جلیلی: یکی از بهترین بسترها برای بیان سخنان و ابراز اعتراضات دانشگاه‌ها هستند

کد خبر: 1184637

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از بهترین بسترها برای بیان سخنان و ابراز اعتراضات دانشگاه‌ها هستند که افراد بیایند و در آنجا بحث و موضوعات را بررسی کنند و به نتیجه برسند.

جلیلی: یکی از بهترین بسترها برای بیان سخنان و ابراز اعتراضات دانشگاه‌ها هستند

سعید جلیلی در نشست با دانشجویان دانشگاه شاهد، اظهار کرد: من بارها در جمع دانشجویان گفته‌ام که  ماموریت و حق و انتظاری که از دانشگاه می‌رود این است که یک دولت در سایه باشند. دانشگاه محلی برای ایفای چنین نقشی است که تحولات را دنبال کند و بر آن تاثیر بگذارد.

وی افزود: اگر دانشگاه سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و در هرکدام وسع خود را به کار بگیرند و سعی کنند آنجا که نقص و خطا وجود دارد اصلاح و برطرف شود، خوب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: آنجا که روند به خوبی پیش می‌رود هم دانشگاه‌ها و هم آحاد مردم باید کمک کنند که این روند تقویت شود و به خوبی پیش رود. دانشگاه‌ها باید در امر تصمیم‌سازی نقش‌آفرین باشند و اگر چنین شود برکات زیادی به دنبال خواهد داشت.

جلیلی افزود: یکی از بهترین بسترها برای بیان سخنان و ابراز اعتراضات همین دانشگاه‌ها هستند که افراد بیایند و در آنجا بحث و موضوعات را بررسی کنند که اگر چنین باشد هم اهداف مشترک همه محقق می‌شود و هم نظام و جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به حوادث اخیر در کشور یادآور شد: از چند سطح می‌شود به این حوادث یا هر پدیده دیگری نگاه کرد؛ زمانی خود پدیده را مورد بررسی ابعادی قرار می‌دهیم، زمانی هم به زمینه وقوع آن پدیده توجه می‌کنیم. حوادث جاری را هم باید از سیر رویدادهایی که این حوادث در ادامه آن بروز پیدا کرده است دنبال کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه برخی از موضوعات در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی را نمی‌توان فارغ از تحولات محیطی بررسی کرد، گفت: هم محیط خود کشور، هم محیط منطقه‌ای و هم بین‌المللی در این موارد اهمیت دارد. اگر راجع به موضوعات مختلف نیاز به تحلیل دقیقی داریم باید این موارد را در نظر گرفت.

جلیلی یادآور شد: می‌بینیم که دشمن ابایی ندارد که اعلام کند فشار حداکثری را دنبال می‌کند و بعد هم به کرات اعلام می‌کند که در فشار حداکثری شکست خورده‌ایم و حالا متوجه می‌شویم روند مسیر به گونه‌ای است که دشمن می‌گوید من روزی صدام را به جان این ملت می‌اندازم و ایران هم حق ندارد از یک کشور سیم خاردار بگیرد. حالا در همان روند به جایی رسیده‌ایم که همان‌ها دنبال این هستند که ببینند ما به فلان کشور پهپاد داده‌ایم یا نه؟ این یعنی یک روند طی شده و به امروز رسیده‌ایم.

وی تأکید کرد: او دیده است که ابزار جنگ جواب نداده است، دیده است که ابزار تحریم اقتصادی هم جواب نداده است، فشار سیاسی و رسانه‌ای هم به جایی نرسیده و حالا آن دشمن چه کار دیگری می‌تواند بکند؟ اگر روزی مانع حمله نظامی، یا تحریم اقتصادی و فشار رسانه‌ای و سیاسی داشته‌ایم حالا دشمن دیده که مستأصل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن پیش‌بینی‌ می‌کند که کشور می‌تواند پیشرفت و شتاب بگیرد، اظهار کرد: این امر البته نیازمند کار کردن و تلاش داشتن است اما دشمن از همین می‌ترسد که مبادا این جامعه خودش سراغ ایرادات و اشکالات موجود برود، آنها را رفع کند و سرعت پیشرفت و شتاب را افزایش دهد. دشمن از این می‌ترسد که زخم‌هایی رویش دست می‌گذاشت حالا توسط خود جامعه درمان و برطرف شوند.

جلیلی با تاکید بر اینکه قدرت اصلی به نتیجه نرسیدن اهداف دشمن همین مردم بوده‌اند، تصریح کرد: چه در زمان جنگ و چه در دوره‌های بعدی این مردم قدرت اصلی و مانع بزرگ سر راه تحقق اهداف دشمن بوده‌اند. دشمن در صدد است مردمی که چنین راهی را انتخاب کرده‌اند و تا اینجا پیش آمده‌اند را از ادامه میسر منصرف کند.

وی افزود: کسانی که رضاخان را در بحث‌های‌شان مطرح می‌کنند و به او ارجاع می‌دهند اتفاقاً انتخاب خوبی هم کرده‌اند. کسی را یاد می‌کنند که نماد خشونت و غارت در این کشور بود و وقتی از ایران رفت یک ملت نفس راحت کشیدند. فردی که از فرخی یزدی تا مدرس را به شهادت رساند و در ماجرای حجاب هم در همان مسجد گوهرشاد برخوردی به شدت خشونت‌آمیز را از خود نشان داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه قدرت در همراهی ملت با یک نگاه است، اظهار کرد: وقتی دشمن همه نیروی خود را به کار می‌گیرد و توپ و تانک را به صحنه می‌آورد و نیروی نیابتی را بسیج می‌کند اما به نتیجه نمی‌رسد به دلیل همین همراهی ملت است. اینکه شهید حججی آنطور استوار و محکم برابر دشمن می‌ایستد و اینکه تشییع پیکر شهید سلیمانی را داریم که شکل عالی از همراهی ملت با یک نگاه است یا امروز شهید آرمان علی‌وردی را می‌بینیم که چگونه تبلور همان نگاه را به ما منتقل می‌کند و دربرابر آن شکل از رفتارهای داعشی بر دین خود پایدار می‌ماند.

جلیلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه حاصل روابط اقتصادی ایران با کشورها چه زمان به سفره‌های مردم می‌رسد، تاکید کرد: امروز ما هم نفت می‌فروشیم، هم صادرات افزایش یافته و هم سرمایه جذب شده است. این نسبت مقایسه‌ای است و در برابر شرایط قبلی است که دشمن می‌گفت نمی‌گذارم یک بشکه نفت بفروشی یا صادرات داشته باشی اما الان می‌بینیم که آن سیاست دشمن شکست خورده است.

وی افزود: این نکته که حاصل این اقدامات چه زمان در سفره‌های مردم دیده می‌شود نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است و با یک تکه، پازل کامل نمی‌شود. این روابط اقتصادی باید به ایجاد اشتغال، افزایش تولید و کاهش تورم و مسائلی از این دست منجر شود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها