دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از تاکتیک سوخته کاخ سفید تا ضربه روحانی به ارتباط با چین

کد خبر: 1192887

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پدازیم.

از تاکتیک سوخته کاخ سفید تا ضربه روحانی به ارتباط با چین

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

مدیرمسئول کیهان: آقای محقق داماد! به ترفند «‌حرکت از پله دوم» متوسل شدید

حسین شریعتمداری با اشاره به نامه سرگشاده‌ محقق‌داماد خطاب به جامعه قضات کشور در خصوص حوادث اخیر و توجه بی‌بی‌سی فارسی، VOA، سعودی اینترنشنال، دو‌یچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه به این نامه نوشته: حالا که به اصطلاح وجدانتان بیدار شده و نگران اجرای عدالت شده‌اید، چرا به هیچیک از جنایات اغتشاشگران کمترین اشاره‌ای نفرموده‌اید؟! چرا در نامه سرگشاده‌تان از شکنجه‌های قرون وسطایی قاتلان داعش‌مسلک بر جسم مطهر شهید آرمان علی‌وردی سخنی نگفته‌اید.

جنابعالی و یا احتمالاً کسانی که نوشتن آن نامه را به شما توصیه کرده‌اند به ترفند «‌حرکت از پله دوم»! متوسل شده‌اند. ترفندی ظالمانه و به غایت فریبکارانه!

شخصی از پنجره اتاقش به خیابان نگاه می‌کند و ناگهان شخصی را می‌بیند که خودش را به شخص دیگری رسانده و سیلی محکمی بیخ گوش او می‌زند!... اگر معلوم شود شخص سیلی خورده در چند خیابان آنطرف‌تر با قمه و چاقو به جان شخص دیگری افتاده و دل و روده او را بیرون ریخته است! چه احساسی به ناظر صحنه دست می‌دهد؟! آیا همچنان از شخص سیلی خورده حمایت می‌کند؟! و یا عدالت را در آن می‌بیند که وی به اشد مجازات برسد و یا لااقل به‌اندازه جنایتی که مرتکب شده است، مجازات شود؟!

روزنامه کیهان همچنین در مطلب دیگری نوشته است: «در این راستا روزنامه کیهان نوشته: یکی از دشمنان اصلی امیرالمؤمنین هم استکبار و ظلم اموی بود که به قاسطین شهره شدند. مارقین هم که از اول نه دلشان با علی بود و نه با انقلاب. با تزویر و تزیین، دنبال چیز دیگری می‌گشتند که پیدا نکردند... با اسلام و انقلاب آبرو گرفته ولی خود را ارزان فروختند. گروهی 43 سال از لانه‌گزینی‌شان در امعاء و احشاء انقلاب می‌گذرد و هنوز ادامه حیات مزورانه می‌دهند ولی گروهی دیگر از آنها نه. هر وقت بتوانند خود را به قیمت بالاتر بفروشند می‌فروشند. مثلاً اگر کاخ یا قمار یا اعتبارشان را بشود به قیمت، به استکبار بفروشند، مهسا نامی را بهانه می‌کنند و بر چهره مردم پنجه می‌کشند و آتش می‌افروزند. طایفه ساکتین در فتنه‌ها به‌جای انجام وظیفه و حمایت از حق، ساکت می‌مانند، بیشتر فتنه‌ها به خاطر خرابکاری آنها بوده است و همیشه هم از پاسخگویی فرار کرده‌اند!

انتقاد جوان از مسئولیت‌گریزی دستگاهها در قبال آلودگی هوا

هوا هم مشابه چیزهای دیگری شده که محتوی و ماهیتش از اسمش فاصله گرفته و تبدیل به کالای فیک شده است. مشخص نیست آنچه تنفس می‌کنیم اکسیژن و هواست یا چیز دیگری.

روزنامه جوان در این رابطه نوشته: آلودگی هوا آن قدر در شهری مثل تهران غلیظ است که اطراف و اکناف به زحمت دیده می‌شود. این شعاع کوتاه دید، جنس مدیریت هوای پاک را هم کوتاه و البته آلوده کرده است، به‌گونه‌ای که تصمیم‌ها کوتاه و اراده‌ها در انتظار باد است! کاش از حالا برای بیست، سی سال دیگر وعده داده می‌شد تا شاید به جایی می‌رسیدیم. بسیاری از شهر‌های آلوده جهان در دهه‌های هفتاد و هشتاد قرن بیستم، الان هوای پاکی دارند، با یک برنامه‌ریزی دقیق و عملی و بدون مسئولیت‌گریزی دستگاه‌ها.

این شهر آلوده انگار مدبری ندارد! تا شاخص آلودگی هوا به بالای ۱۵۰ می‌رسد، دم‌دستی‌ترین کار را انتخاب می‌کنند؛ تعطیلی! مدیری، مسئولی یا کلاً کسی به فکر جبران این همه خسارت هست؟! نیست.

وقتی بودجه، قدرت یا توان اجرای قوانینی مانند قانون هوای پاک نیست، وقتی دورنمایی از رفع این آلودگی‌ها در دسترس نیست، به جای دم دستی‌ترین تصمیم، یعنی تعطیلی مراکز آموزشی که تبعات جبران ناپذیر زیادی دارد، باید که تصمیمات جایگزین اتخاذ کرد.

فرهیختگان: مدل مواجهه دولت روحانی با شی‌جین‌پینگ ضربه کاری به رابطه با چین زد

حامیان دولت سابق که از منتقدان قرارداد 25 ساله ایران و چین هستند پس از نزدیکی این کشور به اعراب شروع به تمجید از دیپلماسی عربستان برای جلب نظر چین کردند. این در حالی است که چین در دوران دولت مورد حمایت آنها با کم‌توجهی روبرو شده بود.

روزنامه فرهیختگان در این ارتباط نوشته: در ماه‌های ابتدایی امضای برجام، روحانی که روی مراودات اقتصادی با غرب بیش از اندازه حساب باز کرده بود حتی حاضر نشد پس از ورود شی جین پینگ به تهران به استقبال وی برود.

نهایتا رئیس‌جمهور چین نیز بعد از دیدار با ظریف و اقامت در اتاق هتلی که از داشتن سرویس بهداشتی مناسب نیز بی‌بهره بود و او را ناگزیر به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی هتل می‌نمود، سفر 3 روزه خود را به 2 روز کاهش داد و احتمالا با دلخوری تهران را ترک کرد. دلخوری‌ای که چه‌بسا یکی از مهم‌ترین دلایل برای گردش روابط منطقه‌ای چین به سمت عربستان باشد.

روحانی، محمدجواد ظریف را به دیدار با رئیس‌جمهور چین فرستاد و خود مهیای سفر به فرانسه شد. سفری که در آن انبوهی از قراردادهای تجاری ازجمله خرید ایرباس به امضا رسید اما درنهایت هواپیمایی وارد ایران نشد.

راهکارهای صبح نو برای حل معضل آلودگی هوا

گویا به مرحله پذیرش و انطباق با آلودگی هوا رسیده‌ایم و کسی به فکر مقابله با این معضل فزاینده نیست. هر روز تنها خبر داده می‌شود که هوا آلوده است. کارشناسان سلامت نیز هشدار می‌دهند که این هوا برای جان و سلامتی‌تان خطرناک است.

روزنامه صبح در این خصوص نوشته: اگر ما می‌خواهیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم باید کاری کنیم که شهروندان تهرانی برای حمل و نقل کمتر مجبور نباشند از منابع آلاینده متحرک استفاده کنند. یعنی ما باید به سمت گسترش حمل و نقل ریلی روی زمینی و زیرزمینی برویم.

از سوی دیگر ایجاد مسیر‌های ایمن برای دوچرخه سواری، توسعه دوچرخه‌های اشتراکی و در نهایت ایجاد مسیر‌های جذاب برای پیاده روی باید در دستور کار قرار بگیرند. تنها در این شکل است که می‌شود مهمترین عامل تولید‌کننده آلاینده‌ها را در تهران کاهش داد همانطور که در اغلب کلانشهر‌های جهان این مسیر طی شده است. در هلند، دانمارک، آلمان و بسیاری از شهر‌های انگلستان اگر در این راستا موفقیتی به دست آمده است به دلیل توسعه بزرگراه‌ها و ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی نبوده است بلکه به این خاطر بوده که هزینه استفاده از خودروهای شخصی افزایش یافته است.

رسالت: انتهای دور باطل تورم و دلار کجاست؟

در گذشته‌ها تنها در سه چهار ماه پایانی سال افزایش نرخ ارز به شکل ملموسی رخ می‌داد اما اکنون چند سالی می‌شود که چند نوبت در طول یکسال افزایش قیمت ارز رخ می‌دهد.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: برنامه دولت برای مهار تورم و بالا رفتن نرخ آن همچنان بی‌نتیجه مانده است و حتی کنترل نرخ نقدینگی نیز نتوانست مانع از رشد روزافزون این فاکتور اقتصادی شود.

با نگاهی به اقدامات دولت سیزدهم  می‌توان دریافت که پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها نرخ تورم ماهانه افزایش یافت و نیمه دوم سال 1401 در حالی به  میانه مسیر رسید که تاکنون برنامه‌های اقتصادی دولت نتوانسته تورم را کنترل کند.

جایگزینی نفت ایران با روسیه در بازارها، توقف مذاکرات هسته‌ای، کسری بودجه دولت، افت صادرات پتروشیمی به دلیل قطعی گاز و افزایش تقاضا برای خرید ارز در آستانه تعطیلات ژانویه عامل تقویت انتظارات صعودی برای ارز شده است.

همشهری: مسکن و اجاره سیل‌بند می‌خواهد

هر سال که می‌گذرد فشارها بر دوش مستاجران و متقاضیان خرید خانه افزایش پیدا می‌کند. موضوعی که روزنامه همشهری درباره آن نوشته: تورم بی‌سابقه قیمت زمین و مسکن از سال1396 تاکنون، متقاضیان مصرفی مسکن و مستأجران را در تنگنا قرار داده و به مرز بحران کشیده است.

روند بازار مسکن در سال1401 برخلاف برآوردها و انتظارات بود و ترکش‌های آن به بازار اجاره نیز اصابت کرد به‌گونه‌ای که در مهر و آبان امسال و باوجود اتمام فصل جابه‌جایی مستأجران، همچنان تنور تورم در بازار اجاره داغ است و تخلیه تورم از بازار مسکن به بازار اجاره ادامه ‌دارد.

براساس آمارهای رسمی و اظهارنظر مسئولان، 51درصد خانوارهای تهرانی مستأجر هستند و میانگین سهم اجاره از درآمد خانوارها در پایتخت به 65درصد می‌رسد.

جام جم عنوان کرد: تاکتیک سوخته کاخ سفید و اعلام آمادگی برای گفت‌وگو

آمریکایی‌ها از سویی با تمام توان سعی بر افزایش فشارهای تحریمی بر ایران دارند و همچنین با تمام ابزار رسانه‌ای و حتی لجستیکی به شکل مستقیم و غیرمستقیم از ناامن شدن ایران حمایت می‌کنند اما از سویی دیگر هرازگاهی نیز سیگنالی برای نشستن پای میز مذاکره ارسال می‌کنند.

جام جم در این رابطه نوشته: دموکرات‌ها معتقدند که برای برخورد با یک‌ کشور ناهماهنگ با آمریکا، لازم است او‌ را ابتدا بدنام سپس در افکار عمومی جهان شرم‌زده کنیم تا علاوه بر پرهزینه کردن ارتباط سایر کشورها با آن، مشکلی برای هر نوع برخوردی از نظر عرفی که مبنای حقوق بین‌الملل است، پیش نیاید.

درخواست مزورانه بازگشت به برجام و اعلام آمادگی برای گفت‌وگو، تاکتیک سوخته آنهاست و اساسا بن‌بست در این ماجرا، خواسته اصلی طرف آمریکایی است نه حل شدن ماجرا.

هیچ استراتژیستی در ایران، حتی خوشبین‌ترین آنها تصور کنند آمریکایی‌ها اجازه فعالیت هسته‌ای به ایران می‌دهند، بلکه همه به خوبی می‌دانند آمریکایی‌ها منتظر اتمام دوره‌های زمانی تعیین شده در برجام و به تبع آن تحمیل عقب‌ماندگی علمی و فرسایشی‌شدن برنامه هسته‌ای بر اساس زمان هستند.

دلار چگونه رکورد زد؟

مردم با نگرانی به تابلوی صعودی نرخ دلار در روزهای گذشته نگاه می‌کنند چرا که بنابر تجربه، هر زمان قیمت این ارز خارجی بالا می‌رود به معنای آن است که قرار است اجناس و کالاهای مورد نیازشان را با قیمتی بیشتر از روز و هفته و ماه قبل خریداری کنند. این یعنی طاقت‌فرساتر شدن تنگنای اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها و دلشوره بیشتر برای کفاف دادن درآمد تا آخر ماه.

در باب چرایی این افزایش قیمت‌ها،‌ روزنامه صبح نو نوشته: همه عوامل موجود اعم از تشدید فضای نااطمینانی در اقتصاد کشور و افزایش تقاضای مردم برای تبدیل پول خود به طلا و سکه و دلار در بازار موجب گرانی دلار و طلا و سکه در بازار شده است.

این روزنامه افزوده: بن بست رسیدن برجام، با رفتار‌ها و تصمیماتی که در حوزه اقتصاد داخلی توسط مسئولان کنونی دیده می‌شود، بازار احساس ناامنی بیشتری پیدا کرده است.

صبح نو اضافه کرده که همزمان با کسری بودجه حدودا ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت، هیچ بخشی از مصرف کنندگان بودجه حاضر نیستند صرفه‌جویی کرده و از دریافت بودجه چشم‌پوشی کنند. این موضوع به این معناست که تامین کسری بودجه باید از طریق چاپ پول یا از طریق روش‌هایی که نقدینگی را گسترش می‌دهد، اتفاق بیفتد. این به این معناست که کالایی که به صورت روزمره مورد مصرف مردم است مشمول تورم خواهد بود و این افزایش قیمت‌ها قاعدتا منجر به افزایش انتظارات تورمی خواهد شد.

در همین زمینه روزنامه رسالت هم نوشته: جایگزینی نفت ایران با روسیه در بازارها، توقف مذاکرات هسته‌ای، کسری بودجه دولت، افت صادرات پتروشیمی به دلیل قطعی گاز و افزایش تقاضا برای خرید ارز در آستانه تعطیلات ژانویه عامل تقویت انتظارات صعودی برای ارز شده است.

این روزنامه ادامه داده: برنامه دولت برای مهار تورم و بالا رفتن نرخ آن همچنان بی‌نتیجه مانده است و حتی کنترل نرخ نقدینگی نیز نتوانست مانع از رشد روزافزون این فاکتور اقتصادی شود.

با این اوصاف فعلا نمی‌توان درباره موعد پایان چرخه تاثیر و تاثر نرخ دلار و تورم و تبعاتش در هزینه‌های زندگی مردم پیش‌بینی داشت اما می‌توان امید داشت که روزی تصمیمات و برنامه‌های کارشناسی، جایگزین تصمیمات خلق‌الساعه شوند.

خراسان: باید برای حل معضل بازار ارز برنامه جدی داشت

روزنامه خراسان با انتقاد از سیاست ارزی با اشاره به جهش ۲۵ درصدی طی سه ماهه اخیر در بازار ارز نوشته: می‌توان بازار ارز را خروجی سردرگمی دولت در حوزه اقتصاد دانست، مسئله اساسی این است که گفتمان حاکم بر تیم اقتصادی دولت و ادبیات اقتصادی دولتمردان چیست؟

نمی‌توان با گفتن کلماتی مثل حباب و هیجان، نرخ‌های موجود در بازار دلالی را نادیده گرفت، تجربه نشان داده جهش‌های ارزی و نرخ‌های بازار دلالی سایر نرخ‌ها را نیز به سمت خود کشیده است.

باید بازار ارز را شناخت متغیرهای اثرگذار بر آن را رصد کرد و برای حل معضل در این بازار برنامه جدی و کارشناسی داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها