«ادعای اقتصادی نبودن هدف برجام» یعنی ما اصلاح‌طلبان دروغ گفته‌ایم!

کد خبر: 1184996

روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: «مهم‌ترین کارکرد برجام را اگر خارج‌کردن ایران از چرخه امنیتی‌‌سازی و رهایی از پیامدهای خطرناک آن بدانیم، اکنون باید نگران امنیتی‌‌سازی مجدد کشور باشیم.»

«ادعای اقتصادی نبودن هدف برجام» یعنی ما اصلاح‌طلبان دروغ گفته‌ایم!

این سرمقاله در ادامه آورده: «امنیتی‌‌سازی روندی است که در آن کشوری، پدیده‌ای یا موضوعی از حالت طبیعی و عادی خود خارج و به‌عنوان یک تهدید امنیتی معرفی می‌شود و در پرتو آن تلاش می‌شود تا اتخاذ تدابیر فوق‌العاده با هدف مهار تهدید مشروع جلوه داده شود. روند امنیتی‌‌سازی ایران که مشخصا از زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران آغاز شده بود، در آستانه شروع مذاکرات با 1+5 به اوج خود رسید. در این مسیر آمریکا از کمک متحدان غربی و بی‌تفاوتی دیگر کشورها سود جست و در اوج این روند یعنی تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران، توانست حتی همکاری و رأی مثبت روسیه و چین را نیز به دست آورد.»

این متن سپس افزوده: «برجام این روند امنیتی‌‌سازی را متوقف و یکی از مهم‌ترین ابزار آن یعنی قطعنامه‌های فصل‌هفتمی شورای امنیت را که هدف اصلی‌شان مشروعیت‌زدایی از ایران در سطح بین‌المللی بود، لغو کرد. درحالی‌که برجام اهداف اقتصادی را دنبال نمی‌کرد[!!]؛ اما عادی‌‌سازی موقعیت ایران و رفع تحریم‌ها را که پیش‌شرط توسعه اقتصادی کشور است، ممکن کرد.»

این ادعا که برجام اهداف اقتصادی را دنبال نمی‌کرد ادعایی است که قطعا و یقینا آن را نمی‌توانستید پیش از امضای برجام و پیش از اجرای آن از روزنامه‌های زنجیره‌ای و خاصه از همین شرق بخوانید. چرا؟! چون به اذعان صریح مدیرمسئول همین روزنامه شرق وظیفه و کارویژه روزنامه‌های اصلاح‌طلب در زمان مذاکرات برجامی و پیش از امضای آن «بزک کردن برجام» بود تا به واسطه آن ذهن جامعه را به این سمت و سو ببرند که اگر برجام امضا شود همه مشکلات جامعه از آلودگی هوا تا آب خوردن حل خواهد شد. لذا این روزنامه‌ها در صبح روز اجرای برجام تیترهایی نظیر «تحریم‌ها رفت»، «فروپاشی نظام تحریم»، «صبح بدون تحریم» و... بر تارکشان نقش بسته بود. به جز این نوشتن ادعایی نظیر اینکه «هدف برجام اقتصادی نبوده» به نوعی اعتراف و اقرار به این نکته است که اصلاح‌طلبان در طول چندسال به جامعه دروغ گفته‌اند.

اغتشاشات، تلاطم بازار ارز و مورد عجیب عبدالناصر!

روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود به موضوع تلاطم بازار ارز متاثر از آشوبها و اغتشاشات اخیر پرداخت و نوشت: «روز شنبه هفته جاری قیمت دلار رکوردشکنی تازه‌ای کرد و از مرز ۳۶ هزار تومان هم گذشت اما در روز یکشنبه مجددا به کانال ۳۵ هزار تومان بازگشت و با ورود جدی بازارساز و اعمال برخی از سیاست‌های جدید از سوی بانک مرکزی در بازار ارز شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها بودیم..»

این روزنامه همچنین توئیتی از عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت روحانی را بازنشر داده که وی در واکنش به تلاطم بازار ارز مدعی شده است: «ارز ۴۲۰۰ را با ادعای برچیدن رانت حذف کردید. حالا که با از دست دادن فرصت‌ها، اختلاف دو نرخ به ۱۰ هزار تومان رسیده، برنامه‌تان چیه؟ رانت را ادامه می‌دهید یا قیمت کالا‌های اساسی را ۳۵٪ بالا می‌برید؟ با مردم صادق باشید.» گفتنی عبدالناصر همتی همان کسی است که در ماههای پایانی عمر مسئولیت خود در بانک مرکزی و درست در زمانی که خانواده‌های بسیاری به‌دلیل اهمال و در حقیقت گرو کشی دولت وقت در واردات واکسن داغدار عزیزانشان می‌شدند به دروغ موضوع عدم واکسن را به مسائلی نظیر FATF و تحریم ربط داده بود. همچنین همتی بدون اشاره به تاثیر اغتشاشات اخیر در تلاطم بازار ارز به زعم خود به دولت سیزدهم کنایه زده که در دوران ریاستش بر بانک مرکزی نرخ ارز را از ۹۵۰۰ تومن به ۳۰ هزار تومن رساند، رکورد دار رشد نقدینگی ۴۰.۶ درصد و تورم ۵۹.۵ درصد در اقتصاد ایران شد. حالا چنین فردی که باید پاسخگوی فاجعه مدیریتی خود باشد، وقیحانه منتقد دولت شده است!

آشوبگران «مردم» هستند، آزادشان کنید!

روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشت: «در جریان اعتراضات یکی‌دوماهه گذشته هر دو سوی موازنه کنونی آسیب‌های جدی دیده‌اند. نظام سیاسی نیاز دارد چهره خود را میان مردم و به‌ویژه جوانان جویای تغییر باز‌سازی کند و اعتبار سیاسی‌اش را بهبود بخشد. از سوی دیگر جامعه و به‌ویژه جوانان نیز نیاز دارند که از طرف حکومت دیده و به رسمیت شناخته شوند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «چنانچه قرار است تغییری صورت گیرد نخست باید زخم‌های به‌جامانده از این رویارویی تلخ و پرهزینه درمان شود. برای نخستین گام اعلام عفو عمومی برای همه بازداشتی‌های اعتراضات این دو ماه (به‌استثنای معترضینی که خونی ریخته‌اند) و دلجویی از بازماندگان کشته‌شدگان در هر دو سو به عمل آید. برخی از دانشجویان منع شده بتوانند به کلاس‌های درس برگردند؛ این‌ها به تعبیر رهبری جوانان خود ما هستند. چنانچه چنین گامی برداشته شود خود اولین گام در برقراری امنیت و ایجاد آرامش در جامعه است.»

مدعیان اصلاحات که طی 50 روز گذشته تمام تلاش خود را کرده‌اند آشوبگران و کسانی که در کسوت خبرنگاری پادویی دشمن را کرده‌اند را «مردم» و «روزنامه‌نگار» جا بزنند حالا می‌گویند کسانی که به خیابان‌ها آمده به تابلو و سطل زباله و خودروهای مردم و سایر اموال عمومی آسیب زده و یا به تحریک و تهییج اغتشاشگران پرداخته یا رسماً با آموزش دیدن در سیا پادویی دشمن را کرده و... را عفو و یا به عبارتی آزادشان کنید! و فقط کسانی‌که خونی ریخته‌اند در بازداشت بمانند!. مدعیان اصلاحات در حالی به ساده‌‌سازی موضوع می‌پردازند که از طرفی همواره سنگ قانون‌مداری را به سینه می‌زنند! کدام قانون و در کدام کشور و مکتبی در جهان گفته افرادی که اعمال موصوف را مرتکب شده‌اند را محاکمه نکنید؟

خوشامدگویی آشوب‌طلبان مدعی اصلاحات به مولوی عبدالحمید

مدعیان اصلاحات یا سرمایه‌های اسرائیل که خرابکاری و اغتشاش را اعتراض جا زدند و به دنبال گسترش آشوب هستند، از مواضع مولوی عبدالحمید استقبال کردند.

روزنامه هم‌میهن دیروز نوشت: «عبدالحمید، خوب یا بد، در جایگاهی ایستاده که سال‌ها اصلاح‌طلبان آن را در تئوری آرزو‌ می‌کردند. این که بدون توسل به خشونت و با اتکا به سرمایه اجتماعی، در بزنگاه‌ها، طرف مذاکره با سیستم باشد. اصلاح‌طلبان سال‌ها از عبدالحمید دعوت‌ می‌کردند تا با آنها همراه باشد. شاید در آینده کنشگری سیاسی مولوی عبدالحمید به‌عنوان یک کنش خشونت‌پرهیز مورد توجه نسل بعدی اصلاح‌طلبان باشد.» تحریک به خشونت و آشوب و دمیدن بر آتش اغتشاش با مواضع ضد امنیت ملی در هفته‌های اخیر یکی از اشتراکات میان مولوی عبدالحمید و افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی است. از همین روست که مدعیان اصلاحات با وجود اینکه خود را پشت نقاب اصلاحات و آزادی و حقوق زنان پنهان کرده‌اند، به استقبال عبدالحمید می‌روند و به دلیل داشتن همان رویه آلوده دعوت به آشوب است که روزنامه زنجیره‌ای ناچار شده برای سرپوش گذاشتن بر آن، نفی خشونت را قلم‌فرسایی کند.

روزنامه کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها