خبر به روایت «فردا»

جلیلی بیرون از سایه / عدالت آموزشی نمایشی! / دوراهی بورس

کد خبر: 1151404

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جلیلی بیرون از سایه / عدالت آموزشی نمایشی! / دوراهی بورس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

شرق/ جلیلی از سایه بیرون آمد

«شرق» با توجه به انتقادات اقتصادی اخیر سعید جلیلی عکس یک خود را به وی اختصاص داده و با عنوان «جلیلی از سایه بیرون آمد» نوشته: «حالا که این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی همه خود را منتقد برنامه‌های دولت نشان می‌دهند، جلیلی هم می‌کوشد خود را ناجی مردم و کشور معرفی کند. او با ارائه یکی از برنامه‌های انتخاباتی‌اش می‌خواهد نشان دهد به دنبال حل مشکل و کمک به دولت است؛ اما در واقع این‌طور که به نظر می‌رسد انگشت اتهام خود را به دلیل انتخاب رئیسی در انتخابات به سمت مردم نشانه رفته است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که حالا داعیه دلسوزی برای دولت را دارد، با ارائه برنامه سبد غذایی مطلوب‌ ایرانیان به وزیر کشاورزی گفته است: «از سال ۹۷، ده‌ها میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شد؛ اما نه‌تنها سبد غذایی مردم به شکل مطلوب تأمین نشد؛ بلکه به آن آسیب جدی رسید و سرانه مصرف‌ غذایی آحاد جامعه کاهش پیدا کرد». ... باید دید که آیا جلیلی با این برنامه واقعا قصد کمک به دولت برای حل مشکلات اقتصادی را دارد یا به فکر انتخابات چهار سال آینده است!»

شرق

کیهان/ خامنه‎ای خمینی دیگر است

«کیهان» صفحه یک متفاوتی دارد و از آن کارهایی کرده که معمولا نمی‌کند. به جای ترکیب تیتر و عکس همیشگی و استفاده از آن تیترهای طولانی، کل نیم‌تای نخست را عکس کرده و تیتر زده «خامنه‌ای خمینی دیگر است». این روزنامه اصولگرا نوشته است: «به باور‌اندیشکده‌ها و محافل غربی، رهبری حضرت امام(ره) از نوع رهبری «کاریزماتیک» بود! (با استناد به نظریه ماکس وبر) که در آن کاریزمای رهبر عامل جذب مردم به اوست و مدعی بودند که با ارتحال امام(ره)، کار انقلاب تمام است ... رهبری انقلاب اسلامی با ارتحال امام خمینی(ره) به بزرگمرد دیگری از دودمان پیامبر گرامی اسلام(ص) منتقل شد. انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در دوران رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رویدادها، حوادث بزرگ و توطئه‌های سنگین امنیتی، اقتصادی، تبلیغاتی را به خود دید اما با هوشمندی و هدایت ایشان، ایران اسلامی سربلند شد و بسیاری از پیش‌بینی‌ها و آمال امام راحل به حقیقت پیوست. ایران به قدرتمندترین کشور منطقه با نقش مؤثر و تعیین‌کننده در عرصه بین‌الملل تبدیل شد.»

کیهان

اعتماد/ منازعه آبی بر سر زاینده‌رود و کارون

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به «منازعه آبی بر سر زاینده‌رود و کارون» اختصاص داده و نوشته: «دشت مرودشت- خرامه در استان فارس قرار دارد، استانی که دشت‌هایش مقام اول فرونشست در دنیا را دارد و آبخوان‌های آن در حال نابودی است، در این استان کشاورزی نیز به تبع کمبود آب در برخی نقاط دچار بحران شده که یکی از آنها بخش کربال است. بخش کربال آبخوان زیرزمینی ندارد و تامین آب آن وابسته به رودخانه کر است، رودخانه‌ای که با طول 278 کیلومتر، اراضی بخش کربال را آبیاری می‌کند و در نهایت وارد دریاچه بختگان می‌شود، از این روی، سرنوشت دریاچه بختگان، معیشت و کشاورزی بخش خرامه و کربال و اکنون راه‌اندازی فولاد خرامه، در گروی شیوه تخصیص آب این رودخانه است. در حالی که در دهه‌های اخیر، افزایش بارگذاری آبی که از این رودخانه به کربال می‌رسد موجب عدم تحقق حقابه‌های کشاورزی شده است و از سوی دیگر، انتقال آب برای شرب و صنعت از سد درودزن به شیراز و مرودشت، منازعه‌ای را در این بخش شکل داده که مشابه وضعیت زاینده‌رود در اصفهان و کارون در خوزستان است».

اعتماد

جوان/ عدالت آموزشی با کار نمایشی!

«جوان» در یکی از گزارش‌های امروز خود با عنوان «عدالت آموزشی با کار نمایشی!» نوشته: «شهریه مدارس غیرانتفاعی به رقم خیلی نجومی هم رسیده، آن هم برای مقطع اول دبستان! در برابر این افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی، برنامه وزارت آموزش‌وپرورش ارائه وام شهریه مدارس غیرانتفاعی است! سقف این کمک هزینه هم ۳۰ میلیون تومان است که خود چراغ سبزی برای میزان رشد شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی محسوب می‌شود. ... فرزندان مدیران کشور حتی اگر بخواهند به مدرسه دولتی بروند، مدارس دولتی خاص را برای تحصیل فرزندان‌شان انتخاب می‌کنند و ماجرای تحصیل فرزندان وزیر، معاونان و مدیران در مدارس دولتی بیشتر به نمایشی می‌ماند که به اهداف تعیین شده دست نخواهد یافت. بر این اساس حالا زمان آن رسیده تا یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش برای برقراری عدالت آموزشی به جای اعطای وام شهریه به ارتقای کیفیت مدارس دولتی که بنیادی‌ترین کار برای دستیابی به عدالت آموزشی است روی آورد و نشان دهد با وزیران قبلی فرق دارد!»

جوان

ایران/ خط قرمز دولت

«ایران» تیتر یک امروز خود را به آنچه وزرای دولت در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت گفتند، اختصاص داده و تیتر زده «نان و دارو خط قرمز دولت». این روزنامه دولتی در گزارش دیگری هم از تغییرجایگاه طبقه متوسط در فاصله سال‌های 97 تا 99 گزارش می‌دهد و با عنوان «سقوط دهک‌های متوسط در دولت قبل» نوشته: «بخش زیادی از خانوارهای با درآمد متوسط در دولت گذشته به خانوارهای کم‌درآمد تبدیل شدند». در این گزارش آمده است: «به دلیل سخت شدن شرایط اقتصادی به خصوص رشد نرخ تورم و کاهش درآمدها، ازسال 1397 تا 1399 شاهد افزایش جابه جایی دهک‌ها هستیم، یعنی هم سقوط افراد به دهک‌های پایین درآمدی و هم ارتقای آنها به دهک‌های بالا. درواقع بغرنج شدن وضعیت اقتصادی طی این سال‌ها درکنار اینکه با فشار بر معیشت بخشی از جامعه آنها را فقیرتر کرده است، بلکه به علت فراهم شدن شرایط رانت و فساد و افزایش یک‌شبه قیمت‌ها، تعدادی از مردم را هم به جمع ثروتمندان یا حداقل دهک‌های با درآمد بالاتر افزوده است».

ایران

آرمان ملی/ گروسی ایران را به شورای امنیت فرستاد...

«آرمان ملی» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عکس یک کرده و با تیتر «گروسی ایران را به شورای امنیت فرستاد...» نوشته: «گزارش اخیر رافائل گروسی بازتاب‌های بسیار منفی در داخل کشور داشته و این مساله را می‌توان در نوع اظهار ات و واکنش‌های مقامات مسئول در کشورمان دید. آنچه مسلم است مدیر کل آژانس بیش از آنکه در چارچوب فنی و قضاوت عادلانه گزارش خود را ارائه کرده باشد تحت تاثیرات صهیونیست‌ها و غربی‌ها دست به این اقدام زده است و سویه گزارش بر خلاف فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران و آن چیزی است که در توافق تهران با رافائل گروسی آمده بود. حال با این تفاسیر و در نظر گرفتن این مساله که برخی رسانه‌های غربی معتقدند که احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام وجود دارد». این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به گزارش رویترز درباره پیش‌نویس قطعنامه اشاره کرده و نوشته: «پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهد که فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.»

آرمان ملی

وطن امروز/ امام جمهور

«وطن امروز» صفحه یک امروز خود را به ارتحام امام خمینی (ره) اختصاص داده و یادنامه‌ای با یادداشت‌ها و گفت‌و‌گویی از حسن رحیم‌پور‌ازغدی، عبدالحسین خسروپناه و مهدی جمشیدی منتشر کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در صفحه سیاسی خود به رویکرد اخیر آژانس انرژی اتمی پرداخته و با تیتر «باز هم ناداوری آژانس» نوشته: «در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ششم ژوئن (۱۶ خرداد) آمریکا و ۳ کشور اروپایی حاضر در برجام پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه دادند.این را خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد و گزارش داد واشنگتن و تروئیکای اروپا مدعی شده‌اند حل نشدن موضوعات مرتبط با اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، بشدت مایه نگرانی است. این ۴ کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل‌نشده باقی مانده است. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواهند «فورا پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده را بپذیرد».

وطن امروز

سازندگی/ نقشه عبور از بحران

«سازندگی» امروز مرحوم هاشمی رفسنجانی را عکس یک کرده و با تیتر «نقشه عبور از بحران» نوشته: «روزنوشت‌های هاشمی از سال 78 نشان دهنده چگونگی عبور نظام از کوران حوادث است. سازندگی برای اولین بار خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال 1378 را منتشر می‌کند». اکبر منتجبی در سازندگی نوشته: «سال 1378 نقطه عطفی در جمهوری اسلامی ایران است. سالی عجیب و پر از حادثه . سالی پر از خبرها و نظرها. سالی که تیر ماه آن وقایع کوی دانشگاه رقم خورد و بحرانی مهم و سیاسی را رقم زد ... در ادامه فرماندهان سپاه از نامه معروف و مشهور خود با خاتمی اتمام حجت کردند که اگر نمی‌تواند کشور را اداره کند، یا قرار است با تندروها مماشات کند، آنها به مسئولیتی که دارند عمل می‌کنند ... نهایتا سال با پیروز قاطع اصلاح‌طلبان جوان در انتخابات مجس به پایان خود نزدیک می‌شد که ناگهان چند روز به پایان سال، خبر ترور سعید حجاریان عضو شورای شهر تهران و معروف به یکی از مهم‌ترین تئوریسین‌های اصلاحات در خیابان بهشت تهران منتشر شد».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ مارپیچ بورس در دو راهی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «مارپیچ بورس در دو راهی» نوشته: «پس از یک‌سال و نیم نزول فرسایشی و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد رفتار و الگوی معاملاتی سهامداران نیز دستخوش تغییراتی شده است و برعکس تجربیات گذشته که تشدید تحریم‌ها و افزایش تورم و نقدینگی به رشد سهام منتهی می‌شد، حالا با وجود صعود نرخ‌ها در بازار ارز، کاهش امید به احیای برجام و با وجود محرک فصل مجامع، بورس واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد و در فضایی کم‌رونق هر روز از مرز ۶/ ۱میلیون واحد بیشتر فاصله می‌گیرد؛ واکنشی متفاوت به واقعیت‌‌های اقتصادی که این‌بار می‌توان آن را به فال نیک گرفت. گویا سهامداران به این واقعیت پی برده‌اند که پابرجایی یا تشدید ریسک غیر اقتصادی مانعی جدی برای عملکرد مطلوب بنگاه‌های اقتصادی و کسب سود واقعی است. شاید بتوان سهامداران را در مارپیچی تصور کرد که در مسیر رسیدن به هدف، به ناچار وارد یکی از دو مسیر احتمالی می‌شوند. رسیدن به یک سود واقعی و پایدار درصورت رفع تحریم‌ها یا تکرار چرخه باطل حباب و رکود با پابرجایی شرایط فعلی.»

دنیای اقتصاد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها