احتمال حضور ایران و ترکیه در نشست امان

کد خبر: 1190856

وزیر خارجه عراق در اظهاراتی با اشاره به اینکه نسخه دوم نشست بغداد در پایتخت اردن برگزار خواهد شد تاکید کرد که انتظار می رود ایران و ترکیه نیز در این نشست مشارکت کنند.

احتمال حضور ایران و ترکیه در نشست امان

به گزارش العربیه، فواد حسین، وزیر خارجه عراق امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه مصر و اردن گفت که یک نشست منطقه ای دیگر در خصوص عراق در تاریخ ۲۰ دسامبر جاری در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد و انتظار می رود که ایران و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند.

وی تاکید کرد: نسخه دوم نشست بغداد در بیستم ماه جاری در امان برگزار می شود، در نشست اول ایران و ترکیه حضور داشتند و انتظار داریم که این دو کشور در نشست آتی نیز شرکت کنند.

فواد حسین با اشاره به اینکه این نشست اساسا در راستای حمایت از عراق برگزار شد تاکید کرد که کشورش با چالش هایی مواجه است و برای عبور از این چالش ها نیازمند برقراری روابط منطقه ای و بین المللی است.

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت که کشورش از دخالت ها و مشکلات متعددی رنج می برد که برخی از این مشکلات به گذشته بازمی گردد و برخی دیگر به دلیل وجود سازمان های سیاسی از این کشورها در خاک عراق است.

وی گفت: ما تعهداتی داریم که به قانون اساسی مرتبط هستند و اجازه نمی دهیم که هیچ سازمانی از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه استفاده کند و همزمان نمی پذیریم که هیچ یک از کشورهای همسایه به خاک عراق حمله داشته باشد.

فواد حسین گفت که  بغداد با تهران و آنکارا تماس های مداوم دارد تا راه حل هایی برای حفظ حاکمیت عراق پیدا کند و از حمله برخی گروه ها به کشورهای همجوار ممانعت کند.

بر اساس این گزارش، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اخیرا سفری به تهران داشت و با مقامات ارشد کشورمان از جمله مقام معظم رهبری دیدار و گفت وگو کرد.

پیش از این یک مسئول عراقی اعلام کرد که ایرانی‌ها به کشور عراق اسناد و مدارکی دادند که نشان می‌دهد از خاک این کشور علیه ایران استفاد می‌شود از جمله اینکه برخی مجموعه‌های کرد از خاک اقلیم کردستان به داخل ایران سلاح قاچاق می‌کنند.

این مسئول به سفر اخیر سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق اشاره کرد و گفت که سردار قاآنی در دیدار با مقامات عراقی موضعش در خصوص انجام عملیات زمینی در داخل خاک عراق و توقف فعالیت گروه های کرد که متهم به دست داشتن در ناآرامی های اخیر ایران هستند، روشن بود.

وی گفت که طرف عراقی به این نتیجه رسیده است که یگان های نظامی از ارتش و نیروهایی از مرزبانی خود را در مرزهایش با ایران به طول ۲۰۰ کیلومتر مستقر کند.

این مسئول عراقی گفت که ماموریت این نیروهای مستقر در مرز ایران و عراق ممانعت از فعالیت مجموعه‌های کرد علیه ایران است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درمورد سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران با بیان این‌که «گفت‌وگو درباره مسائل مرزی و امنیت مرزی یکی دیگر از محورهای رایزنی مقامات ایران و عراق بود» تاکید کرد: در جریان رایزنی‌ها در این ارتباط مجددا بر اهمیت اجرای نتایج گفت‌وگوهای قبلی دو کشور در این زمینه تاکید شد و دولت عراق قول پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته را داد.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: در این روزها خبرهای خوبی را می‌شنوید که دولت عراق مصمم است که نیروهای مرکزی خود را در مرزهای مشترک دو کشور مستقر کند. این اقدام رو به جلو و مهمی در راستای تامین ثبات در مرزهای دو کشور است و امیدواریم با استمرار این اقدامات دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین امنیت کامل مرزهای دو کشور محقق شود.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها