قلدری آمریکا در «کمیسیون مقام زن»!

کد خبر: 1192625

امریکا در خیمه‌شب بازی دیگری که با هدف سیاسی و حمایت از آشوبگران ایرانی انجام شد، چهار شنبه شب نشستی را در کمیسیون مقام زن سازمان ملل ترتیب داد و در نهایت با کمک متحدانش و با آرای شکننده به حذف ایران از این کمیسیون رأی داد؛ اقدامی که ایران آن را به شدت محکوم و فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد و ۹ کشور مخالف هم آن را نشان قلدری آشکار و استاندارد دوگانه از سوی غربی‌ها توصیف کردند

قلدری آمریکا در «کمیسیون مقام زن»!

امریـــکا در  خیمه‌شب بازی دیگری که با هدف سیاسی و حمایت از آشوبگران ایرانی انجام شد، چهار شنبه شب نشستی را در کمیسیون مقام زن سازمان ملل ترتیب داد و در نهایت با کمک متحدانش و با آرای شکننده به حذف ایران از این کمیسیون رأی داد؛ اقدامی که ایران آن را به شدت محکوم و فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد و ۹ کشور مخالف هم آن را نشان قلدری آشکار و استاندارد دوگانه از سوی غربی‌ها توصیف کردند.

کشور‌های غربی که در سه ماه گذشته در حمایت از آشوبگران ایرانی از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی دریغ نکرده‌اند، این بار از مجرای سازمان ملل برنامه‌های مخرب خود را به پیش بردند. مقامات امریکا و اروپا که از چند هفته پیش گفته بودند تلاش می‌کنند ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف کنند، در نشست چهار شنبه شب که در شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل، اکوسوک در نیویورک برگزار شد بر سر این موضوع رأی‌گیری کردند که در نهایت با ۲۹ رأی موافق، ایران را از ادامه فعالیت در این کمیسیون محروم کردند. در این کمیسیون که ۵۴ عضو دارد، ۲۹ کشور عمدتاً غربی به آن رأی مثبت دادند. هشت کشور رأی مخالف و ۱۶ کشور هم رأی ممتنع دادند.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن رأی منفی دادند. کشور‌های بنگلادش، کنگو، ساحل عاج، گابن، هند، اندونزی، مکزیک، موریتانی، تایلند، جزایر سلیمان، تونس و تانزانیا از جمله کشور‌هایی بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. برای تصویب قطعنامه در این کمیسیون به اکثریت رأی موافق نیاز است و بیش از نیمی از اعضا علیه ایران رأی دادند. این شورا، ۵۴ عضو دارد و دوره عضویت در آن، چهار سال است.

این رأی‌گیری درحالی انجام شد که ایرادات اساسی درباره حقوقی بودن اخراج یک کشور وجود دارد. پیش از رأی‌گیری پیشنهاد روسیه برای بررسی قانونی بودن اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی نیاورد. نماینده روسیه گفت که مکانیزمی برای اخراج کشور‌ها از کمیسیون مقام زن سازمان ملل وجود ندارد و پیشنهاد کرد که پیش از رأی‌گیری، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، جنبه‌های حقوقی چنین اقدامی را بررسی کند که به دلیل مخالفت اکثر اعضا به مرحله رأی‌گیری نرسید. این اولین باری است که برای حذف یک کشور از این کمیسیون رأی‌گیری می‌شود و تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته است و به همین خاطر برخی کشور‌هایی که رأی ممتنع دادند به این خاطر با امریکا همراه نشدند که نسبت به اینکه اخراج یک کشور رویه حقوقی و قانونی داشته باشد تردید داشتند.

مقامات امریکایی این اقدام را پیروزی بزرگی برای خودشان عنوان کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل ادعا کرد: «کار کمیسیون مقام زن مبارزه با تبعیض علیه زنان است. عضویت ایران در این کمیسیون، لکه ننگی برای این نهاد است. این قطعنامه خواسته جامعه مدنی در ایران را منعکس می‌کند.» رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در واکنش به تصویب قطعنامه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت که این رأی پیام آشکاری به زنان و دختران ایران بود. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران دیگر عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیست. نهادی که مأموریتش را حکومت انکار می‌کند. کنشگران حقوق بشر و حقوق زنان نقشی کلیدی در تشویق به رأی امروز داشتند.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا هم این اقدام به عنوان نشانه‌ای دیگر از اجماع فزاینده بین‌المللی درباره ایران یاد کرد که اراده امریکا برای مقابله با ایران را افزایش می‌دهد. نمایندگان رژیم صهیونیستی و کشور‌های اروپایی که رأی علیه ایران دادند، از آنچه به ادعای آن‌ها نقض فاحش حقوق زنان در ایران است انتقاد کرده و ادعا کردند که به فشار‌ها علیه این کشور را ادامه خواهند داد.

این نمایشی که امریکا و اروپایی‌ها در سازمان ملل به راه انداخته بودند در راستای حمایت از آشوبگران ایرانی بود که رهبران غرب بار‌ها گفته‌اند که از آن‌ها حمایت می‌کنند و حتی تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر اعمال کرده‌اند. کاخ سفید به صراحت اعلام کرده که به جای تمرکز بر احیای برجام فعلاً روی حمایت از آشوبگران و تحولات داخلی ایران متمرکز است. غربی‌ها در حالی ایران را به نقض حقوق زنان متهم می‌کنند که خودشان لیست بلندبالایی از نقض حقوق زنان را در کارنامه خود دارند.

 واکنش ایران

جنجال‌آفرینی غرب در سازمان ملل واکنش مقامات ایرانی را به همراه داشته است. امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل، پس از تصویب قطعنامه اخراج این کشور از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سخنانی از نقش امریکا و سیاست خارجی واشنگتن انتقاد کرد و گفت که تهران قطعنامه به تصویب رسیده را قاطعانه رد می‌کند. وی اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را «نمایشی سیاسی» توصیف کرد. به گزارش فارس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تصویب قطعنامه غیراجماعی امریکا علیه ایران را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد‌کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین‌المللی دانست و این اقدام دولت امریکا را شدیداً محکوم کرد. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه هم گفت که امریکا «به تنها چیزی که در ایران نمی‌اندیشد، حقوق زنان و دختران است.» وی افزود که ایالات متحده «در پس بیانیه‌ها و اظهارات مزورانه و ریاکارانه خود، تنها منافع و اهداف غیرانسانی و ضد حقوق بشری خود را پیگیری می‌کند.» سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در واکنش به این اقدام در صفحه توئیتر نوشت: «ایران هیچ جایی در یک هیئت بین‌المللی ندارد که اعضای آن از تروریسم وهابی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در افغانستان حمایت مالی کردند. ایران نباید با رژیم‌هایی یک جا بنشیند که از تروریسم وهابی در سوریه و عراق حمایت مالی می‌کنند.» مرندی افزود: «ایران باید از هیئت‌هایی که در قبال نسل‌کشی در یمن سکوت می‌کنند، دوری کند. این‌ها باعث ضد زن شدن ایران می‌شوند.»

درحالی که مقامات امریکایی سعی دارند این اقدام را بزرگ‌نمایی کرده و نشان دهند که جامعه بین‌الملل با جمهوری اسلامی مخالف است، کمیسیون مقام زن یک کمیسیون کارکردی برای بررسی موضوعات محتوایی مربوط به پیشبرد زنان است و تأثیری در سیاست‌های کلان سازمان ملل ندارد و محروم کردن ایران از این کمیسیون هم خدشه‌ای به وجهه ایران در این نهاد بین‌المللی وارد نخواهد کرد. امریکا درحالی با این اقدامات خود را حامی زنان ایرانی نشان می‌دهد که با تحریم‌های یکجانبه و با خارج کردن ایران از کمیسیون مقام زن، در اصل زنان ایرانی را از حق خودشان محروم کرده است.

 مخالفان

با وجود تلاش‌های گسترده امریکا و اروپایی‌ها برای مجاب کردن جامعه جهانی علیه ایران، نیمی از کشور‌های عضو کمیسیون مقام زن، اسیر لفاظی‌های مقامات غربی نشدند. به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: «شما اصلاً تعریف سازمان ملل را خوانده‌اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختار‌های کارآمد بین‌المللی را تخریب کنند. عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود. تنظیم کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل بایستی نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند. آیا بعد از قتل اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره امریکا، دموکراسی‌های غربی خواستار حذف امریکا از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند؟» نماینده چین نیز با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران، گفت: «زنان ایرانی از تحریم‌هایی که ایالات متحده به صورت غیرقانونی اعمال کرده، رنج می‌برند. این قلدری آشکار، ریاکاری و استاندارد دوگانه است.» به گزارش یورونیوز، نماینده پاکستان هم در واکنش به این اقدام تأکید کرد: «انتخاب گزینشی و سیاسی در مسئله حقوق بشر، خطرناک است. ایران قربانی این رویکرد است. آیا هیچ نقش حقوق بشر دیگری در هیچ کشور دیگری رخ نمی‌دهد؟ این یک استاندارد دوگانه صریح است که ارتباطی با همکاری با سازوکار‌های حقوق بشری ندارد.» نماینده سوریه در سازمان ملل هم گفت: «ایران به‌صورت شفاف و دموکراتیک به عضویت کمیسیون مقام زن در آمده است. این سنت خطرناکی است که ایران از کمیسیون اخراج شود.» در این نشست، نماینده ونزوئلا هم این اقدام را سیاسی کاری در یک سازمان بین‌المللی نامید که نوعی حمله به منشور سازمان ملل است.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها