فردا گزارش می‌دهد؛

دیپلمات‌ها به میز مذاکرات وین برمی‌گردند؟

کد خبر: 1190696

احیای برجام شاید از نگاه برخی کارشناسان ناممکن باشد اما تجربه نشان می دهد که در زمان اوج اختلافات امکان حصول توافقات محکم‌تر وجود دارد.

دیپلمات‌ها به میز مذاکرات وین برمی‌گردند؟

گروه سیاسی فردا: در مذاکرات احیای برجام، ایران و آمریکا همچنان در سه موضوع «مسائل باقیمانده آژانس»، «تضمین اقتصادی» و «تسری تحریم‌ها به طرف‌های ثالث» اختلاف نظر دارند و همین موضوع باعث شد با وجود نزدیک شدن دو کشور به نقطه توافق در شهریورماه، گفتگوها برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآید.

برخلاف یکسال گذشته که دولت سیزدهم می‌خواست از تمام ظرفیت چانه زنی اش سر میز مذاکرات استفاده کند و از همه ابزارهای در اختیارش بهره بگیرد تا متن توافق را قوی‌تر کند، امروز به نظر می رسد، برای تکمیل سریع مذاکرات احیای کامل آمادگی دارد اما غرب به طور مشخص آمریکا دیگر انگیزه ای برای ادامه گفتگوهای برجامی از خود نشان نمی دهد، بهانه گیری های آژانس هم با چراغ سبز واشنگتن هر روز بیشتر می شود.

محمد مرندی علت تغییر نگاه آمریکا به مذاکرات برجامی را این طور توضیح می دهد « البته وقتی در داخل کشور آشوب یا ناآرامی وجود داشته باشد، آمریکایی‌ها طمع و تعلل می‌کنند. اما ایران نشان داده که حقوق خود را می‌داند و اجازه نمی‌دهد که توافقی صورت بگیرد تا آمریکا بتواند دوباره تقلب کند. اگر آمریکایی‌ها تقلب کنند، این توافق فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت.»

از مواضع جدید دیپلمات های دولت سیدابراهیم رئیسی این طور برداشت می شود که با روشن شدن واقعیت های معادلات جهانی به ویژه نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و بی نیازی اروپا به نفت ایران آنها توانستند به تصمیمات نهایی برسند بنابراین منتظرند تا زمینه از سرگیری گفتگوهای هسته ای برای دستیابی به جمع بندی مباحثات مهیا شود.

کما اینکه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در تفسیر اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا مبنی بر متوقف شدن مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کرد «ایران آماده تکمیل فوری مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و هیچ مشکل لاینحلی در این خصوص وجود ندارد، چه رسد به بن‌بست در مذاکرات.»

در این میان سئوال مهم آن است که چه زمانی شاهد بازگشت دیپلمات ها به وین خواهیم بود. محمدحسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت «نهایتا دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شود. آلارم ها نشان می دهد که آمریکایی ها دنبال این هستند که واسطه ای را برای دنبال گرفتن مذاکرات پیدا کنند.»

تا دی ماه کمتر از دو هفته زمان باقی است، حال که تهران آمادگی برای به نتیجه رساندن مذاکرات دارد، اگر واشنگتن احیای برجام را همچنان بخواهد با موضوعات غیر اصلی مضر مرتبط کند، مسلما نه تنها این موضوع مشکلی را حل نمی کند بلکه بر پیچیدگی های موجود خواهد افزود. در مجموع باید منتظر ماند و دید دولت بایدن بین احیای برجام و پیچیده تر کردن مسیر دپیلماسی کدام راه را انتخاب می کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها