روایت سرلشکر باقری از تعهد کتبی امریکا

کد خبر: 1190313

سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح روز گذشته در جریان سفر به استان بوشهر، از دو رویداد راهبردی خبر داد.

روایت سرلشکر باقری از تعهد کتبی امریکا

سرلشکر باقری اعلام کرد که در جریان دستگیری ملوانان نیروی دریایی تروریستی امریکا، این نیرو قول و تعهد کتبی داده است که تجاوز به آب‌های ایران تکرار نشود. وی همچنین از یک تغییر راهبردی و امنیتی در خلیج فارس خبرداد و آن، کاهش چشمگیر حضور ناوگان فرامنطقه‌ای در خلیج فارس است. این سخنان سرلشکر باقری در حالی مطرح شد که مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای تروریستی ارتش امریکا در منطقه موسوم به سنتکام، حدود دو هفته پیش از تصمیم واشنگتن برای استقرار بیش از ۱۰۰ شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) در آب‌های استراتژیک خلیج فارس خبر داده بود.

سپاه و ارتش در برابر نیروهای متجاوز

در جریان این سفر، سرلشکر باقری همراه جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، روز گذشته از نمایشگاه تجهیزات و توانمندی‌های نظامی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران در استان بوشهر بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه مسئولیت عملیاتی و دفاع از خلیج فارس و تنگه هرمز برعهده نیروی دریایی سپاه پاسداران گذاشته شده است، اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران با استفاده از تجربه ارزشمند دوران دفاع مقدس و در درگیری با امریکاییان متجاوز توانسته به‌خوبی امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تأمین کند و این آمادگی، قدرت و توان دفاعی روز به روز در حال گسترش است. باقری در تشریح افزایش روزافزون آمادگی دفاعی و رزمی این نیرو، به افزایش کمیت و کیفیت شناورهای رزمی، موشک‌انداز، مین ریز و سایر انواع شناورها و توانایی در نبرد سطحی اشاره و تأکید کرد: امروز دشمنان اگر نیت و چشمداشتی نسبت به منافع و امکانات جمهوری اسلامی در خلیج فارس، سکوها، سواحل و جزایر داشته باشند می‌دانند با این نیروی قهرمان مواجه هستند.

دیگر تکرار نکردند

رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین به ماجرایی اشاره کرد که پیش‌تر بیان نشده بود و آن تعهد کتبی نیروی دریایی تروریست امریکا برای احترام به مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران است. سرلشکر باقری در این‌باره گفت: در یکی دو موردی که نیروهای گشتی امریکایی به خطا وارد آب‌های جمهوری اسلامی (آب‌های انحصاری، اقتصادی و سرزمینی) شدند، دستگیر و با عطوفت و ملایمت جمهوری اسلامی پس از آنکه قول و تعهد کتبی دادند که دیگر این اقدام‌ها را تکرار نکنند، آزاد شدند و دیگر هم تکرار نکردند. باقری افزود: امروز با تلاش‌ها و مجاهدت عزیزانمان در نیروی دریایی سپاه، امنیت کامل و پایداری در خلیج فارس و تنگه هرمز برقرار است. این در حالی است که هفته گذشته امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه نیروی دریایی با پیچیده‌ترین تجهیزات و بدون کسب اجازه از دیگران در حریم مجاز دریایی حضور پیدا می‌کند، اطلاع داده بود که امریکایی‌ها پس از توقیف قایق‌هایشان در دریای سرخ به التماس افتادند تا قایق‌هایشان را پس دهیم و دیگر جرأت نکردند وارد این منطقه شوند.

کاهش حضور ناوگان فرامنطقه‌ای در خلیج فارس

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در سفر به بوشهر از تجهیزات نظامی پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی نیروی هوایی ارتش جممهوری اسلامی بازدید کرد. وی پس از این بازدید اظهارکرد: کاهش چشمگیر ناوگان‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس، نشانگر امنیت پایداری است که جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد کرده است. وی افزود: این امنیت کامل ایجاد شده در منطقه، از مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران نشان دارد که با گشت‌های شبانه‌روزی هوایی و دریایی آن را تأمین کرده است. رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: در سایه تأمین امنیت در خلیج فارس، شاهد فعالیت‌های روزمره مردم و ساحل‌نشینان در استان فوق‌العاده راهبردی بوشهر در زمینه تجارت دریایی و صیادی و همچنین فعالیت در حوزه نفت و گاز هستیم. شرکت در صبحگاه مشترک، افتتاح نمایشگاهی از توانمندی نیروهای مسلح، بازدید از مراکز نظامی و دیدار با مقامات استانی از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس ستادکل نیروهای مسلح به استان بوشهر بود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها