موافقت نمایندگان با کلیات طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم

کد خبر: 1192166

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مربوط به خدمت پزشکان در مناطق محروم موافقت کردند.

موافقت نمایندگان با کلیات طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی را تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح، مجتبی ذوالنور نماینده قم به عنوان اولین مخالف کلیات گفت: این طرح مشکل تامین پزشک مناطق محروم را حل نمی‌کند؛ باید قانون به نحوی اصلاح شود که هزینه مستنکف بالا برود. در بسیاری از کشورهای دنیا پزشک دهکده وجود داشته اما در کشور ما مناطق محروم از پزشک برخوردار نیستند.

محمد صفایی نماینده گناباد به عنوان اولین موافق کلیات بیان کرد: ۷۰ درصد پزشکان در تهران و ۱۰ درصد در کلانشهرها هستند این یعنی قانون حضور ۳۰ درصدی پزشکان در مناطق محروم اجرا نمی‌شود. پزشک بعد از اتمام تحصیلات ۲۹ ساله شده اما باید ۲۱ سال تعهد خدمت دهد که این با افزایش پذیرش دانشجو منافات دارد و کمبود پزشک در مناطق محروم را حل نمی کند.

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان مخالف دیگر کلیات گفت: ماندگاری پزشک در مناطق محروم مهم است که با این طرح پزشک فقط ۴ سال در مناطق محروم می‌ماند.

حبیب الله دهمرده نماینده زابل به عنوان موافق دیگر کلیات بیان کرد: با توجه به تجربه استانداری‌ام، در حال حاضر هر کس به این دانشگاه می‌آید از آن منطقه خارج نمی‌شود.

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات اظهار کرد: باید برای ماندگاری متخصصان و پزشکان عمومی در مناطق محروم تدبیر شود اما این طرح تمام نیازهای مناطق محروم را تامین نمی کند. برای تامین پزشک در مناطق محروم باید بومی‌گزینی کرد، اخیرا وزارت بهداشت ۵۰۰ نفر از دستیاران را علاوه بر ظرفیت خود برای مناطق محروم جذب کرده است. همچنین باید معافیت‌های مالیاتی و امتیازات ویژه برای پزشکان در نظر گرفت تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود.

سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات گفت: اگر امتیازات خوبی برای پزشکان طرح تعهد خدمت در نظر گرفته شود اقبال بیشتری از طرح خدمت می کنند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها