احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد:

برای تجمیع امنیت و اعتراض چه باید کرد؟

کد خبر: 1185587

احمد بخشایش اردستانی گفت: نکته دیگر آن است که اعتراضات باید به رسمیت شناخته شود و با شنیدن اعتراضات اصلا اجازه ندهیم کار به جایی برسد که اعتراضات به کف خیابان‌ها برسند.

برای تجمیع امنیت و اعتراض چه باید کرد؟

گروه سیاست سایت فردا: بی‌تردید یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز ایران بازگشت آرامش و امنیت به شهرها و خیابان‌های ایران است اما در عین حال به نظر می‌رسد پس از فروکش‌کردن کامل اعتراضات و بازگشت آرامش به کشور لازم است تلاش شود تا امنیت در حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد و سیاست هم رعایت شود اما چگونه؟

احمد بخشایش اردستانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «گرچه حمایت از کارمندان دولت و دیگر نهادها خوب است و افزایش حقوق آنها بخشی از گره‌های زندگی‌شان را باز می‌کند اما کاش به موازات این اقدام تورم هم مهار شود. این خودش یکی از آن اصلاحاتی است که باید انجام شود تا مردم این میزان درگیر مشکلات معیشتی نباشند. نکته دیگر آن است که باید آزادی‌های اجتماعی بیشتری به مردم داده شود تا وضعیت به سمت آرامش بیشتر حرکت کند. این هم یکی دیگر از مصادیقی که ضرورت اصلاح در آن دیده می‌شود».

او ادامه داد: «نکته دیگر آن است که اعتراضات باید به رسمیت شناخته شود و با شنیدن اعتراضات اصلا اجازه ندهیم کار به جایی برسد که اعتراضات به کف خیابان‌ها برسند. هر مسئولی هم از جایگاه خودش شروع کند و در جایی که خدمت می‌کند، به اعتراضات مردم گوش دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در موضوع امنیت هم باید گفت که امنیت فقط ناظر بر وجوه پلیسی نیست و یک مسئله مراتبی است که اولین و مهم‌ترین وجه امنیت، امنیت اقتصادی است؛ به این معنی که وقتی مردم از اقتصاد زندگی‌شان احساس امنیت نکنند، اعتراض می‌کنند و دومین مرتبه مهم امنیت، امنیت در آزادی بیان است. وقتی مردم احساس کنند که نمی‌توانند حرفشان را بزنند، ناراحت می‌شوند و همین ناراحتی باعث اعتراض می‌شود».

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «برای آنکه بتوانیم دو مفهوم امنیت و اعتراض را با یکدیگر جمع کنیم، لازم است اولا اعتراضات را به رسمیت بشناسیم و ثانیا اجازه دهیم طیف‌های مختلف سیاسی در عالم سیاست وجود داشته باشند. باید فضای سیاسی متکثر باشد تا از این رهگذر بهترین تصمیم برای جامعه گرفته شود. اگر می‌خواهیم بار دیگر چنین ناآرامی‌هایی را شاهد نباشیم، لازم است که چنین مسائلی در نظر گرفته شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها