اعتراف رویترز به فضاسازی سیاسی علیه ایران

کد خبر: 1191232

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده این سازمان درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه تحقیق خواهد کرد

اعتراف رویترز به فضاسازی سیاسی علیه ایران

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است این سازمان پیرامون اطلاعات موجود درباره اتهامات علیه ایران در ارتباط با فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحقیق خواهد کرد. خبرگزاری رویترز این خبر را در حالی اعلام کرده که معترف شده موافقت دبیر کل سازمان ملل برای بررسی اتهامات علیه ایران تحت فشار غرب برای اعزام کارشناس صورت گرفته است. چنانکه انگلیس، آلمان و فرانسه در هفته جاری در نامه‌ای به گوترش، خواستار به روز‌رسانی برنامه‌های اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین شده‌اند. در همین حال وزارت دفاع انگلیس هم روز گذشته با صدور بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعای به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، مدعی شد ارتش روسیه احتمالاً محموله پهپادهای جدیدی را از ایران دریافت کرده است. در این بیانیه ادعا شده در ششم و هفتم نوامبر، فرماندهی ارتش اوکراین حملات ۱۴ پهپاد از نوع شاهد-۱۳۶ را گزارش کرده است.

پیش‌تر اوکراین با همراهی امریکا و شماری از کشورهای اروپایی مدعی شده بودند جمهوری اسلامی ایران با تأمین پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. قطعنامه‌ای که تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران را تا اکتبر ۲۰۲۰ ممنوع کرده بود اما با به پایان رسیدن تاریخ بند مربوط به این موضوع در این قطعنامه، ایران این امکان را می‌یافت تا به تبادل این تسلیحات با کشورهای دیگر بپردازد.

ادعای بدون سند

اما این تنها اشکال ادعای واهی غرب علیه ایران در زمینه پهپادهای نظامی نبود. ایران که از ابتدای بحران اوکراین به ‌صراحت مواضع شفافی را اتخاذ و هر گونه جنگ، حمله به زیرساخت‌ها و کشته شدن غیرنظامیان را محکوم کرد، فروش پهپادهای خود را به روسیه در چهارچوب مناسبات همسایگی و تحقق منافع متقابل دانست. فروش پرنده‌های بدون سرنشین گرچه در چنین روندی صورت گرفته اما این تجهیزات در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار نگرفته و حتی این مسأله مربوط به پیش از جنگ اوکراین بوده است. در همین ارتباط حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفته است در چهارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه تقریباً یازده ماه قبل از شروع جنگ با اوکراین، یکی از اقلام دفاعی‌ای که ایران به روسیه فروخت، تعداد بسیار معدودی پهپاد ایرانی بود که هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین ارائه نشده است. این در حالی بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بارها بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حمله نظامی به این کشور استفاده کرده است اما به گفته امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اوکراین در تماس تلفنی به او گفته «یک پهپاد سالم به دستشان افتاده که روسی است اما شبیه شاهد-۱۳۶ ایران است.» مقام‌های کشورمان برای به اثبات رساندن عدم وجود پهپادهای ایرانی خواستند چنانچه اوکراین هرگونه مستندی در اختیار دارد به ایران بدهد.

لغو نشست در آخرین لحظه

با موافقت اوکراین گروهی از دیپلمات‌های ایرانی و کارشناسان متخصص عازم یکی از کشورهای اروپای‌شرقی شدند تا دیدار مشترک برگزار شود اما ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، طرف اوکراینی از لغو این دیدار خبر داد. امیرعبداللهیان علت عدم حضور طرف اوکراینی را درخواست امریکا و برخی از کشورهای اروپایی و به‌ طور ویژه آلمان از اوکراین دانسته است که از این کشور خواسته بودند در این جلسه شرکت نکند. کشورهای غربی در همین رابطه به اوکراین اعلام کرده بودند درصدد به تصویب رساندن تحریم علیه ایران به بهانه همین موضوع هستند؛ اقدامی که اتحادیه اروپا در نهایت آن را انجام داد و ۸ شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد. مقام‌های غربی در ادامه این روند تلاش کردند با برگزاری نشست‌های نمایشی در سطح شورای امنیت و تحریم‌های ویژه، افکار جهانی را تحت‌تأثیر سناریوی جدید پهپادی منحرف سازند. امیرعبداللهیان در جدیدترین موضع‌گیری خود در این رابطه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی خود با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف تداوم جنگ از جمله در اوکراین است، گفته است: «ارسال بی‌حد و حصر سلاح‌های امریکایی و اروپایی به اوکراین شرایط را پیچیده‌تر کرده است.» گفتنی است اول آذرماه امسال خبر آمد با پیگیری مستمر ایران، جلسه کارشناسی میان تهران و کی‌یف برگزار شد اما اوکراینی‌ها هیچ‌گونه سند قابل دفاعی برای اثبات ادعاهایشان به همراه نداشتند.

تکمیل پازل

در چنین فضایی ورود سازمان ملل به مرحله بررسی پهپادها تحت فشار کشورهای غربی و خودداری اوکراین از مشارکت در جلسات بررسی با ایران و روسیه را نمی‌توان فارغ از جنگی دانست که جبهه غرب به رهبری امریکا از منظر روانی به جریان انداخته‌اند. بازیگران غربی می‌کوشند با یک عملیات و نمایش رسانه‌ای، قدرت پهپادی ایران را به‌عنوان یک تهدید برای کشورهای غربی معرفی کنند و همکاری‌های نظامی و پهپادی ایران و روسیه را به جنگ اوکراین منحصر کرده و به پشتوانه جنگ روانی خود پیرامون بحران اوکراین، ایران را یکی از عوامل بحران اخیر نظامی در اروپا قلمداد کنند؛ خواسته‌ای که به نظر می‌رسد همچون سناریوهای مشابه در عرصه‌های دیگر از جمله حمایت از اغتشاشات ایران از حالا باید آن را محکوم به شکست دانست.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها