تحلیل کوثری از اغتشاشات /در فتنه حد وسط نداریم /جرم خواص سنگین‌تر است

کد خبر: 1184327

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: قوه قضائیه باید با آمران و عاملان اصلی فتنه برخورد و احکامی را متناسب با جرم آنها صادر و اجرا کند.

 تحلیل کوثری از اغتشاشات /در فتنه حد وسط نداریم /جرم خواص سنگین‌تر است

در هفته‌های اخیر معاندان نظام همه توان خود را در حوزه رسانه‌ای و با بهره‌گیری از پیاده‌نظام خود در داخل کشور به کار گرفته است تا با ایجاد آشوب‌های خیابانی بتواند آسیب‌های جدی به کشور و نظام وارد کند و به خیال خود کار براندازی نظام را پیش ببرد. در این مسیر شاهد حمایت‌های گسترده اقتصادی از رسانه‌های ضد انقلاب از سوی آمریکا و متحدانش به ویژه عربستان هستیم که به فضاسازی علیه کشورمان می‌پردازند. در داخل کشور نیز عده‌ای از افراد معلوم‌الحال با دروغ‌پراکنی در فضای مجازی و تحریک عده‌ای از جوانان سعی در شعله‌ور کردن آتش این فتنه و آشوب داشتند.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به این گونه‌ اقدامات گفت: قوه قضائیه باید با آمران و عاملان اصلی فتنه‌ اخیر برخورد کند و متناسب با تخلف و جرم صورت‌گرفته برای مجرمین احکامی را صادر و اجرا کند.

وی افزود: فرق است بین آمران و عاملان فتنه با کسانی که فریب آنها را خورده‌اند و همچنین کسانی که مطالبات اجتماعی داشتند و به خیابان آمدند و باید بین این گروه‌ها و دسته‌ها فرق قائل شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون باید تمام و کمال برای برخورد با متخلفین در آشوب‌های اخیر اجرا شود و اگر قانون نیاز به اصلاح هم دارد باید در زمان خود ایرادات، اشکالات،‌ ابهامات و... در قانون شناسایی شده و اصلاحات لازم در آن صورت گیرد. الان وقت اجرای قانون است و همین قانون موجود را باید در مورد فتنه‌گران اجرا کنیم.

متن کامل مصاحبه اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را در زیر بخوانید.

فارس: در آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر شاهد تحریک جوانان به آشوب از سمت بعضی خواص بودیم. به نظر شما با این افراد باید چگونه رفتار شود تا دیگر شاهد تکرار این گونه مسائل در کشورمان نباشیم؟

کوثری: بحث خواص مربوط به امروز و دیروز نیست، همیشه عده‌ای از خواص سعی داشته‌اند تا جامعه را به انحراف بکشانند. بعضی‌ها نامشان جزو خواص ثبت شده و خودشان مدعی خاص بودن هستند. این گونه افراد اگر جزو خواص هستند که نباید حق را نادیده بگیرند.

بعضی‌ از خواص در آشوب و فتنه می‌خواهند در وسط باشند و این در حالی است که ما در فتنه حد وسط نداریم. حق و باطل مشخص است، فرد یا در جبهه حق است یا باطل.

بعضا اتفاق می‌افتد که بعضی مطالبات خواسته‌ها و مطالبات اجتماعی و اقتصادی هستند. اعتراض در این حوزه ایرادی ندارد،‌ اما وقتی مشخص شده که دشمن پشت این مطالبات سنگر گرفته و برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال تجزیه‌طلبی و براندازی نظام است،‌ در چنین شرایطی خواص اگر خواص باشند، نباید سکوت کنند.

بعضی از خواص در جبهه باطل هستند و در مسیر تامین خواسته‌های دشمن گام برمی‌دارند که دستگاه قضا باید با آنها برخورد کند و وقتی خواصی از اغتشاشگران حمایت می‌کنند، باید با شدت با این افراد برخورد شود.

شهروندان در هر کشوری نیاز به امنیت دارند و امنیت برایشان بسیار مهم است، لذا کسی که بخواهد موجب ناامنی و رعب و وحشت در جامعه شود و برای مردم ترس و وحشت ایجاد کند، باید قوه قضائیه به موضوع ورود پیدا کند و طبق قانون به نسبت جرمی که فرد مرتکب شده، برخورد لازم را داشته باشد.

در این گونه موارد جرم خواص سنگین‌تر است؛ چراکه آگاهانه دارد اقدام می‌کند و حرفش تأثیر گذار است و برخورد دستگاه قضا با این افراد باید با جدیت کامل باشد؛ چراکه اقدام خواص در ایجاد اغتشاشات در مسیر تامین خواسته‌های دشمنان کشور و نظام است.

بعضا شاهد دروغ‌پراکنی از سوی عده‌ای خواص در روزهای گذشته در مسیر ایجاد آشوب در کشور بودیم که جرم آنها در این باره بسیار سنگین است و لذا قوه قضائیه باید در چارچوب قانون به این موضوعات ورود پیدا کند و جدا از اینکه فرد جزو خواص است یا عوام،‌ برایش حکم صادر کند.

در برخورد با فتنه‌گران باید قانون کاملا اجرا شود

فارس: بعضی از صاحب‌نظران و از جمله نمایندگان مجلس معتقد هستند که مجازات تعیین‌شده در قوانین موجود برای اغتشاشگران و حامیان آنها متناسب با شرایط روز و بازدارنده نیست و باید اصلاحات لازم در این باره انجام شود، نظر شما در این باره چیست و آیا برنامه‌ای برای اصلاح قوانین در این حوزه وجود دارد؟

کوثری: ما در شرایط فعلی اگر هم نقصی در قوانین داریم، باید با همان قوانین پیش برویم و قانون را تمام و کمال در مورد برخورد با فتنه‌گران اجرا کنیم و اصلاح قانون باید در این باره در زمان خودش اجرا شود. ما باید در یک فرصت کافی نواقص و ایرادات و ابهامات و خلا‌های قانونی در این حوزه را پیدا کنیم و برای آن طرح اصلاحی بدهیم و قوانین را تکمیل کنیم، ولی در حال حاضر باید قوانین موجود را تمام و کمال اجرا کنیم.

اینکه این قوانین موجود بازدارنده است یا خیر، به حکمی که برای مجازات صادر می‌شود بازمی‌گردد و اینکه قانون باید دقیقا اجرا شود. قانون برای همه یکی است. همه در برابر قانون مساوی‌اند، چه نماینده مجلس باشد، چه مدیر اجرایی و چه شهروند عادی. قانون برای همه یکی است و قانون باید کاملا و دقیق اجرا شود و اگر قانون اشکالاتی دارد و بازدارنده نیست باید در فرصت مناسب به دنبال تکمیل و اصلاح آن باشیم، نه اینکه الان بنشینیم و بگوییم چون قانون بازدارنده نیست، اجرا نشود، بلکه به همان میزان که بازدارنده است اجرا شود تا بعد آن را تکمیل کنیم.

قوانین باید متناسب با شرایط روز به‌روز شوند. 35 سال پیش در ایران تلفن همراه و فضای مجازی نبود اما امروز هست و جرائمی هم در آن سازماندهی می‌شود و لازم است تا قوانین هم متناسب با شرایط روز کشور به‌روز شوند و قوانین متناسب با شرایط روز اصلاح و تکمیل شوند.

هنوز نمی‌توان درباره کار قوه قضائیه در برخورد با فتنه‌گران قضاوت کرد

فارس: قوه قضائیه را در برخورد با مجرمان در فتنه اخیر تا چه اندازه قاطع دیدید و تا چه اندازه قانون در این زمینه اجرا شد؟

کوثری: هنوز نمی‌توان درباره کار قوه قضائیه در برخورد با فتنه‌گران قضاوت کرد؛ چراکه روند بازجویی و تکمیل پرونده‌های افراد به ویژه عاملان اصلی اغتشاش هنوز منتشر نشده و ما هم نتوانسته‌ایم ببینیم روند کار به چه صورت بوده که بتوانیم قضاوتی درباره دستگاه قضایی داشته باشیم، البته اعضای کمیسیون‌های قضایی و امنیت مجلس بازدیدیدی از روند کار داشته‌اند اما گزارشی هنوز در این باره منتشر نشده است.

فارس: در فتنه‌های قبل چطور؟ برخورد قوه قضائیه با فتنه‌گران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کوثری: در فتنه‌های سال‌های قبل، جمهوری اسلامی با رأفت و رحمت اسلامی همیشه با این مسائل برخورد کرده؛ چراکه انقلاب اسلامی هم بر همین مبنا شکل گرفته است.

نکته مهم دیگر اینجا است که انقلاب ما با اسلحه و قتل و کشتار روی کار نیامده است که بخواهد با چند مورد تیراندازی فتنه‌گران و آشوب و اغتشاش آنها از بین برود. امام(ره) در جایی فرمودند که هر وقت مردم به این آگاهی برسند که باید انقلاب کنند کافی است و دیگر نیازی به کار مسلحانه نداریم. در محاکمه فتنه‌گران و مجازات آنها باید آنها را به تناسب جرمی که مرتکب شده‌اند مورد محاکمه و مجازات قرار داد؛ به عنوان مثال فرق است بین کسانی که فریب خورده‌اند و کسانی که عامل اصلی و هدایت‌گر فتنه بوده‌اند. چه کسانی که مطالبه به حق داشتند و چه کسانی که خواهان برقراری عدالت بودند،‌ نمی‌شود همه اینها را به یک چشم نگاه کرد و یک حکم برایشان صادر کرد.

دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه دقت دارند تا طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بین گروه‌های مختلف در آشوب‌های اخیر تفاوت قائل شوند تا مبادا کسی مجازاتی سنگین‌تر از اقدامش تحمل کند. البته عاملان اصلی فتنه باید شناسایی و به مردم معرفی شوند و برخورد لازم با آنها صورت گیرد تا بدانند جمهوری اسلامی ایران با آنها شوخی ندارد.

رأفت و رحمت نظام با فتنه‌گران باعث اصلاح بسیاری از آنان شده

فارس: آیا رأفت و رحمت اسلامی نظام در مقابله با فتنه گران و آشوبگران باعث نشده تا خواص بی‌بصیرت در انجام اقداماتشان جری‌تر شوند؟

کوثری: شاید در ظاهر این گونه باشد و آنها در انجام کارهایشان به خاطر رأفت و رحمت نظام جری‌تر شده باشند، اما منفعت این رحمت و رأفت نظام بسیار بیشتر بوده که بسیاری از افراد متوجه اشتباه خود شدند. واقعیت این است که متاسفانه وقتی کسی عناد داشته باشد و نخواهد خود را اصلاح کند، باعث می‌شود تا ما در جامعه شاهد یک سری مسائل باشیم.

در بخش دیگری از مصاحبه ما از آقای کوثری خواستیم تا توضیحاتی را درباره فراکسیون اکثریت مجلس و اصلاح در بحث موارد و مسائل در این فراکسیون که زمزمه آن مطرح می‌شد به ما ارائه کند.

فارس:‌ بیش از 200 نفر از نمایندگان در فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی مجلس عضویت دارند. وجود چنین فراکسیونی با عضویت اکثریت نمایندگان این فرصت را برای جریان انقلابی فراهم کرده تا هماهنگی‌های لازم را برای اتخاذ تصمیمات و تصویب طرح‌‌ها در مجلس داشته باشد، اما تجربه در دو سال و اندی قبل نشان داده که با وجود هماهنگی‌ها در فراکسیون، اعضا در صحن مجلس تصمیم دیگری می‌گیرند و برنامه‌ریزی‌ها در فراکسیون خروجی لازم را ندارد. نظر شما در این باره چیست، آیا نیاز نیست تا اصلاحاتی در روند کاری فراکسیون انجام شود تا ما شاهد خروجی هرچه بهتر کار ‌آن باشیم؟

کوثری: من به عنوان نماینده میان دوره‌ای به مجلس یازدهم راه یافتم و از ابتدای کار فراکسیون ورودی به موضوع کار نداشتم، اما درباره کار فراکسیون باید بگویم آن طور که بیش از 200 نماینده راجع به موضوعی اعلام آمادگی می‌کنند و باید درباره آن موضوع ید واحده باشند، این گونه نیست و این انسجام در فراکسیون مشاهده نمی‌شود. وقتی موضوعی در فراکسیون مطرح شد،‌ ولو اینکه مخالف نظر یک یا چند نفر بود اما چون تصمیم جمع بر این بوده که موضوعی یا کاری انجام شود یا انجام نشود باید تابع تصمیم جمع بود، اما با وجود همه اینها باید بگوییم که مجلس یازدهم از جهاتی برای آینده امیدوارکننده است آنهم از این حیث که جوانان بسیار خوبی آ‌مده‌اند و تجارب علمی خود را ارائه می‌دهند و هم برای سال‌های آینده کسب تجربه می‌کنند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها