نگرانی چین از رقابت با ایران هسته‌ای؟

کد خبر: 1191438

مهدی خورسند، درباره بیانیه مشترک اخیر چین و عربستان که در بخشی از آن هم به موضوع ایران و پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید شده بود، گفت: چین نگران رقابت با قدرت هسته ای ایران است و ایران باید بتواند اعتمادسازی در روابط با این کشور را رقم بزند.

نگرانی چین از رقابت با ایران هسته‌ای؟

 یک کارشناس مسائل چین و اوراسیا به «جوان آنلاین» می گوید: تا پیش از انعقاد برجام در سال 2015 رویه چین و روسیه، همراهی با آمریکا و کشورهای غرب در پرونده هسته ای ایران بود. چین و روسیه همواره مخالف هسته ای شدن ایران بودند، اما در سال 2015 که برجام امضا شد برنامه هسته ای ایران تحت نظارت قرار می گیرد.

او ادامه داد: در آن شرایط هست که این دو کشور رویه همکاری با ایران را آغاز می کنند و چون آژانس انرژی اتمی کاملا بر برنامه هسته ای ایران نظارت داشت، آنها تصورشان این بود که برنامه اجرایی نمی شود و ایران به فرآیند توسعه هسته ای دست پیدا نمی کند.

این کارشناس مسائل چین و اوراسیا با اشاره به تلاش چین برای همکاری های اقتصادی با ایران بعد از برجام می گوید: بعد از 2015 شاهد بودیم که «شی جین پینگ» به تهران می آید، اما در دولت وقت از برنامه های اقتصادی چینی ها حمایت صورت نمی گیرد و علی رغم تمایل این کشور برای همکاری در برخی پروژه ها با ایران، فرصت سوزی می شود واین مساله سبب شد چینی ها در مسیر انتخاب، راه های دیگر را در پیش بگیرند.

بندر گوادر پاکستان به جای چابهار!

خورسند ادامه داد: با توجه به فرصت سوزی ها، در نهایت چین مخاطرات حضور در بندر گوادر پاکستان را می پذیرد و به جای چابهار در آن بندر سرمایه گذاری می کند. از سوی دیگر چینی ها به دلیل تعلل ایران در تکمیل طرح های ترانزیتی،  کریدور ترانس خزر را به دلیل مزیت هایی که ترکیه به صورت تصنعی ایجاد کرد و علی رغم هزینه بر بودن آنها قبول می کند و آن را به ژئوپلیتیک ایران ترجیح می دهند.

ترس از رقابت با ایران هسته ای

خورسند افزود: با توجه به بدعهدی آمریکا و اقدامات گام به گام ایران در پیشبرد پرونده هسته ای، ایران به رقیبی برای کشورهای آسیایی از جمله چین تبدیل شده است. شرقی ها می خواهند که به منظور حفظ منافعشان، قدرتی مسلط وجود نداشته باشد.

این کارشناس مسائل چین و اوراسیا با اشاره به نبود سازوکار مشخص برای همکاری با چین می گوید: آنها از این مساله ناامید هستند. همچنین با توجه به بالارفتن زمزمه ها در خصوص اینکه ایران بعد از غنی سازی 60 درصد به سراغ غنی سازی 90 درصد برود، موضع گیری اخیر را درباره ایران داشته اند و این مساله نشان از آن دارد که چینی ها به پوسته اصلی خودشان برگشته اند و آن هم نگرانی از رقابت تسلیحاتی و هسته ای در منطقه غرب آسیا است. البته موضع دیگر اینها هم درباره نفوذ ایران در منطقه، به دلیل نوع قراردادها و تحت تاثیر فضای روانی همکاری با عربستان بوده است.

وی می افزاید: برای ایران در این فضا چند فرصت معدود باقی می ماند تا بتواند اعتمادسازی در روابط با این کشور رقم بزند. چینی ها باید درک کنند که ایران سازوکار جدی برای روابط طرح ریزی کرده و اگر این اتفاق نیفتد باید تنها دلخوش به حمایت روسیه در شرایط جنگ این کشور با اوکراین باشیم.

منبع: جوان آنلاین

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها