سفر باقری به قطر در سایه سردی فضای مذاکرات

کد خبر: 1189606

طبق گزارش رسمی وزارت خارجه کشورمان،روابط دو جانبه تهران - دوحه محور سفر باقری به قطر است

سفر باقری به قطر در سایه سردی فضای مذاکرات

 با وجود اظهارات مقامات ایرانی درباره تبادل پیام میان ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا و برخی کشورهای منطقه در موضوع مذاکرات هسته ای احیای برجام، آن چه روی زمین و در فضای رسمی دیده می شود بن بستی است که هیچ روزنه امیدی برای خروج از آن دیده نمی شود. روز گذشته اگرچه سفر علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به دوحه قطر که از کشورهای پیشرو در واسطه گری میان ایران و آمریکاست، این گمانه را تقویت کرد که شاید پیامی میان تهران و واشنگتن توسط دوحه منتقل شده یا شود اما گزارش رسمی این دیدار که توسط وزارت خارجه کشورمان منتشر شد، نشانی از این گمانه زنی نداشت.

طبق این گزارش، در این سفر وی با مقام های قطری درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت و گو کرده است. سایت سفارت ایران در قطر نیز در صفحه توییتر خود درباره این دیدار و مباحث مطرح شده در آن در رشته توییتی نوشت: «در ملاقات علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با محمد الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر، درباره روابط دوجانبه تهران و دوحه و نیز موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت و گو شد.»  معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به رویکرد منفعت طلبانه و یک جانبه گرایانه غربی ها در موضوعات مختلف بین‌المللی از جمله تروریسم و حقوق بشر، تصریح کرد: «هر کشوری که با مشی سیاسی غربی ها زاویه پیدا کند،  هم متهم به نقض حقوق بشر می‌شود و هم متهم به حمایت از تروریسم. در این دیدار، معاون وزارت خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری موفق جام جهانی فوتبال، نقش ممتاز قطر به عنوان میزبان در هر چه بهتر برگزار شدن این بازی ها را شایسته تقدیر دانست. معاون وزیر خارجه قطر، با اشاره به روند رو به رشد روابط دوجانبه، بر اهتمام مقام های قطری بر گسترش همه جانبه مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران تاکید کرد.»

ریابکوف: برجام به یک مو بند است

هرچند پذیرش این موضوع که در این سفر حرفی از مذاکرات هسته ای و برجام نشده، بسیار سخت است اما نکته دیگری که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، سخن معاون وزیر خارجه روسیه است که اتفاقا او هم مسئول پیشبرد مذاکرات هسته ای در روسیه است که گفته سرنوشت برجام به یک تار مو بند است. اظهار نظری ناامیدکننده از روس ها که می تواند پیام های خاصی را برای دو طرف ماجرا داشته باشد.

‌ سرگئی ریابکوف‌ معاون وزیرخارجه روسیه روز سه‌شنبه در خصوص توافق هسته‌ای ایران، به خبرنگاران گفت: به دلیل صدور قطعنامه «به نفع غرب» از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتهام «شفافیت نداشتن ایران»، سرنوشت توافق «به یک تار مو بند است.» وی در ادامه اظهارکرد که مسکو امیدوار است درصورت وجود اراده در همه طرف ها، توافق به سرعت احیا شود. همچنین ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش  کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره موضوع هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای گفت: ایران همواره یک عضو مسئول در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) بوده است. انجام شدن برجام در سال ۲۰۱۵، سرانجام و به طور بی‌بازگشت به برطرف شدن تمام سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران کمک کرد. یرماکوف گفت: پس از آن، ایران سال‌ها در میان دیگر کشورهای عضو، کشوری بود که بیشترین راستی‌آزمایی در آن انجام می شد و هیچ انحرافی از تعهدات   مشاهده نشد. او افزود: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده قصد ایران برای تجدیدنظر درباره عضویت در ان‌پی‌تی و آغاز تولید یک بمب اتمی باشد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها