حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با «فردا»:

آمریکا وارد فاز جدیدی علیه ایران شده است/ وزارت خارجه موضعی تهاجمی علیه غربی‌ها بگیرد

کد خبر: 1184311

حسن هانی‌زاده گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را دچار مشکلات داخلی کنند تا از این شرایط بتوانند به خواسته‌های خودشان برسند.

آمریکا وارد فاز جدیدی علیه ایران شده است/ وزارت خارجه موضعی تهاجمی علیه غربی‌ها بگیرد

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت دیپلماتیک میان ایران و غرب پرتنش از هر زمانی است. غربی‌ها از یک‌سو به دلیل ناآرامی‌های اخیر در ایران، تحریم‌های تازه‌ای وضع کرده‌اند و ایران هم متقابلا تحریم‌هایی علیه برخی نهادها و مقامات اروپایی وضع کرده است.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ایران به ویژه در دولت سیزدهم در حوزه مذاکرات با سیاست‌هایی اصولی و مبتنی بر منافع ملی عمل کرد و تیم مذاکره‌کننده ایرانی حاضر نشد مسائل حاشیه‌ای وارد مذاکرات وین شود. این موضع‌ مستحکم جمهوری اسلامی برای غربی‌ها سخت آمد و آنها از توافق‌نامه جدید در حوزه برجام سرباز زدند و حتی تحریم‌هایی جدید را علیه ایران وضع کردند. آمریکایی‌ها و لابی‌های صهیونیستی هم در این میان نقش مخربی داشتند و همه اینها باعث شد که آنها به تدریج برنامه‌ای برای درگیرکردن ایران به آشوبی داخلی را طراحی کنند».

او ادامه داد: «حوادث اخیر ایران محصول توافقی میان اروپا، آمریکا و صهیونیست‌هاست. آنها می‌خواهند با ناآرام‌کردن شرایط داخلی، ایران را در موضعی ضعیف قرار دهند تا به خواسته‌هایشان تن دهیم. آنها زمانی به این نتیجه رسیدند که باید شرایط داخلی را به آشوب بکشانند که ایران راضی نشد علاوه بر برجام درباره مسائلی مانند توان موشکی و فعالیت منطقه‌ای مذاکره کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها وارد فاز جدیدی علیه ایران شده‌اند. آنها می‌خواهند ایران را دچار مشکلات داخلی کنند تا از این شرایط بتوانند به خواسته‌های خودشان برسند و می‌بینیم در این فاز جدید از شکل‌دهی ناآرامی‌های داخلی گرفته تا اتهام درباره فروش پهپاد به روسیه و اتهامات حقوق بشری را پیش می‌برند و احتمالا در جلسه شورای امنیت بخواهند با ادعای فروش پهپاد به روسیه از سوی ایران بگویند که ایران قطعنامه 2231 را نقض کرده است».

هانی‌زاده در پایان گفت: «اکنون وزارت امور خارجه باید موضعی تهاجمی علیه غربی‌ها اتخاذ کند تا این ما باشیم که آنها در موضع انفعال قرار دهیم. فعلا هم برجام در اولویت غربی‌ها نیست اما اگر ایران بتواند از بحران‌های کنونی عبور کند و غربی‌ها ببینند که ایران بار دیگر در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای حضور پرقدرت دارد، بار دیگر پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را می‌دهند اما در صورت مذاکره مجدد احتمالی ایران باید دست بالا را داشته باشد و خواسته‌های بیشتری را پای میز مذاکره مطرح کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها