دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات ایران

از پیامدهای پیام خاتمی تا گرانی‌های ترمزبریده

کد خبر: 1192193

در بسته خبری پیش رو مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های کشور را ملاحظه می‌کنید.

از پیامدهای پیام خاتمی تا گرانی‌های ترمزبریده

گروه سیاست سایت فردا: در روزهای اخیر بازارهای مختلف از خودرو گرفته تا سکه و ارز با افزایش قیمت‌های عجیب و غریبی روبرو شده‌اند. روزنامه جوان در این رابطه نوشته: خانه و خودرو و دلار و سکه چنان ترمز بریده‌اند که حتی در دولت کسی داوطلب صحبت‌کردن با مردم در این‌باره نمی‌شود! البته باید سخنی پیدا کرد و گفت و این سخن، دشوار پیدا می‌شود. اگر ریشه ناآرامی‌ها را تا علت‌العلل بجوییم و عقب برویم، به تورم و گرانی می‌رسیم. وقتی گرانی و تورم نباشد، اصولاً مردمی که طرفدار یک زندگی معمولی‌اند که بیشتر مردم این‌گونه‌اند. انتظار از رئیس اقتصادی دولت آن است که در این‌باره به مردم توضیح دهد و شفاف بگوید که چه برنامه‌ای پیش‌رو دارند. شما با نجیب‌ترین مردم دنیا روبه‌رویید، مردمی که بسیاری از آن‌ها هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند پس‌اندازشان را در دست‌انداز گرانی و افت ارزش پول ملی می‌بینند، گویی که کسی به آن دست‌انداخته است.

کیهان: حق داریم تنگه هرمز را ببندیم و محموله‌های تجاری غربی‌ها را مصادره کنیم

ایران در مقابله با تحریم‌های ضدایرانی تعدادی از مراکز حقیقی و حقوقی و برخی از مسئولان اتحادیه اروپا را تحریم کرده است. در این زمینه روزنامه کیهان نوشته: تحریم فلان مسئول اروپایی و آمریکایی و یا احضار سفرای آنها به وزارت خارجه در مقایسه با کینه‌توزی‌های بی‌وقفه و پیوسته کشورهای یاد شده نه فقط از توازن لازم برخوردار نیست بلکه ضریب بازدارندگی آن نیز به سختی می‌تواند بالاتر از «‌صفر» تلقی شود! جمهوری اسلامی ایران برای پشیمان کردن آمریکا و اروپای تروریست از حمایت تروریست‌ها، ظرفیت‌ها و اهرم‌های فراوان دیگری در اختیار دارد که تاکنون بی‌استفاده مانده و یا کمتر از آن استفاده شده است.

جمهوری اسلامی ایران حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه‌هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی ببندد و دلیلی ندارد که کشورهای متخاصم از تنگه‌‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند.

تاکید صبح نو بر ضرورت توسعه اقتصاد دانش بنیان

کمیت اقتصاد همچنان می‌لنگد و برای رسیدگی به آن حرکت به سوی ابتکارات و سازوکارهای خلاقانه می‌تواند راهگشا بود. یکی از اقداماتی که راهگشای این مهم است توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان است.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: به رغم توسعه علمی کشور طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی و کسب رتبه شانزدهم در تولید علم و برخورداری از سرمایه انسانی آموزش دیده جایگاه ایران در اقتصاد جهانی دیجیتال و دانش بنیان جایگاه مناسب و در خور شأن جمهوری اسلامی نیست.

در ایران به رغم وجود بیش از ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان سهم آنها در تولید ناخالص داخلی فقط نیم درصد است. برای اثرگذاری در این حوزه، زنجیره درهم تنیده‌ای از عوامل و سازو کارها باید با یکدیگر همراستا شده و در قالب یک نظام منسجم مدیریت نوآوری در کشور باز تعریف شود.

توجه همیشگی مقام معظم رهبری بر توسعه اقتصاد دانش بنیان فرصت مغتنمی برای جامعه علمی و اقتصادی کشور است تا به این رشته فعالیت نوین که بدون شک موتور محرک اقتصاد جهانی در دهه‌های آینده است و زمینه‌ساز عزت و اقتدار ملی و اقتصادی کشور خواهد بود.

قیمت‌های سرکش وارونگی ارزش پول ملی را رقم زدند

همزمان با تشدید آلودگی هوای ناشی از وارونگی هوا و اجرا نشدن راهکارهای مقابله با آن گرانی در بازارهای مختلف نیز تشدید شده و پدیده وارونگی ارزش پولی ملی در اقتصاد نیز اتفاق افتاده است. از قیمت خودرو گرفته تا سکه و ارز همگی مشمول افزایش قیمت شده‌‌اند و از پیش مشخص است که این جهش‌ها چه تاثیری بر معیشت مردم می‌گذارد و ارزش پول ملی را به جای افزایش با روندی کاهشی مواجه خواهد ساخت.

در این راستا روزنامه همشهری نوشته: آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون دست‌کم 44درصد رشد کرده، سرعت این رشد ظرف روزهای گذشته بیشترشده است. دیروز نرخ هر دلار آمریکا برای نخستین بار از مرز 38هزار تومان نیز عبور کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار این روز‌ها تحت‌تأثیر چشم‌انداز‌های تورمی و ناترازی ارزی در حال رشد است.

روزنامه جوان نیز در این خصوص نوشته: خانه و خودرو و دلار و سکه چنان ترمز بریده‌اند که حتی در دولت کسی داوطلب صحبت‌کردن با مردم در این‌باره نمی‌شود! البته باید سخنی پیدا کرد و گفت و این سخن، دشوار پیدا می‌شود. اگر ریشه ناآرامی‌ها را تا علت‌العلل بجوییم و عقب برویم، به تورم و گرانی می‌رسیم.

این روزنامه ادامه داده: مردم را از معیشت و از زندگی‌شان مطمئن کنید تا آن وقت هیچ‌کس نتواند برای آن‌ها سرود و شعار کاذب «زندگی» بخواند. شما با نجیب‌ترین مردم دنیا روبه‌رویید، مردمی که بسیاری از آن‌ها هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند پس‌اندازشان را در دست‌انداز گرانی و افت ارزش پول ملی می‌بینند، گویی که کسی به آن دست‌انداخته است.

علاوه بر این، روزنامه رسالت با اشاره به اینکه بسیاری بر این باورند که مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو همانند عرضه اندک خودرو  از سوی خودروسازان است، نوشته: خبرها از قیمت خودرو حکایت از آن دارد که این هفته نیز بازار خودرو روند افزایشی قیمت را حفظ کرده است و واکنشی به سخنان سخنگوی وزارت صمت که گفته بود برخی‌از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیده و عکس آن‌ها نیز روی بیلبوردهای تبلیغاتی بالا رفت نشان نداد.

در گزارشی دیگر نیز روزنامه فرهیختگان نوشته: یکی از دلایلی که تحلیلگران بر آن اشاره می‌کنند و می‌گویند بر التهابات اخیر موثر بوده، اثرات مخرب نااطمینانی در اقتصاد ایران است. به اعتقاد این تحلیلگران، رشد قیمت‌ها خصوصا افزایش اخیر نرخ ارز جزء مواردی است که نشان از افزایش انتظارات تورمی در برهه فعلی دارد. افزایش این انتظارات تورمی عوامل مختلفی دارد که می‌توان به نااطمینانی‌های ناشی از توقف مذاکرات هسته‌ای، افزایش تراز منفی تجاری در ماه‌های اخیر و افزایش تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی 2022 از سوی شرکت‌ها اشاره کرد. از سویی دیگر اتفاقات امنیتی ناشی از اغتشاشات اخیر نیز می‌تواند در خروج سرمایه و فشار بر بازارهای موازی تاثیر داشته باشد، چنان‌که تجربیات مشابه نظیر اتفافات سال 1398 نیز این گزاره را تایید می‌کند.

رسالت: فاز دوم فتنه با پیام خاتمی آغاز شد

در ماههای اخیر، بیانیه‌ها و مواضع سیاسیون بیش از همیشه زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار دارد تا مشخص شود هر چهره و گروه سیاسی در آوردگاههای آکنده از غبار و ادراک‌سازی دشمنان چطور عمل می‌کند.

روزنامه رسالت با اشاره به فاز اول جنگ شناختی علیه ملت ایران در اواخر شهریور ماه، نوشته: فاز دوم فتنه با پیام خاتمی با ناکامی فراخوان‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر آغاز شد. درحالی‌که شعار «زن، زندگی، آزادی» از رنگ و روی و رمق افتاده، او این شعار که زینت‌بخش گروه‌های تجزیه‌طلب است را سردست گرفت و شعار جریان اصلاح‌طلبان اعلام کرد. همزمان با این پیام، موسوی و کروبی که در فاز اول فتنه سکوت کرده بودند در مقام دفاع از محاربین برخاستند و از کسانی که مرتکب قتل وغارت شدند رسما دفاع کردند!

می‌گویند فلانی که قمه به دست به خیابان آمده بود برای تهدید و ارعاب ، مگر کسی را کشته بودکه باید اعدام شود. اگر واقعا به حقانیت این سؤال معتقدند، باید پاسخ بدهند پدر و مادر و برادر آرتین کسی را کشته بودند که باید به همراه 13 نفر دیگر در حرم شاهچراغ قتل‌عام شوند؟! چرا شما آن وقت بیانیه ندادید از خون شهدای شاهچراغ دفاع نکردید؟!

روزنامه دولت: آشفتگی بازار ارز و طلا،‌ روانی است و مشکلی در ناترازی ارزی نیست

 

قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر به کانون توجهات بازگشته است. در این خصوص روزنامه دولت با اعتقاد بر اینکه بازار ارز و طلا تحت تأثیر عامل روانی است، نوشته: کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش درآمدهای نفتی و روند مطلوب صادرات غیرنفتی، مشکلی در ناترازی ارزی کشور وجود ندارد و آشفتگی بازار ارز و طلا در برهه کنونی،‌ متأثر از نااطمینانی در فضای عمومی جامعه است.

عوامل غیراقتصادی که به افزایش انتظارات تورمی منجر شده، به خصوص از ابتدای سال‌جاری تاکنون بسیار پررنگ شده است. در این میان عامل روانی و هیجانی که از نگاه کارشناسان نقش بزرگی در صعود یا نزول نرخ ارز دارد، در ماه‌های اخیر بازیگر نخست بازار ارز شده است. جو روانی گفته‌شده خود از شرایط سیاسی چه داخلی و چه خارجی تغذیه می‌شود. این در حالی است که در  دوره یاد شده کشورشرایط متلاطمی داشته است. از یک‌سو مذاکرات هسته‌ای به دلیل خواسته‌های نامعقول طرف غربی همچنان بلاتکلیف باقی مانده و به‌عنوان یک عامل در شکل‌دهی انتظارات تورمی نقش بازی کرده است. علاوه بر این، ناآرامی‌هایی که در بیش از سه ماهه اخیر درکشور شاهد هستیم، این اثرگذاری را تشدید کرده است.

جام جم: بانیان وضع موجود در تمنای قدرت از دلِ آشوب

هر چند برخی جریان‌ها در ظاهر خود را طرفدار صلح و آرامش نشان می‌دهند اما خیلی هم دلشان نمی‌خواهد ناآرامی‌ها و التهابات آنچنان که در هفته‌های اخیر رخ داده،‌ فروکش کند. روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: درحالی که قرار است با عبور از اعتراضات فعلی به سمت اصلاح حکمرانی برویم و شکاف‌های «ملت-ملت» و «ملت-دولت» را ترمیم کنیم، یک جریان سیاسی ظاهرا با نادیده گرفتن چنین رویه‌ای به دنبال صورت‌بندی انتخاباتی از وقایع اخیر است.

برخی جریان‌های سیاسی به‌ویژه رادیکال‌ها و غربگرایان در حالی تلاش می‌کنند از فرصت حوادث ۸۰ روز اخیر به نفع خود استفاده کنند که نام و نشانی از آنها در ظاهر در میان اغتشاشگران و در میان نیروهای معترض نیست چون پوزیشن آنها صرفا تماشاچی بودن و بهره‌برداری سیاسی است. با این هدف که درواقع می‌خواهند از آشوب‌های اخیر برای ترمیم پایگاه اجتماعی و سیاسی خود سوءاستفاده کنند.

غربگرایان گرچه ظاهرا بر پرهیز از خشونت تاکید می‌کنند اما در عین حال تکنیک موازی را هم با این محتوا پیش می‌برند که حاکمیت را عامل اولیه خشونت معرفی و تفسیر کنند و آن را آلترناتیو خشونت کلامی و ایجاد این چرخه خشونت نشان دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها