قطعنامه آژانس؛ بی‌اثر یا مقدمه ارسال پرونده ایران به شورای امنیت

کد خبر: 1187176

پس از تصویب قطعنامه شورای حکام سازمان انرژی اتمی در روز گذشته که در آن ایران را با ادعای عدم همکاری محکوم کرده بود، سه کشور تروئیکای اروپایی و آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای از این قطعنامه حمایت کردند. در واقع همان کشورهایی از این قطعنامه حمایت کردند که خود بانی تصویبش برای افزایش فشار بر ایران بودند.

قطعنامه آژانس؛ بی‌اثر یا مقدمه ارسال پرونده ایران به شورای امنیت

به گزارش سایت فردا، در بیانیه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ادعا شده: «این قطعنامه در واکنش به همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل جدی باقی‌مانده مربوط به تعهدات حقوقی ایران ذیل توافقنامه پادمانی پیمان منع گسترش (ان‌.پی‌.تی)؛ به تصویب رسید.

ایران بایستی درباره ذرات اورانیوم شناسایی‌شده در سه مکان اعلام‌نشده توضیحات معتبر ارائه کند و مکان مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات مرتبط آلوده‌ی مرتبط را مشخص کند.»

روزنامه کیهان در این خصوص معتقد است: تصویب این قطعنامه با توجه به فضای سنگین سیاسی و رسانه‌ای که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران به راه افتاد، قابل پیش‌بینی بود. قطعنامه‌ای که بار دیگر نشان داد برای اعضای شورای حکام و تروییکای اروپا حقیقت چندان اهمیتی نداشته و آنها بیش از هر موضوع دیگری در پی بهانه‌تراشی برای افزایش فشار حداکثری بر ملت ایران هستند.

روزنامه جوان نیز بر این نظر است که این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. این قطعنامه شورای حکام در مرحله فعلی اهمیتی نمادین دارد، اما ممکن است مقدمه‌ای برای کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد؛ چیزی که امریکا و متحدانش به شدت خواستار آن هستند.

در عین حال «محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس گفته سه نشست اخیر شورای حکام توسط سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و ایالات متحده به منظور پیگیری منافع سیاسی محدود خود مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که اهداف سیاسی بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس محقق نخواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها