ضربه چین و عربستان به دلار آمریکا

کد خبر: 1191887

چین در مراودات تجاری با عربستان به‌دنبال جایگزین پترو یوآن به جای پترو دلار است.

ضربه چین و عربستان به دلار آمریکا

چین در مراودات تجاری با عربستان به‌دنبال جایگزین پترو یوآن به جای پترو دلار است.

وب‌سایت شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: شاخص های بین المللی بازار نفت هنوز در کانال 70دلار معامله می شوند و سرمایه گذاران صنعت نفت چشم انداز این بازار را با توجه به «احتمال افزایش تقاضای چین در سال آینده میلادی» روشن می بینند. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، این هفته برای اولین‌بار در طول هفت سال گذشته از عربستان سعودی بازدید و طی این سفر تفاهم‌نامه مشارکت جامع و راهبردی را با بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان امضا کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این سفر نشانه آن است که چین و کشورهای منطقه خلیج فارس در حال تعمیق روابط اقتصادی خود در زمانی هستند که روابط هم‌پیمانان دیرین، یعنی ایالات متحده و عربستان سعودی، به‌دلیل تصمیم اوپک برای کاهش عرضه نفت خام رو به تیرگی نهاده است.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی با چشم‌انداز مثبت سرمایه‌گذاری در افق کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. اژدهای زرد همچنین در راس لیست خریداران نفت در جهان امروز قرار دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه، بحران جهانی انرژی را به وجود آورده که همه کشورها را برای تامین منابع انرژی پایدار، به رقابت واداشته است. غرب با اعمال تحریم و تصویب سقف قیمتی بر محصول دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان یعنی روسیه، بازارهای جهانی نفت را بیش از پیش با چالش روبه‌رو کرده است. مقوله تامین امنیت انرژی در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، به اولویت اصلی چین تبدیل شده است.

براساس آمار منتشرشده از سوی گمرک چین، در سال گذشته تجارت دوجانبه بین عربستان سعودی و چین به 87/3 میلیارد دلار رسید که 30 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته است. قسمت اعظم تجارت دو کشور بر نفت خام متمرکز بوده است. واردات نفت خام چین از عربستان سعودی در سال 2021 به 43/9 میلیارد دلار رسید که 77 درصد از کل کالاهای وارداتی این کشور از مبدأ عربستان را تشکیل می‌داد. این مقدار همچنین بیش از یک‌چهارم کل صادرات نفت خام عربستان را تشکیل می‌داد. اسوار پراساد، استاد سیاست تجاری در دانشگاه کرنل، گفت: ثبات منابع انرژی، هم از نظر قیمت و هم از نظر مقدار، یک اولویت کلیدی برای شی‌جین‌پینگ است؛ زیرا اقتصاد چین به شدت به واردات نفت و گاز طبیعی وابسته است. دومین اقتصاد بزرگ جهان به نفت و گاز خارجی بسیار وابسته است. براساس آمار رسمی، 72درصد از مصرف نفت این کشور در سال گذشته وارداتی است. 44 درصد از تقاضای گاز طبیعی این کشور نیز از خارج از کشور تامین شده است. در جریان بیستمین کنگره حزب حاکم در اکتبر، شی تاکید کرد تضمین امنیت انرژی برای دولت او، اولویت محوری است.

فراتر از برقراری امنیت عرضه انرژی، عربستان سعودی می تواند هدیه جذاب دیگری با پیامدهای ژئوپلیتیکی بزرگ تر به پکن ارائه دهد. ریاض و پکن در حال مذاکره برای قیمت‌گذاری بخشی از معادله نفت براساس واحد پول چین یعنی یوان، به جای دلار هستند. چنین معامله ای می تواند به جاه‌طلبی‌های پکن برای گسترش نفوذ جهانی واحد پولی خود کمک شایانی کند.مبادله تجاری به ارز ملی چین می‌تواند توافق بلندمدت بین عربستان سعودی و ایالات متحده را زیر سوال ببرد. توافقی که عربستان سعودی را ملزم می‌کند نفت خود را فقط به دلار آمریکا بفروشد و بخشی از ذخایر مالی خود را در خزانه‌های ایالات متحده نگه دارد. همه اینها در ازای تضمین‌های امنیتی ایالات متحده است. نباید از نظر دور داشت که «سیستم دلاری نفت» به حفظ جایگاه دلار به عنوان اصلی‌ترین ارز جهانی و ابزار مبادلات نفتی و سایر کالاها کمک شایانی کرده است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها