هانی‌زاده: چین به ایران جفا کرد / تاکتیک عربستان درباره نزدیکی به چین

کد خبر: 1191318

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: عربستان در نزدیکی به چین رویکرد تاکتیکی دارد و بعد از اینکه چین را از ایران جدا کرد، رابطه خود را با چین قطع می‌کند.

هانی‌زاده: چین به ایران جفا کرد / تاکتیک عربستان درباره نزدیکی به چین

حسن هانی‌زاده با اشاره به سفر رییس‌جمهور چین به عربستان و قطر و گسترش روابط اقتصادی و تجاری این کشور با کشورهای عربی منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: سفر رییس‌جمهور چین به عربستان برآیند چند اتفاق در منطقه است؛ تهدیدات امنیتی تایوان به چین، کمک نظامی آمریکا به تایوان، تلاش آمریکا برای شبیه سازی حوادث اوکراین در تایوان. با توجه به انزوای سیاسی و نظامی چین، این کشور قصد دارد به نوعی از این شرایط خارج شود از این رو در سفر به عربستان ۲۵ توافق همکاری اقتصادی و انرژی با عربستان امضا شد.

وی ادامه داد: هم‌چنین دیدار رییس‌جمهور چین با رهبران کشورهای عربی از جمله حوزه خلیج فارس نشان می دهد که چین یک برنامه فراگیر برای صادرات کالاهای خود به کشورهای اسلامی و عربی در نظر گرفته است، اما این تلاش و هدف با مخالفت آمریکا مواجه می‌شود. آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند چین به بازار بخش مهمی از جهان در آفریقا و آسیا دست یابد.

این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: معتقدم از نظر آمریکایی‌ها اقدام چین در گسترش روابط با کشورهای عربی منطقه، یک اشتباه راهبردی تلقی می شود. چین در حوزه شانگهای فعال است و کشورهای عضو شانگهای هم تاثیر اقتصادی بالایی در منطقه و جهان دارند، اینکه چین از عربستان به جهان عرب و اسلام نفوذ کند مورد پسند و رضایت آمریکا نخواهد بود و حتما برای مقابله آن برنامه دارد.

هانی‌زاده درباره نتایج سفر رییس جمهور چین به عربستان و تاثیر توافقات دو کشور بر ایران گفت: محمد بن سلمان سعی می‌کند چین را از ایران جدا کند و از نفوذ چین در شورای امنیت و در جهان استفاده کند. بن سلمان با برگ چین علیه ایران و آمریکا استفاده می‌کند. در حال حاضر او با تیم جو بایدن مشکل پیدا کرده پس سعی می کند یارگیری جدید داشته باشد اما آمریکا هم برای چین و هم برای عربستان مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: انتظار نمی‌رفت چینی‌ها به سرعت به سمت عربستان که رقیب جدی ایران در منطقه است بروند و آغوش خود را به سمت عربستان باز کنند. به نظر چینی‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و سعی دارند از ایران فاصله بگیرند و از سفره‌های گسترده نفتی عربستان و بازار گرم کشورهای عربی برای کالاهای چینی استفاده کنند. اما این سیاست مشکل‌ساز می‌شود. چون میان ایران و چین یک توافق راهبردی بلندمدت وجود دارد گرایش ناگهانی چین به سمت کشورهای عربی قابل توجه است و جفا و بی‌وفایی چین به ایران تلقی می‌شود.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: ایران در این سال‌ها نفت چین را تامین کرده و رابطه گسترده اقتصادی با چین دارد. به نظر آنها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و باید بدانند که عربستان در نزدیکی به چین رویکرد تاکتیکی دارد و بعد از اینکه چین را از ایران جدا کرد رابطه خود را با چین قطع می‌کند. بن سلمان بازی سیاسی خود را تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا ادامه می‌دهد و در انتظار است ببیند جمهوری خواهان پیروز این میدان خواهند شد یا نه. الان اختلاف بین آمریکا و عربستان زیاد است از این رو بن سلمان سعی دارد در دو سال آینده سیاست چندگانه‌ای را با چین و ایران و آمریکا دنبال کند.

به گزارش ایسنا به نقل از العربیه، عربستان و چین در پی یک نشست دوجانبه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند، در بخشی از این بیانیه از ایران خواسته شده که  در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت احترام گذاشتن ایران به اصل حسن همجواری تاکید شده است.

دو طرف همچنین خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود شدند.

طرف چینی همچنین هرگونه حمله به غیرنظامیان در خاک‌ عربستان‌ را محکوم کرد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها