آیا روابط چین و عربستان به توافق ایران لطمه می‌زند؟

کد خبر: 1191914

توافق اخیر چین و عربستان گمانه زنی‌هایی را در مورد اجرای تفاهم‌نامه ایران و چین در فضای مجازی و رسانه‌ای ایجاد کرده است،اما رییس کمیته روابط خارجی مجلس می گوید؛ این تفاهم‌نامه به قوت خود باقی است.

آیا روابط چین و عربستان به توافق ایران لطمه می‌زند؟

عباس گلرو با تاکید بر اینکه ایران و چین دو متحد استراتژیک در حوزه‌های مختلف هستند در سال‌های اخیر شاهد توسعه روابط همه جانبه این دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری هستیم،اظهار داشت: تبلور این روابط امضای تفاهمنامه جامع همکاری‌های مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین بود. این تفاهمنامه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری است و زمانی که در مسیر اجرا قرار بگیرد در مجلس نیز تصویب شده و مورد نظارت قرار خواهد گرفت.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به روابط دوجانبه ایران و چین در قالب معاهدات بین‌المللی بیان کرد: عضویت ایران در شانگهای که اخیرا در اجلاس سمرقند انجام شد و در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسید از عرصه‌های مهم همکاری های همه جانبه با کشورهای شرق به ویژه چین است.

وی تصریح کرد: چین عضو بریکس (سازمان همکاری‌های کشورهای توسعه یافته) است، چین اخیرا از ایران دعوت کرد که در اجلاس مجازی سران بریکس شرکت کند. شرکت ایران در این اجلاس تحول بسیار مهمی در روابط اقتصادی و تجاری چندجانبه ایران با شرق است.

رقابت سنگین اقتصادی آمریکا و اروپا با چین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین در سطوح مختلف در حال توسعه و رو به رشد است، اظهار کرد: روابط ایران و چین دشمنانی دارد آمریکا و اروپا به دلیل رقابت سنگین اقتصادی و دشمنی سیاسی که با چین دارند نمی‌خواهند چین به عنوان اقتصادی رو به رشد مطرح باشد.

آمریکا و اروپا تلاش دارند تا دریچه‌های همکاری‌های اقتصادی به روی ایران باز نشود

رییس کمیته روابط خارجی مجلس گفت:‌از سوی دیگر آمریکا و اروپا با وضع تحریم‌های فزاینده علیه ایران و دشمنی سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی تلاش دارند تا دریچه‌های همکاری‌های اقتصادی به روی ایران باز نشود و به همین دلیل از هیچ توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران با شرق فروگذار نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید دقیق عمل کرده و مراقب باشیم اظهار کرد:هیچ دو کشوری در توافق کامل و بی عبیب و نقص قرار ندارند ایجاد برخی مسائل و مشکلات در روابط دوجانبه طبیعی است.

گلرو تصریح کرد: جمهوری اسلامی نسبت به اجلاس عربستان و برخی اظهارات پیرامون تمامیت ارضی ایران حساسیت دارد و واکنش مناسب نشان داده است اما به کشورهای غربی اجازه نمی‌دهد در روابط دوجانبه و چندجانبه ایران و شرق دخالت کند.

قرارداد تجاری عربستان و چین به معنای توقف اجرای تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین همچنان پایدار است، گفت: چین معنای تمامیت ارضی را به خوبی می‌فهمد زیرا در بحث تایوان، آمریکا مشکلاتی برای چین ایجاد کرده است لذا منتظریم توضیحات چین را درخصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور را بشنویم.

گلرو با تاکید بر اینکه توقف روابط تجاری و اقتصادی ایران و چین عاقلانه نیست اظهار کرد: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور با شتاب بیشترتقویت خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم این روابط آسیب ببیند.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس با تاکید بر اینکه قرارداد تجاری عربستان و چین به معنای توقف اجرای تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین نیست، بیان کرد: چین چارچوب‌های مختلفی را برای روابط اقتصادی و تجاری خود تعریف کرده است و با اتحادیه عرب، آفریقا، روسیه و آمریکای لاتین و ایران روابط دوجانبه و چندجانبه دارد لذا کار با یک مجموعه به معنای لغو روابط تجاری و اقتصادی چین با سایر مجموعه‌ها نیست.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها