زارع پور: شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد/ داده های خصوصی مردم خط قرمز ماست

کد خبر: 1186305

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزایش یافته و حداکثر تا سال ۱۴۰۳ این طرح را به سرانجام نهایی می‌رسانیم.

زارع پور: شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد/ داده های خصوصی مردم خط قرمز ماست

در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۴ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال مجتبی رضاخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،عیسی زارع‌پور گفت: در ابتدا از حمایت‌های مجلس در پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه که شبکه ملی اطلاعات یکی از خواسته‌های مردم و مجلس است، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تحقق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد، تمام منابع وزارتخانه را برای تحقق طرح بسیج کرده‌ام؛ هر هفته شورای راهبردی توسعه اطلاعات برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها تشکیل جلسه می دهد، در این مسیر ۷ کلان پروژه تعریف شده است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در تعریف وظایف ۵۳ بند آورده شده است که ۳۷ بند مستقیم به وزارتخانه مرتبط است و در دو ماه گذشته به دلیل شرایط ویژه هر روز تشکیل جلسه داده‌ایم و روند پیشرفت ۲۰۰ پروژه را پیگیری کرده‌ایم.

زارع‌پور با بیان اینکه نیاز به ادبیات مشترک برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات داشتیم، گفت: ۱۰۰ شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به صورت کمی مورد موافقت قرار گرفت که بر اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت ۱۰ سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت ۳۰ درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات ۵۹ درصد پیشرفت کرده است، به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر تا سال ۱۴۰۳ طرح مذکور به سرانجام می‌رسد اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود. اگر حمایت‌ها و پیشرفت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر به سرانجام می‌رسد.

زارع پور ادامه داد: یکی از پروژه های هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت فیبر نوری است، در ۱۰ سال گذشته ایران یکی از کشورهای انتهای جدول بود، برنامه این است که تا پایان سال ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شده و برای این منظور ۸ درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص دارد و در واقع یک سوم اعتبار از این راه تامین می شود.

وی تصریح کرد: زیرساخت های حقوقی توسعه فیبر نوری در ۵۱ شهر و ۱۲ استان شروع شده است، تاکنون ۲ میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند و ارزیابی ما این است که تا آخر سال ۲ برابر می شود، در نظر داریم سال آینده ۷ میلیون خانوار جدید و تا سال ۱۴۰۳ در حدود ۸ میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل شوند تا طعم شیرین سرعت چندصد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.

۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند

 در دولت سیزدهم کارگروه ویژه برای توسعه خدمات ویژه با مسئولیت خودم تاسیس کردم، هر روز وضعیت پیشرفت پلتفرم های داخلی را رصد می‌کنم تمام ظرفیت‌های را پای کار آورده ایم به گونه ای که اگر زمانی مقرر شد نسخه‌های خارجی مجددا فعالیت کنند مردم پلتفرم‌های داخلی را ترجیح دهند.  مردم به این پیام رسان‌های داخلی اعتماد کردند، ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند که رکورد داخلی است و کاربران ماهانه  بیش از ۳۵ میلیون نفر، پیش از این ترافیک خارجی ۷۰ درصد بود، امروز ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مردم ترافیکی است که از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات گفت: برای موضوع کسب و کارها به شکل ویژه آیین نامه‌ای در دولت در کارگروه اقتصاد دیجیتال بیش از ۳۰ نوع حمایت برای مردم و کسب و کار ها پیش بینی شد و دیروز فراخوان شناسایی مشمولین و سکوهای مشمول منتشر شد به زودی اقدامات اجرایی شروع خواهد شد.

زارع پور یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در این طرح و در گذشته وجود داشت این بود که وزرات ارتباطات مدعی بود این طرح ۷۰ درصد پیشرفت داشته است ولی شبکه ملی فضای مجازی به عنوان ناظر قانونی این طرح مدعی بود که طرح ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت کرده است. اولین قدم ما رسیدن به ادبیات مشترک بود و بیش از ۱۰۰ شاخص و نشانگر در جلسه به دوستان فضای مجازی استخراج شد تا پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را با یک سنجش عملی گزارش کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بر اساس آخرین سنجش صورت گرفته، در ابتدای دولت سیزدهم، با وجود اینکه قریب به ۱۰ سال است که موضوع شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک خواسته ملی مطرح است، اما در شهریور ۱۴۰۰، این طرح فقط ۳۰ درصد پیشرفت داشت. اما امروز با تلاش شبانه روزی که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران در وزارتخانه نزدیک به ۵۹ درصد پیشرفت داشته است.

حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست

وی ادامه داد:  حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست و احدی در جمهوری اسلامی حق دسترسی به اطلاعات مردم ندارد، رهبری انقلاب در این خصوص فتوا دادند و گفتند که دسترسی غیر مجاز و نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم های داخلی حرمت شرعی دارد.

بخشنامه رییس قوه قضاییه:اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است

زارع پور تاکید کرد: اخیرا در جلسه شورای عالی فضای مجازی رییس قوه قضاییه اعلام کردند بخشنامه ای صادر شده که اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است و احدی حق دست اندازی به این اطلاعات را ندارد.

لایحه ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص

زارع پور گفت:در این حوزه خلا قانونی وجود دارد، لایحه ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص تهیه شده که به زودی به مجلس تقدیم می شود امیدواریم با قید فوریت تصویب شود.

وی افزود: در این پلتفرم ها امکان تماس صوتی و تصویری با کیفیت وجود دارد در آینده ای نزدیک تماس با تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم می شود، خدمات دولتی را از طریق این پلتفرم ها در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

برای حمایت از کسب و کار های در همان بسته تسهیل صدور مجوزها را دیده ایم هر کسی که در پلتفرم داخلی کسب و کارش را راه بیاندازد به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها استو نیاز به گرفتن مجوز است.برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی بودند تا دو سال از معافیت مالیاتی بر خوردار خواهند شد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها