بهانه تراشی جدید آمریکا برای ایران هراسی/ نگرانی از اتکای بیشتر روسیه به ایران

کد خبر: 1180697

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعاهای اخیر واشنگتن را درباره روابط ایران و روسیه تکرار کرد.

بهانه تراشی جدید آمریکا برای ایران هراسی/ نگرانی از اتکای بیشتر روسیه به ایران

 ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه  این کشور منتشر شده، بار دیگر ادعای فروش پهپادها از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرده و گفت: تامین این نوع بخصوص از پهپادها برای روسیه از سوی تیران، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. به این دلیل که  این قطعنامه هنوز اجرایی می‌شود. جنبه‌های متعددی از آن دیگر اجرایی نمی‌شود اما بخشی از آن به نام پیوست B هنوز منقضی نشده است.پاراگرف ۴ پیوست B به وضوح می‌گوید که محدودیت اعمال شده در آن هنوز پابرجاست. در پیوست B، انتقال تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها پ فناوری از ایران ممنوع است مگر به صورت موردی توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شود.

پاتل در ادامه مدعی شد: علاوه بر این، هر دو نوع پهپادهایی که قبلا گفتیم ایران به روسیه می.دهد، منطبق با معیارهای دسته دوم است چون قدرت حمل بار آن ۳۰۰ کیلو و بیشتر از آن است. سازنده یکی از انواع این پهپادها که هواپیمایی قدس است، مشمول مسدود شدن دارایی‌ها ذیل پاراگرف ۶ پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ است. تمامی کشورها ملزم به بلوکه‌ کردن پول‌ها و اموال این نهادهای تحت تحریمند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه درباره روابط ایران و روسیه مدعی شد: اتکای بیشتر روسیه به کشوری مانند ایران که با فعالیت‌های ثبات‌زدایش در منطقه و در سراسر جهان شناخته می‌شود، باید عمیقا برای جهان نگران‌کننده باشد. هر کسی که با ایران تجارتی انجام دهد که به نوعی به سامانه‌های پهپادی یا تولیدات موشکی مرتبط باشد، باید بسیار مراقب باشند دقت کنند.

تکرار ادعاهای ودانت پاتل در این باره در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده درباره ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت و بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه دانست که از سوی بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود.

ایران آمادگی گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات  با توجه به بی‌طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین را اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است. جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، پاتل درباره موضوع مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات تا کنون، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران گفت: همان طور که شاهد بوده‌اید، ایران همچنان معیارهایی را دنبال می‌کند که فراتر از برجام[توافق هسته‌ای] بوده و برای آمریکا و شرکایش در تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه، انگلیس]غیرقابل قبول است. بنابراین، در نهایت به خود ایران بستگی دارد ولی ما همچنان دیپلماسی را مسیری برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم.

این در حالی است که رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است؛ به منظور دستیابی به توافقی پایدار و ماندگار که منافع ملت ایران را تامین کند. موضوع مذاکرات چارچوب روشن و مشخصی دارد. جزئیات برای طرف‌ها روشن است. مواضع ایران بارها بیان شده است و آماده است که در همان مسیر کار را به پیش ببرد و به توافق جامعی برسد که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

ایران بر اساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دو سویه با طرف‌هایی است که در مسیر مذاکره قرار دارند تا مذاکرات به نتیجه برسد اما  در برابر هر گونه تلاش‌های طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به ایران به منظور امتیازخواهی، باج‌خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه دولت و ملت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می‌کند و به موقع پاسخ‌های لازم را خواهد داد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها