جلال زاده: برنامه جامع راهبردی ایران و چین در حال اجراست / عربستان جایگزین نفت ایران برای چین نمی‌شود

کد خبر: 1192134

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر کشورهای اروپایی که غربگرایان به دنبال برقراری ارتباط با آنها هستند، در موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی بارها از امارات حمایت کردند. اما این موضوع هیچ گاه در جریان مذاکرات برجامی مورد اعتراض غربگرایان قرار نگرفت.

جلال زاده: برنامه جامع راهبردی ایران و چین در حال اجراست / عربستان جایگزین نفت ایران برای چین نمی‌شود

وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه جریان غرب‌زده قطب عالم و مرکز قدرت دنیا را کشورهای اروپایی خصوصا آمریکا می‌داند، اظهار داشت: در هر دوره‌ای که دولت‌ها در جمهوری اسلامی به سمت کشورهای شرقی مثل روسیه و چین برای برقراری ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نزدیک شوند، نق زدن‌های غرب گرایان نیز آغاز می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب‌گرایان داخلی محور قدرت و محور عالم را غرب می‌دانند و به دنبال این هستند که دولت‌ها به صورت تک محوری و تک قدرتی به دنبال ارتباط با غرب باشند، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی سیاست مبتنی بر حفظ منافع ملی است و غرب و شرق نمی‌شناسند.

وی خاطر نشان کرد: قطع ارتباط ایران با آمریکا، اولین بار از سوی آمریکا صورت گرفت. جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی نیز به دلیل نامشروع بودن این رژیم هیچ ارتباطی ندارد.در سالهای گذشته با قریب به اتفاق کشورهای اروپایی ارتباط اقتصادی داشتیم و زمانی آلمان اولین شریک اقتصادی ما در اروپا بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال‌های گذشته به بهانه‌های واهی حقوق بشر و مسائل هسته‌ای کشورهای غربی به دنبال فشار آوردن به جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای حقوق بین الملل بوده و هستند و از این ابزارها استفاده سیاسی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این ابزارها نمی تواند راه جمهوری اسلامی برای ارتباط با کشورهای جهان را سد کند، اظهار داشت: ایران در سال‌های گذشته با کشورهای شرقی ارتباط مهمی را برقرار کرده بود و به دنبال راهبردی کردن این ارتباطات است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر برجام به نتیجه می‌رسید جمهوری اسلامی ایران اکنون ر نیز می توانست با کشورهای اروپایی ارتباطات اقتصادی و سیاسی داشته باشد. اما اروپا تلاش دارد تا نظرات خود را به کشورمان تحمیل کند.

به دولت غربگرا ثابت شد که اروپا نمی‌خواهد، ایران در تامین منافع خود دست بلندی داشته باشد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با نگاه به شرق راه درستی را در پیش گرفته است، اظهار داشت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ابتدا به دنبال نگاه به شرق نبود اما به این دولت غربگرا ثابت شد که کشورهای غربی نمی‌خواهند جمهوری اسلامی در تامین منافع خود دست بلندی داشته باشد لذا موضوع برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین در دولت دوازدهم کلید خورد.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر افزایش روابط با همسایگان و شرق گفت: جمهوری اسلامی با استفاده از این فرصت ارتباط خود را با چین و روسیه در راستای کسب منافع بیشتر افزایش داد.

جلال‌زاده در خصوص سفر نخست وزیر چین و مسئول پیگیری پرونده برنامه جامع ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در تهران جلسات بسیار مهمی در خصوص تفاهم نامه راهبردی ایران و چین برگزار شد.

ایران به چین به خاطر برقراری ارتباط با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس انتقادی ندارد

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به کشور چین به جهت برقراری ارتباط با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس انتقادی ندارد، اما در جریان سفر رییس جمهور چین به عربستان مباحثی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و جزایر سه گانه مطرح شد که با رضایت چین به عنوان بیانیه پایانی قرائت شد که موجب انتقادات مردم و مسئولان به این موضوع شد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشور چین به هیچ عنوان انتظار نداشت که در جلسه‌ای حضور پیدا کند که در آن جلسه نسبت به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی تعرضی صورت گرفته است لذا شدیداً به دنبال جبران و ترمیم این رفتار دولت چین هستیم.

سکوت غربگرایان در قبال حمایت اروپا و آمریکا از امارات در ماجرای مالکیت جزایر سه گانه

جلال زاده با بیان اینکه این اظهارنظر فرصتی را به جریان غربگرا برای کوبیدن نگاه درست دولت به شرق داده است، اظهار داشت: اظهار نظر غربگرایان در مورد سیاست راهبردی ایران در ارتباط با شرق و همسایگان، آب در هاون کوبیدن است.

وی تصریح کرد: اکثریت کشورهای اروپایی که غربگرایان به دنبال برقراری ارتباط با آنها هستند، در موضوع جزایر سه گانه بارها از امارات حمایت کردند. اما این موضوع هیچ گاه در جریان مذاکرات برجامی و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام و بدقولی های اروپا مورد اعتراض غربگرایان قرار نگرفته است.

برنامه جامع راهبردی ایران و چین در حال اجراست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی همیشه معتقد بوده است که مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود، اظهار داشت: هیچ کشور فرامنطقه‌ای نباید در امور کشورهای منطقه دخالت کند، امیدواریم دولت چین رفتار خود را اصلاح کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه جامع راهبردی ایران و چین در حال اجراست،گفت: برنامه جامع راهبردی اگر منتج به قراردادها موافقت‌نامه‌ها و یا مقاوله‌نامه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شود، طبق قانون اساسی باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

روابط تجاری ایران و چین در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار است

جلال زاده با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و چین با توافقات چین و عربستان تغییری نخواهد کرد، گفت: روابط تجاری ایران و چین در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار است، که در صورت اجرای برنامه جامع راهبردی افزایش قابل توجهی خواهد یافت، بیشتر مبادلات تجاری چین و روسیه با عربستان در خصوص فروش نفت عربستان به این دو کشور است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در حال حاضر جمهوری اسلامی تحت شدیدترین تحریم‌های نفتی و کشتیرانی قرار دارد و اگر فضای مناسب بعد از رفع تحریم ها و یا خنثی کردن تحریم‌ها برای ایران ایجاد شود، روابط ایران با این کشورها نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مقایسه روابط اقتصادی چین با عربستان با روابط ایران و چین درست نیست، اظهار داشت: اجرای برنامه راهبردی ۲۵ ساله سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین را افزایش خواهد داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قطعا کشورها خرید خود را چه در حوزه انرژی به چه حوزه های دیگر را محصور در یک کشور نمی‌کنند، همه کشورها تلاش دارند که خرید خود را از بازار انرژی متنوع کنند تا در صورتی که یکی از تامین کنندگان انرژی دچار مشکل شد، بتوانند از طرق دیگر انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

نفت عربستان قطعاً جایگزین نفت ایران برای فروش به چین نخواهد شد

جلال زاده با تاکید بر اینکه نفت عربستان قطعاً جایگزین نفت ایران برای فروش به چین نخواهد شد، گفت: چین به دنبال این است که بازار خود در خلیج فارس را متنوع کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها