صالح آبادی: صادرات نفتی و غیرنفتی بهتر شد/ کمبود‌ ارز نداریم

کد خبر: 1191771

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری نسبت به سال قبل بهتر شده است، گفت: هیچ کمبودی در تأمین ارز نداریم.

صالح آبادی: صادرات نفتی و غیرنفتی بهتر شد/ کمبود‌ ارز نداریم

بعدازظهر امروز تفاهم‌نامه بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت در مورد تأمین ارز واردات در محل بانک مرکزی امضا شد.

در حاشیه این مراسم، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود فراوانی عرضه ارز نسبت به تقاضا، قیمت آن در بازار آزاد رو به افزایش است؟ اظهار داشت: بازار ارز نیما مشکلی از نظر عرضه ارز ندارد و تعادل در آن برقرار است و میزان عرضه در این سامانه نسبت به تقاضا بیشتر است و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.

وی تأکید کرد: براساس آنچه ثبت سفارش برای واردات صورت می‌گیرد، ارز مورد نیاز تأمین می‌شود و امسال سطح صادرات نسبت به سال قبل بهتر شده است. مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی نسبت به مشابه سال قبل بیشتر است.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: مشکلی در تأمین ارز وجود ندارد.

وی در مورد سؤالی مبنی بر ماندگاری کالاهای وارداتی در بنادر و مشکل ترخیص آنها، بیان کرد: مشکل ترخیص این کالاها تأمین ارز نیست بلکه مسئله ریال است که ریال مورد نظر را به بانک مرکزی بدهند و ارز نیمایی دریافت کنند و کالاهای خود را ترخیص کنند، بنابراین مشکلی از بابت تأمین ارز وجود ندارد.

* بخشی از معوقات وزارت نفت بابت طلب از عراق وصول شده و مشکلی نداریم

وی مجدد تأکید کرد: میزان فروش نفت در سال جاری نسبت به مشابه سال قبل بهتر شده است و حتی بخشی از معوقات وزارت نفت بابت طلب از کشورهای دیگر مانند عراق وصول شده و مشکلی نداریم، حتی بخشی از بدهی ارزی به ترکمنستان که مربوط به سال‌های گذشته بود امسال پرداخت شد.

صالح‌آبادی همچنین در مورد حواله‌های ارزی صادرکنندگان گفت: حواله‌های ارزی را صادرکننده به بانک مرکزی می‌دهد، مثلا حواله یک میلیون دلاری می‌دهد و معادل آن یک میلیون دلار اسکناس ارز دریافت می‌کند و آن را در بازار متشکل ارزی به نرخ توافقی و روزانه می‌فروشد. در حال حاضر صادرکنندگانی وجود دارند که علاقه دارند ارز صادراتی خود را با نرخ جذاب در بازار متشکل ارائه کنند و در این زمینه هم اسکناس و هم حواله‌های ارزی در این بازار معامله می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: بخشی از صادرکنندگان از ارائه ارز خود در بازار متشکل ارزی استقبال می‌کنند و ما برای تشویق صادرکنندگان صنایع دستی، شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرکنندگان کشاورزی تمهیداتی درنظر گرفته‌ایم و ارز نیمایی برای صادرات محصولات کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع دستی اختصاص می‌یابد تا در این زمینه تشویق شوند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها