در گفتگو با فردا مطرح شد؛

نگاه به شرق با چالش مواجه شد؟

کد خبر: 1191846

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: با یک بیانیه و یک اقدام نمی شود کلیت سیاست همکاری و دوستی با چین را زیر سئوال ببریم.

نگاه به شرق با چالش مواجه شد؟

گروه سیاسی فردا: چین در بیانیه های جداگانه با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس مواضعی درباره ایران اتخاذ کرد که برخی کارشناسان آن را مغایر با شعارهای شرق‌گرایانه دولت سیدابراهیم رئیسی تحلیل کردند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار فردا درباره به چالش خوردن سیاست نگاه به شرق دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: سیاست خارجی کشور با یک اتفاق تغییر نمی کند. اقدام چین در امضای بیانیه های مشترک با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران درست نبود. ایران هم واکنش نشان داد و به این موضوع انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه ناخرسندی مقامات ایران به اطلاع مقامات چینی رسید، افزود: مقامات چینی نیز اعلام کردند «پکن خواهان گفتگو و آشتی و صلح در منطقه خلیج فارس است و سیاست قبلی‌اش هم همین بود» که در ادبیات دیپلماسی این مواضع نوعی دلجویی تعبیر می شود. هرچند ما از اقدام چین ناراحت هستیم و واکنش نشان می دهیم اما این به آن معنا نیست که سیاست نگاه به شرق دولت زیر سئوال برود و مورد نقد قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: هم اکنون روابط ایران با برخی کشورهای اروپایی خیلی خیلی بدتر از این است ولی بالاخره کشورها منافع خودشان را درنظر می گیرند. چین اقتصاد دوم جهان است و دومین شریک تجاری ایران محسوب می شود؛ مراودات بسیار گسترده ای داریم.

وی با اشاره به حمایت های چین از مواضع ایران در مجامع جهانی و مذاکرات برجامی ادامه داد: با یک بیانیه و یک اقدام نمی شود کلیت سیاست همکاری و دوستی با چین را زیر سئوال ببریم. معتقدم همان راهبرد گسترش روابط با کشورهای بزرگ جهان همچون روسیه و چین به قوت خودش باقی است و نباید یک اتفاق به اصل رویکردی که به صورت کلان وجود دارد، خدشه وارد کند.

ابوالفتح درباره احتمال جایگزین شدن نفت عربستان به جای نفت ایران در سبد انرژی چین بیان کرد: بالاخره هم نفت ایران مشتری دارد و هم چین به قدری محتاج به انرژی است که نمی تواند از نفت ایران بگذرد و صرفا نفت عربستان را بخرد. همین الان هم کشورهای نفتی در حال صادرات هستند.

وی افزود: به هر حال بازار نفت قابلیت ها خودش را دارد و مولفه های متعددی در بازاریابی دخیل‌اند که خیلی تحت تأثیر مسائل سیاسی نیستند بنابراین تصور نمی کنم ما شاهد کاهش معنادار صادرات نفت ایران به چین باشیم و این بازار را بخواهد عربستان بگیرد. ضمن آنکه باید کمی زمان بگذرد تا آثار سفر رئیس جمهور چین به عربستان نمایان شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها