پورابراهیمی: مدل‌های متنوع تأمین مالی می‌تواند اصلی‌ترین مشکل ساخت مسکن را حل کند

کد خبر: 1190593

اصلی‌ترین موضوعات در خصوص مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بود که اولین موضوع آن بحث مسکن است که امروز به‌شدت برای مردم نگرانی ایجاد کرده است.

 پورابراهیمی: مدل‌های متنوع تأمین مالی می‌تواند اصلی‌ترین مشکل ساخت مسکن را حل کند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی: اصلی‌ترین موضوعات در خصوص مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بود که اولین موضوع آن بحث مسکن است که امروز به‌شدت برای مردم نگرانی ایجاد کرده است.

 متأسفانه نتوانسته‌ایم به اهداف قانون جهش تولید مسکن به‌عنوان سند توافقی بین مجلس و دولت و همچنین تعهدات دولت سیزدهم که در برنامه‌های رئیس‌جمهور ارائه شد دسترسی پیدا نکرده‌ایم، افزایش قیمت مسکن و اجاره بهاء را به‌صورت سرسام‌آور مشهود هستیم و در شرایط فعلی رفع این مشکل از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شود.

 عامل اصلی از نگاه ما در کمیسیون اقتصادی درزمینهٔ عدم ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی تأمین مالی بوده است، گزارش تأمین مالی بخش مسکن نشان می‌دهد سازمان برنامه‌وبودجه کمترین همکاری در اجرای قانون جهش تولید مسکن را داشته است و بانک‌ها نیز حداقل همکاری را داشته‌اند و با این شرایط ادامه ایفا  تعهدات در حد ناچیز امکان‌پذیر است.

 تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان، اوراق رهنی مسکن و ابزارهای نوین بازار مالی از پیشنهادها مهم اعضای کمیسیون اقتصادی بودند. در کنار این موارد مدل‌های تأمین مالی اجرای زیرساخت‌ها شامل حمل‌ونقل‌های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی نیز موردبررسی قرار گرفت.

 امروز اگر از ترانزیت شمال غرب به جنوب شرق نام می‌بریم به این دلیل است که بر اساس برآورده‌ای کارشناسی اولیه در کمیسیون اقتصادی اجرای این پروژه درآمد ارزی کشور را سالانه ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد و هزینه‌های اجرای آن طی ۶ ماه بازمی‌گردد و درآمدی مستمر است و به‌شدت کشورهای شمالی نیازمند اجرای این خط هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها