در گفتگو با فردا مطرح شد؛

خطای محاسباتی زمستان سرد

کد خبر: 1186436

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: کسی می تواند در صحنه و میدان مطالبات کشور را بگیرد که در پای میز مذاکره تمام قد فعال باشد.

خطای محاسباتی زمستان سرد

گروه سیاسی فردا: تابستان بعد از آخرین دور مذاکرات در وین بسیاری از تحلیلگران و سیاسیون بر این باور بودند که توافق بین ایران و آمریکا نزدیک است اما یک نگاه تحلیلی مانع این اتفاق شد و آن اینکه وقتی فصل سرما فرا برسد اروپا برای تأمین انرژی حاضر است برای احیای برجام به آمریکا فشار بیاورد و واشنگتن را به پذیرش انعطاف های بیشتر مجاب کند اما فصل سرما از راه رسید، نه تنها اروپا فشاری بر آمریکا نمی آورد بلکه اساسا تمایلی هم برای پیگیری مذاکرات از خود نشان نمی دهد.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی بی رغبتی اروپا برای پیگیری مذاکرات برجامی گفت: خیلی وقت هاست که ما دچار خطای محاسباتی می شویم و فکر می کنیم مسائل مربوط به برجام ناشی از موافقت یا مخالفت آمریکا به دلیل شرایط جهانی یا فشارهای اروپا به مباحث مختلف است.

وی افزود: این خطای محاسباتی متأسفانه به برخی تحلیلگران و رسانه های ما در داخل ایران منتقل می شود و آنها فکر می کنند با زمان خریدن یا به عبارتی تطویل مذاکرات می توانند مشکلات مذاکره را حل کنند. تجربه نشان داده که مذاکرات باید فعال باشد یعنی اینکه ما فکر کنیم برویم در غار کهف بنشینیم و منتظر تغییر اوضاع جهانی شویم و بعد بیاییم بیرون ببینیم ما به خواسته هایمان رسیدیم، قطعا دچار خطای محاسباتی شدیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: کسی می تواند در صحنه و میدان مطالبات کشور را بگیرد که در پای میز مذاکره تمام قد فعال باشد و میدان را واگذار نکند، آن هم به خاطر تحلیل هایی که برخی می گفتند «زمستان سردی در پیش است و اروپا به علت نداشتن انرژی می آید و تسلیم خواسته های ما می شود»، حالا مشخص شد که این طور نیست.

کنعانی مقدم افزود: آمریکا مبتنی بر استراتژی درازمدت تصمیم می گیرد و معتقد است فشار حداکثری بر ایران می تواند موثر واقع شود بنابراین به نظر می رسد آمریکایی ها بیشتر منتظر هستند اتفاقاتی در ایران بیفتد تا بتوانند در مذاکرات برجامی فشار بیشتری را بر ایران بیاورند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها