بازگشت به مذاکره پس‌از نا امیدی از آشوب / شرط نشست وزرای خارجه عضو برجام

کد خبر: 1188208

وزیر امور خارجه از افزایش تحرکات دیپلماتیک مقامات غربی برای از سرگیری مذاکرات خبر داد

بازگشت به مذاکره پس‌از نا امیدی از آشوب / شرط نشست وزرای خارجه عضو برجام

پ‌امیرعبداللهیان: امریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل و در رسانه به شکل دیگری عمل می‌کنند. وقتی به آنها پیام می‌دهیم چه رفتار متناقضی است پاسخ می‌دهند در رسانه نگاهشان به افکار عمومی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز چهارشنبه در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

در قسمتی از این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم گفت: «متنی که الان روی میز قرار دارد آخرین متن ما در نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و همچنین ایده‌های مختلفی که در ماه‌های گذشته مطرح شد تکمیل شده است. به صورت مشخص در سه موضوع با طرف امریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم و سه کشور اروپایی در این موضوعات با طرف امریکایی همکاری می‌کنند. بورل و مورا تلاش دارند به یک راه‌حلی در این زمینه دست یابیم. یکی از این موضوعات حل مسائل باقیمانده آژانس است و موضوع دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌گردد و سعی کردیم این موضوع را فرموله کنیم.

 سومین مورد هم این است که در راستای تضمین اقتصادی این بازی که طرف‌های غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عاملی برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند که با یک مکانیسم مورد توافق باید از میان برداشته شود. در این رابطه باید تبادل پیام‌ها ادامه یابد.»  

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در یک نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح ابعاد تحولات جاری در سیاست خارجی پرداخت. به گزارش «ایران»، وزیر امور خارجه در این نشست از تمرکز مذاکرات بر سه موضوع باقیمانده سخن گفت و اعلام کرد ایران  در صورت موافقت طرفهای مقابل با آخرین ایده های تبادل شده آماده است در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام در وین را برگزار کند.

او همچنین در جریان این نشست خبری به نقش کشورهای خارجی در هدایت اغتشاشات هفته های اخبر در ایران اشاره و  اعلام کرد که اسناد به دست آمده از طرح دقیق دشمنان برای ایجاد یک جنگ تروریستی و داخلی با هدف تجزیه ایران حکایت می‌کند که در نهایت با شکست روبه‌رو شد.

فعال شدن ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان و ورود بی‌سابقه سلاح‌های اسرائیلی و امریکایی به کشور از جمله اقداماتی بوده که در همین مدت کوتاه علیه مردم ایران صورت گرفته است.

روایت عهدشکنی اروپایی ها

وزیر امور خارجه در سخنان خود در این نشست در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم گفت: «متنی که الان روی میز قرار دارد آخرین متن ما در نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین است و همچنین ایده‌های مختلفی که در ماه‌های گذشته مطرح شد تکمیل شده است. به صورت مشخص در سه موضوع با طرف امریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم و سه کشور اروپایی در این موضوعات با طرف امریکایی همکاری می‌کنند. بورل و مورا تلاش دارند به یک راه‌حلی در این زمینه دست یابیم.

امیرعبداللهیان در همین رابطه به مسائل اختلافی باقیمانده اشاره کرد و افزود: «یکی از این موضوعات حل مسائل باقیمانده آژانس است و موضوع دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌گردد و سعی کردیم این موضوع را فرموله کنیم. سومین مورد هم این است که در راستای تضمین اقتصادی این بازی که طرف‌های غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عامل برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند با یک مکانیسم مورد توافق باید از میان برداشته شود. در این رابطه باید تبادل پیام‌ها ادامه یابد.»

وزیر امور خارجه درباره ارسال پیام‌ها از سوی امریکا و تضاد بین مواضع اعلامی و اعمالی آنها نیز گفت: «‌امریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل عمل می‌کنند اما در رسانه به شکل دیگری عمل می‌کنند. وقتی به آنها پیام می‌دهیم چه رفتار متناقضی است پاسخ می‌دهند در رسانه نگاهشان به افکار عمومی است. اظهارات مقامات امریکایی دوگانه و با هدف تشویق اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره است.»

علت تأخیر در حصول توافق

رئیس دستگاه دیپلماسی پیرامون دلایل تأخیر در حل و فصل نهایی مذاکرات گفت: «یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تأخیر در نقطه پایانی رسیدن به توافق ایجاد کرد حل مسائل اتهامی آژانس علیه ایران بود. پیشنهاد طرف امریکایی این بود که برجام را مورد تأیید قرار دهیم ولی مسائل بین ایران و آژانس را در فرصت موسعی در آینده حل و فصل کنیم. معنایش این بود ما پیچ و مهره‌ها و سانتریفیو‌ژها و... را باز کنیم و به کنار بگذاریم و بعد از اینکه دستمان کاملاً خالی شد در خصوص مسائل بین ما و آژانس اقدام کنیم. این یکی از خطوط قرمز ما بود.»

او  ادامه داد:‌ در مذاکرات ماه‌های گذشته با طرف‌های اروپایی روسیه و چین و در تبادل پیام با امریکا در این خصوص تأکید کردیم که آژانس همواره از مسیر فنی منحرف شده و صرفاً در مسیر سیاسی گام برداشته آنها گفتند تضمین می‌کنیم و به آژانس توصیه می‌کنیم در مسیر فنی قدم بردارد.»

وزیر امور خارجه با اشاره به آخرین سیاسی کاری و سوءاستفاده غرب از آژانس در ارائه قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان گفت: «در حالی که معاونان وزرای خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کردند و با آژانس به نقشه راهی دست یافتند و مقامات آژانس گفتند قطعنامه‌ای در کار نخواهد بود و مقامات آژانس به ایران می‌آیند، در چنین شرایطی به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ملت ایران با یک قطعنامه جدید مواجه شدیم. به مقامات امریکا و سه کشور اروپایی گفتیم چگونه به شما اعتماد کنیم در حالی که قرار بود ضامن رفتار فنی آژانس باشید در سوءاستفاده سیاسی از آژانس برآمدید.»

برگزاری نشست وزرای خارجه عضو برجام به یک شرط

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه در موضوعات باقی مانده دیدگاه‌های ما تبادل شده است، افزود: در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دادیم اعلام کردیم در چهارچوب دیدگاه‌هایی که اعلام شده چنانچه طرف‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم. بورل در حال هماهنگی است و طبیعتاً زمانی این اتفاق می‌افتد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خود در این زمینه مطمئن شویم.

۵۷۱ درصد رشد تجاری

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از  این نشست از قرار گرفتن روند سیاست خارجی دولت آقای رئیسی ذیل دکترین سیاست خارجی متوازن و با اولویت نگاه به همسایگان و آسیا محور در مسیر درست و رو به رشد سخن گفت و اعلام کرد که در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری کشور از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان بویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت، تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است و بخش عمده‌ای از این رشد، خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده است.

نقش کشورهای خارجی در غائله زاهدان

امیرعبداللهیاندر مهم‌ترین بخش از سخنان خود به نقش کشورهای غربی و محافل صهیونیستی در حمایت از اغتشاشات اخیر اشاره داشت و گفت: «توطئه‌ای که براساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی و جنگ داخلی و در نهایت تجزیه ایران در هشت هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمی در ایران دنبال می‌شد، شکست خورد.» او به اظهارات یک دیپلمات عالیرتبه غربی در یک دیدار دیپلماتیک در اثنای این توطئه اشاره کرد و افزود: «امریکا در عراق در سال‌های اخیر و در دوره نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱ میلیون نفر جمعیت، تنها با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر بغداد و برخی میادین استان‌ها در عراق و با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، دولت حاکم در عراق را ساقط کند و آقای عبدالمهدی در نهایت برای مصالحی بزرگ‌تر از سمت خود استعفا داد. آن مقام غربی مدعی بود که در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده، چنین فرصت بزرگی را امریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی در مقابل خودشان می‌بینند و امیدوارند بتوانند به اهدافشان در این زمینه دست یابند.»

 رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دخالت‌های خارجی در 8 هفته گذشته در اوج خود قرار داشت، ادامه داد: «در غائله زاهدان و مشکلاتی که در امنیت برخی استان‌های غربی پیش آمد، به صورت مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و امریکایی وارد کشور شد.»

استقرار نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک

وزیر امور خارجه از رایزنی فشرده مقام‌های امنیتی تهران و بغداد و همچنین مقام‌های اقلیم کردستان در پی این اقدامات تروریستی در هفته‌های اخیر خبر داد و افزود: «دوستان ما در دولت مرکزی در عراق متعهد شدند گروه‌های تروریستی را که در ۷۶ نقطه تحرکاتی را در استان‌های غربی ما انجام داده بودند، دور کنند و در فاصله زمانی که با هم توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند.» امیرعبداللهیان با اشاره به این نکته که این گفت‌وگوها ادامه دارد، تأکید کرد: «قطعاً زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت این مرزها را تضمین کنند، نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی‌ها به داخل کشورمان برخورد کنیم، نخواهد بود.»

درک نادرست از وقایع ایران

امیرعبداللهیان در ادامه به گفت‌و‌گوی ایران با مقام‌های کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در خصوص تحولات هفته‌های اخیر و اغتشاشات اشاره کرد و گفت: «در این تماس‌ها مواضع جمهوری اسلامی را درباره روزهایی که پشت سر گذاشتیم، منعکس کردیم. سه کشور اروپایی، امریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند. مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند. برخی از مقامات در کشورهایی که ذکر کردم، تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه‌‌های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خودشان را در این رابطه اصلاح کنند.» امیرعبداللهیان افزود: «من در اغتشاشات اخیر به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، گفتم که پلیس در ایران با صبری راهبردی قویاً خویشتنداری کرد. اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند و چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شده و آسیب‌های جدی دیدند، همه نشانه رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و نیروهای حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خبر داد که در خصوص وقایع اخیر نیز کمیته‌ای ملی زیر نظر وزیر کشور و سازمان امنیت کشور تشکیل شده و جمعی از حقوقدانان و مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چهارچوب کمیته‌ای مستقل مسائل را پیگیری می‌کنند و گزارش را علاوه بر داخل ما در اختیار سایر جهات خارجی و بین‌المللی قرار خواهیم داد.

انتقاد خود را به ریاض اعلام کردیم

آخرین تحولات پیرامون مذاکرات دوجانبه تهران و ریاض از دیگر محورهای مورد توجه وزیر امور خارجه بود. او در این رابطه گفت: «ما در عرصه سیاسی نسبت به آنچه در دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در عراق به توافق رسیدیم، پایبند هستیم.

آنچه ایران باید انجام می‌داد انجام شده و بخش‌هایی از توافق از سوی مقامات سعودی انجام نشده است. گفت‌و‌گو و همکاری ایران و عربستان را به دلایل مختلف مفید، مؤثر و مناسب برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم. از اینکه یک رسانه شناخته شده به نام عربستان در وقایع هفته گذشته ایران نقش ترویج ترور و تروریسم را ایفا کرد گلایه و انتقاد خود را به مقامات عربستان منتقل کردیم و ایران این اقدام رسانه‌ای غیر سازنده را در تعارض با توافقات دو کشور در بغداد می‌داند. امیدواریم عربستان نسبت به آنچه در دور پنجم گفت‌و‌گوها در بغداد توافق شد تعهداتش را عملیاتی کند تا دو کشور گام‌هایی را در مسیر طبیعی بردارند.» همزمان با این موضع‌گیری وزیر امور خارجه ایران، خبری به نقل از«احمد الصحاف»، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق منتشر شد حاکی از آنکه گفت‌وگوهای ایرانی- سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید که به گفته این مقام عراقی، اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.

چشمداشتی به اراضی آذربایجان نداریم

امیرعبداللهیان درباره موضوع برآمده از اختلافات میان تهران و باکو درباره مواضع بحث‌برانگیز مرزی این کشور نیز گفت: «من ماه گذشته سفری به ایروان داشتم و پاشینیان سفری رسمی به ایران انجام داد بخشی از محافل رسانه‌ای در جمهوری آذربایجان نسبت به این سفر واکنش جدی نشان دادند. آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه ایران می‌دانیم و هیچگاه روابط خود را با یک طرف به حساب طرف دیگر تفسیر نمی‌کنیم» او با بیان اینکه اولویت نگاه به سیاست همسایگی مناسبات با همه همسایگان در اولویت ایران است و هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان نداریم، افزود: «ولی به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کردیم هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه با واکنش ایران مواجه خواهد شد. ما با نگاه به همسایگی و برادری مناسبات با آذربایجان و سایر کشورهای همسایه را پیگیری می‌کنیم.»

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها