رئیس فراکسیون زنان مجلس: روزی که مسائل زنان سیاسی شد، ما به امروز مبتلا شدیم‌

کد خبر: 1184393

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، "حجاب" را مساله اصلی اعتراضات ندانست، بلکه آن را نماد این اعتراضات خواند و گفت: روزی که مسائل زنان سیاسی شد، ما به امروز مبتلا شدیم‌.

رئیس فراکسیون زنان مجلس:  روزی که مسائل زنان سیاسی شد، ما به امروز مبتلا شدیم‌

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، "حجاب" را مساله اصلی اعتراضات ندانست، بلکه آن را نماد این اعتراضات خواند و گفت: روزی که مسائل زنان سیاسی شد، ما به امروز مبتلا شدیم‌.

فاطمه قاسم پور، در میز گرد "راه گفتگو، بررسی نقش زنان در تنش‌های اجتماعی اخیر"، که در محل روزنامه اطلاعات و با حضور  زهرا نژادبهرام فعال حوزه زنان و سیاستمدار برگزار شد، "گفتگو" را از جمله مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که نسبت به آن کم‌توجهی شده است و با بیان اینکه تاکنون بعضا گفتمان‌های رایج در حوزه زنان به جدال و نه گفتگو روی آورده‌ است، اظهار کرد: فضای فعلی نشان می‌دهد ما نوعا مسائل حوزه زنان را در تضارب آراء و گفتگو پیگیری نمی‌کنیم. درواقع یکی از اشکالات ما این است که صحبت از گفتگو می‌کنیم اما گفتگوهایمان نوعا به تخاصم گفتمانی منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه صحبت کردن درباره اختلاف نظرها و گفتگو کردن در مسیر درست می‌تواند ما را به سمت ایده بدیع در مسائل زنان پیش برد، خطاب به زهرا نژاد بهرام ادامه داد: هیچ عقل سلیمی مخالف مسائلی که شما به عنوان اصول اولیه این گفتگو مطرح کردید نیست. بله من افتخار نمایندگی مردم تهران را دارم و همه ما یعنی من و جنابعالی بخشی از تاریخ مدیریتی این کشور هستیم. من هم قائل به این هستم که باید با توجه به تمام این اصولی که یاد کردید در کنار گزاره‌های مهمی که اتفاقا گزاره‌های انقلاب اسلامی‌اند، گفتگو کنیم.

اگر گوش شنوایی برای مطالبات زنان نباشیم حقوق عامه را پاسخ نداده‌ایم

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه رویکرد من جداسازی اغتشاشات از اعتراضات است، در عین حال افزود: نگاه ما این است که مطالبات زنان باید گفته شود. اگر گوش شنوایی برای این مطالبات نباشیم حق شهروندی و حقوق عامه را پاسخ نداده‌ایم و عدم پیگیری مطالبات زنان که در این حوادث مطرح شد محل بحث و نزاع ما نیست.

قاسم پور معتقد است که انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی اعم از کاهش نرخ بی‌سوادی زنان و قدم گذاشتن آنها در عرصه‌های اجتماعی و... برای زنان داشته که نمی‌توان این دستاوردها را نادیده گرفت و درباره آنها صحبت نکرد چراکه این دستاوردها در گفتمان انقلاب اسلامی "مفصل بندی" شده‌اند.

اینطور نیست که بگوییم همه زنان الان از تبعیض نگرانند

این نماینده مجلس با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی نتوانستیم رویکرد انقلاب نسبت به مطالبات زنان را در عرصه سیاست گذاری و قانون گذاری "مفصل بندی" کنیم تصریح کرد: وقتی درباره زنان صحبت می‌کنیم خود را نماینده کدام بخش از زنان می‌دانیم؟. آیا خود را نماینده زنان روستایی نیز می‌دانیم؟. این انتقاد را به خود هم وارد می‌دانم‌. مطالبات زنان متنوع و متکثر است و این را باید به رسمیت بشناسیم. اینطور نیست که بگوییم همه زنان الان از تبعیض نگرانند. دغدغه بسیاری از زنان در حال حاضر اشتغال فرزندانشان است و این همان مطالبه‌ای است که ما باید برای تحقق آن کارآمدی نظام اسلامی را به منصه ظهور می‌رساندیم. اتفاقا خیلی از زنان مطالباتشان از جنس کسب و کار است. مخاطب این حرف ها را شخص خودم می‌دانم.

نارسایی‌های قانونی در حوزه زنان داریم

وی خاطر نشان کرد: اگر دختران جوان و نوجوان مطالباتی دارند، دلیل آن این است که نتوانستیم بر اساس نظام هنجاری خود مطالبات آنها را درست پاسخ دهیم، چراکه همیشه یک کلیشه بر روی آن مطالبات زده‌ایم. حتما ما نارسایی های قانونی در حوزه زنان داریم و برایم این موضوعات مهم است. وقتی راجع به مطالباتی صحبت می‌کنیم که نادرست صورت می‌گیرد، بسیاری از علل آن به مباحث فرهنگی باز می‌گردد، از سوی دیگر شاید چون خیلی اوقات عقلانیت قانون و نظام ارزشی را جایگزین عقلانیت‌های دیگر نکردیم، اینچنین شده است.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، باید اهم و مهم نظام مسائل زنان را پیدا کرده و بدانیم آیا همه آن مسائل را باید با قانون گذاری صرف انجام دهیم و یا برای رفع این مسائل باید بر روی تغییر فرهنگی و سنت‌های غلط کار کنیم.

قاسم پور معتقد است که باید "سپهر عمومی" برای تغییر فرهنگ‌های غلط در جوامع ایجاد کرد.

اغلب می‌خواهیم از طریق فضایی مسائل زنان را پیگیری کنیم که فقط جدال و تخاصم ایجاد می‌کند

روزی که مسائل زنان سیاسی شد، ما به امروز مبتلا شدیم‌

وی با بیان اینکه اغلب می‌خواهیم از طریق فضایی مسائل زنان را پیگیری کنیم که فقط جدال و تخاصم ایجاد می‌کند، بیان کرد: اولین راهکار این است که خودمان را از تمام پایبندی ها به فضای سیاسی مسائل زنان دور کنیم. روزی که مسائل زنان سیاسی شد، ما به امروز مبتلا شدیم‌. مسائل زنان را باید از فضای سیاسی خارج کنیم تا این مسائل قابل رصد و پیگیری و کمک شود. اگر این مطالبات را از تخاصم و جدال و فضایی که الان به آن مبتلا شده‌ایم خارج کنیم، بهبود می‌یابد و در غیر این صورت ابزاری برای فضای سیاسی خواهد بود.

این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد: حقیقتا در این روزها که مطالبات زنان مطرح می‌شود به همدلی نیاز داریم تا بتوانیم این مسائل زنان را سامان دهیم.

باید صورتی متکثر از مسائل حوزه زنان را به رسمیت بشناسیم

فضای لازم را برای ظهور و بروز زنان نداده‌ایم

نظام فرهنگی نیازمند اصلاح است

قاسم پور با اشاره به تدوین قانون برنامه هفتم توسعه، عنوان کرد: در تدوین این برنامه برایم مهم است که صدای اقشار زنان در آن باشد. همان قدر که مطالبات زنان دانشجو دیده می‌شود باید مطالبات زنان عشایر نیز دیده شود. باید صورت بندی متکثر از مسائل حوزه زنان را به رسمیت بشناسیم.

وی درباره چرایی کمرنگ بودن نقش زنان در حوزه سیاست گذاری، توضیح داد: بخشی از آن به مباحث فرهنگی باز می‌گردد. بخشی از آن نیز به این امر باز می‌گردد که فضای لازم را برای ظهور و بروز زنان نداده‌ایم. مشارکت سیاسی زنان مساله مهمی است. زنان شایسته ای داریم که در بستر انقلاب اسلامی رشد کرده و تحصیلات عالیه دارند و حق رشد در عرصه سیاسی دارند و ما نیاز به تقویت نقش زنان در این فضا داریم، اما در کنار آن باید فضاهای فرهنگی و نظام فرهنگی را اصلاح کنیم. نظام فرهنگی که بعضا برخی گزاره‌هایش، گزاره‌هایی نیست که دین و عقل سلیم به آن صحه بگذارد. این موارد باید با روش‌های هم افزایی و هم دلی پیگیری شوند.

"حجاب" مساله اصلی اعتراضات نیست؛ بلکه نماد آن شده است

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار تاثر نسبت به فوت "مهسا امینی" گفت: درباره خانم امینی حتما ما متاثریم. حتی من درباره گشت ارشاد هم مصاحبه کرده بودم. اختلاف نظر ما در این موارد نیست‌ و باید برای حل مساله با هم، هم افزا شویم. حجاب مساله اصلی اعتراضات نیست. حجاب نماد اعتراضات شده اما مساله اصلی نیست. ما انباشت مسائل حوزه زنان را داریم که باید در خصوص اینها جدیت به خرج دهیم.

حدود ۹۰ درصد زندانیان آزاد شده‌اند

باید ابعاد اجتماعی و امنیتی اعتراضات را توامان مدنظر و بررسی کنیم

قاسم پور با بیان اینکه در خصوص تعداد زندانیان مطابق اعلام مسئولان امر در حدود ۹۰ درصد این افراد آزاد شده‌اند، با اشاره به ابعاد امنیتی اعتراضات اخیر افزود: فهم مساله امروز را باید در دیالکتیکی بین امر اجتماعی و امر امنیتی بدانیم. نمی‌شود یکی از این دو را بزرگ کنیم و بگوییم مساله امروز فقط این مساله است. حتما زخمی وجور دارد و کسی منکر زخم نیست و حتما بستری مهیا بوده تا دشمن خارجی از این زخم استفاده کند. نمی‌توان فقط از منظر امر اجتماعی به داستان نگاه کرد. مگر می‌شود تحولات هویتی و سبک زندگی را نادیده گرفت؟!.

تحلیل اجتماعی پسا کرونا در اعتراضات اخیر مهم است

وی ادامه داد: آیا مطالبات دهه هشتادی‌ها شبیه به دهه شصتی‌ها است؟!، آیا جهان بینی آنها یکی است یا در نظام معنایی دیگری زندگی می‌کنند؟! در سبک زندگی متفاوتی زندگی می‌کنند؟! در حال حاضر چند مساله را با هم تجربه می‌کنیم. این مطالبات و اعتراضات در دوران پسا کرونا اتفاق می‌افتد که تحلیل اجتماعی این دوران مهم است. در دوران کرونا کارکرد نظام آموزشی به ضعیف ترین حد ممکن رسید و ارتباطات خانواده نیز کاهش یافت. در چنین فضایی قرار گرفتیم و حتما مساله هویتی و اجتماعی وجود دارد که در کنار مطالبات باید به آنها توجه کنیم.

اعتراض حق مردم است

زمینه سازی اعتراض را بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی دنبال نکردیم

فضای پیگیری مطالبات در کشور مسدود نبوده اما باید توسعه یابد

قاسم پور با بیان اینکه خودم را مخاطب این حرف می‌بینم، توضیح داد: اعتراض حق مردم است. توسعه اصل ۲۷ قانون اساسی را پیش از این باید دنبال می‌کردیم. یک سری از مسائل امروز به خاطر این است که زمینه سازی اعتراض را بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی دنبال نکردیم. الان به خودآگاهی رسیدیم که باید این را توسعه دهیم. فضای پیگیری مطالبات در کشور دچار انسداد نبوده اما حتما باید توسعه یابد. اینها را باید در کنار هم دید.

نقش رسانه‌های غربی در اعتراصات

وی درباره نقش رسانه‌های غربی در اعتراصات اخیر نیز گفت: آیا می‌توان نقش رسانه‌های خارجی را در فضا سازی علیه جمهوری اسلامی نادیده گرفت؟! ما خود را شاگرد مکتب شهید سلیمانی می‌دانیم‌. ما قائل به امت واحده در حوزه آرمان‌های انقلاب اسلامی هستیم و حتما من حس همراهی دارم ولی باید دیالکتیک را در کنار هم دید و اتفاقا اگر اینگونه نباشد ظلم به کسانی که مطالبات به حق دارند، می‌شود. سهم برنامه ریزی برای این مسائل را هم باید ببینیم، سهل انگارانه نباید با این مساله مواجه شویم. ما به تحول حکمرانی نیازمندیم که بخشی از آن تحول ساختاری است. اینکه ما در تولید ادبیات ضعف داریم بحث قابل دفاعی است به این معنا که حتما همه بر روی آن صحه می‌گذارند.

در حوزه مطالبات زنان چند اکانت در توییتر داریم که آنها هشتگ ها را تقویت می‌کند

رئیس فراکسیون زنان مجلس در برابر صحبت‌های زهرا نژاد بهرام در خصوص تحقیقی بر توییت‌های رهبر انقلاب، ظریف و روحانی توضیح داد: اتفاقا در حوزه زنان این مطلبی که در خصوص مقام معظم رهبری و ظریف و روحانی مطرح کردید ایجاد نشده است. ما تصویر واقعی مطالبات زنان را نداشتیم. حتما صدا و سیما با اینکه نسبت به دوره‌های قبل موفق‌تر عمل می‌کند اما باید نقش جدی‌تر بازی می‌کرد. ما در این فضای رسانه‌ای در جنگ نابرابر هستیم. برخی هشتگ‌ها کاملا سانسور می‌شود و نام شهید سلیمانی حذف می‌شود. همت لازم را هم نداریم. در حوزه مطالبات زنان نوعا چند اکانت در توییتر داریم که آنها هشتگ ها را تقویت می‌کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها