فردا گزارش می‌دهد؛

تبعات شکست ترامپ برزیلی

کد خبر: 1183499

پیروزی پیرمرد چپ‌گرا بر ترامپ برزیل به تحلیل بسیاری کارشناسان بسیاری از معادلات را نه تنها در برزیل بلکه در قاره آمریکا و کل جهان تغییر خواهد داد.

تبعات شکست ترامپ برزیلی

گروه سیاسی فردا: لولا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ سکان اداره برزیل را در اختیار داشت، پس از ۱۱ سال بار دیگر رئیس جمهوری منتخب مردم شد. لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا معروف به «لولا» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل موفق شد تا به عنوان نامزد چپگرا با اختلاف کمتر از ۲ درصد آراء، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی و رهبر راست افراطی را شکست دهد.

نتایج شمارش آرای انتخابات روز ۳۰ اکتبر (۸ آبان) حکایت از رقابت شانه به شانه لولا و بولسونارو داشت، اما در سه ساعت پایانی آرای لولا پیشی گرفت تا حامیان بولسونارو در پایتخت برزیل زانو بزنند و برای رخداد یک معجزه انتخاباتی دعا کنند. اما دیگر دیر شده بود و در نهایت نامزد محبوب چپ‌ها با اختلاف رایی که به ۲ درصد هم نرسید، کمی بیش از نیمی از آراء را به خود اختصاص داد و پیروز شد.

حامیان لولا از خوشحالی در سراسر کشور فریاد شادی سر دادند و در سائوپائولو موجی از پرچم‌های قرمز به راه افتاد. بطری‌ها و قوطی‌های آبجو یکی پس از دیگری به شکرانه این پیروز باز شدند و آسمان شهر صحنه آتش‌بازی چپ‌های خوشحال شد. 

دلایل شکست راست‌گراهای افراطی

کارشناسان و صاحب نظران برای نتیجه انتخابات برزیل دلایل متعدد و بعضا قابل تأملی را بر می شمرند. که می توان به اختصار این دلایل را به شرح زیر بشمرد:

ترس از دیکتاتوری

در حالی که بسیاری از برزیلی‌ها لولا را به خاطر فسادی که در دو دولت قبلی او افشا شد هنوز نبخشیده‌اند، اما ترسی فراگیر در میان مردم وجود داشت که بولسونارو، از افرادی در مسئولیت های کلیدی استفاده می کند که کشور را به سمت دیکتاتوری می‌برد. این اقدام بولسونارو که برخی رفتارها و نوع تفکر او را به ترامپ در آمریکا تشبیه می کنند به استراتژی کارزار انتخاباتی لولا کمک کرد با شعار دفاع از نهادهای دموکراتیک نگاه‌های نگران برزیلی‌ها را به خود جلب کند.

اهمال کاری دولت در مبارزه با کرونا

بولسونارو در مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ که با تعلل در خرید واکسن، تمسخر علنی واکسیناسیون و اعمال محدودیت‌های اجتماعی همراه بود، مقصر اصلی کشته شدن نزدیک به ۷۰۰ هزار برزیلی شناخته می‌شود. عدم همدلی او با قربانیان بیماری کووید۱۹و مخالفت با قرنطینه‌های اعمال شده از سوی برخی فرمانداران، وجهه او را در سطح داخلی و بین‌المللی تخریب کرد.

ائتلاف فراگیر لولا

لولا همان‌طور که در دو پیروزی قبلی خود در انتخابات انجام داده بود، پایگاه رای خود را گسترش داد و با عبور از حلقه احزاب چپ به سمت جلب میانه‌روها و حتی برخی احزاب راستگرا حرکت کرد. او معاون خود یعنی جرالدو آلکمین را از میان رهبران راست میانه برگزید. آقای آلکمین شخصی بود که در انتخابات سال ۲۰۰۶ از لولا شکست خورده بود. همچنین فرناندو هنریکه کاردوسو، رئیس جمهوری سابق و از رهبران چپ میانه نیز به حمایت از لولا پرداخت.

نوستالژی کاهش فقر

رای منطقه شمال شرقی برزیل که متشکل از ۹ ایالت فقیر و دارای تنوع نژادی است، نقش مهمی در پیروزی لولا داشت. رای‌دهندگان این مناطق خاطرات خوبی از دوران ریاست جمهوری او داشتند، به ویژه این که فقر را به شدت کاهش داد و با اجرای برنامه‌های حمایت و تامین اجتماعی دسترسی آنها را به مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی بهبود بخشید. آنها امیدوارند که پس از تحمل تبعات اقتصادی و اجتماعی همه‌گیری کرونا باز هم با مدیریت لولا شاهد روزهای خوبی باشند.

تحولات جهانی

جهان به سمت چند قطبی شدن می رود و همواره آمریکایی ها در حال افول هستند. طبیعی است که در نظم نوین جهانی مردم برزیل بخواهند دولتی سرکار آید که رویکرد عدم وابستگی به آمریکا را دنبال می کند. در واقع مردم برزیل منافع ملی خود را در دوری از تأثیرپذیری از آمریکا می بینند چون شعارهای روسای جمهوری وابسته به آمریکا با شکست مواجه شدند و این مسئله عقب افتادگی های بعضا جبران ناپذیری را به ملت برزیل تحمیل کرد.

مجموعه اقداماتی که ظرف سال های گذشته در برزیل انجام شد، مردم این کشور تصمیم به انتخاب رئیس جمهوری با تفکر جدید گرفتند چون دولت های گذشته برزیل همواره به آمریکا نزدیک بودند و وعده هایی دادند که برآورده نشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها