ارسال سومین نامه قالیباف به رئیسی/ اولویت برنامه هفتم توسعه است

کد خبر: 1193651

موضوع اولویت بررسی لایحه برنامه و بودجه یکی از موضوعات مطروحه بین مجلس و دولت است که در سومین نامه قالیباف به رئیسی بر اولویت برنامه هفتم توسعه تاکید شده است.

 ارسال سومین نامه قالیباف به رئیسی/ اولویت برنامه هفتم توسعه  است

 طبق ماده 180 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است حداکثر تا پایان خرداد سال پایانی اجرای هر قانون برنامه پنج‌ساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند.

برهمین اساس، خرداد سال 1400 نیز سال پایانی برنامه پنج ساله ششم بود و با توجه به تمدید یک ساله آن، طبیعتاً دولت باید تا خرداد امسال یعنی 6 ماه پیش، لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه می‌کرد که تا کنون این امر صورت نگرفته است.

همچنین طبق ماده 182 قانون آیین‌نامه، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال تقدیم مجلس کند که تا کنون این مهم هم صورت نگرفته است.

این موضوعات باعث شده تا مباحثی مبنی بر اولویت ارائه لایحه برنامه و بودجه به قوه مقننه و بررسی آن مطرح شود؛ از همین‌رو هیئت رئیسه مجلس و برخی از نمایندگان در تذکرات خود در جلسات علنی، نسبت به اولویت بررسی این 2 لایحه تذکراتی را خطاب به مسئولان دولتی عنوان کرده‌اند که در ادامه گزارش به بخشی از آنها اشاره می‌شود:

*تاکید هیئت رئیسه مجلس بر اولویت ارسال لایحه برنامه هفتم

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در تشریح جلسه اخیر هیئت رئیسه که درباره موضوع اولویت بررسی لایحه برنامه یا بودجه سال 1402 برگزار شده بود، گفت:بیشتر مباحث مطرح شده در نشست هیئت رئیسه این بود که مجلس باید به قانون عمل کند، صراحت قانون این است که اول برنامه و بعد لایحه بودجه به مجلس ارسال شود لذا دولت باید لایحه برنامه را به مجلس ارائه دهد و نکته بعدی این بود که بدون برنامه نمی‌شود لایحه بودجه 1402 را رسیدگی کرد؛ بنابراین هیئت رئیسه و نمایندگان هم بر اجرای قانون مصر هستند که قانون موجود اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌بندی جلسه هیئت رئیسه این بود که قانون ملاک عمل ما است، گفت: دولت باید اول لایحه برنامه را به مجلس ارائه دهد. همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که موضوع اولویت لایحه برنامه در تذکرات، مذاکرات و مکتوبات مجلس و دولت نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

* تا برنامه هفتم تصویب نشود بودجه در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد

محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس در یکی از جلسه علنی قوه مقننه در روزهای اخیر در اخطار قانون اساسی، گفت: با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه کشور اولویت دارد یعنی اگر ما قرار است بودجه را ببندیم باید طبق برنامه هفتم توسعه باشد، گفت: هنوز برنامه هفتم به مجلس نیامده است، اگر قرار است ردیف‌هایی را در بودجه مشخص و تبصره‌هایی را تعیین کنیم باید براساس برنامه پنج‌ساله نظام تعیین شود.

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده اراک گفت: طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس تا برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه تصویب نشود، بودجه در دستورکار مجلس قرار نمی‌گیرد؛دولت بر اساس قانون آیین نامه داخلی اقدام می‌کند و ان‌شاء‌الله بر این اساس پیش می‌رویم.

با این حال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمسیون اقتصادی مجلس در جریان یکی از جلسات علنی قوه مقننه در تذکر آئین نامه‌ای به اولویت بررسی لایحه  بودجه اشاره کرد که رئیس مجلس در پاسخ به تذکر وی ، گفت: بنا نیست که مجلس خلاف قانون عمل کند، در جلسه سران این موضوع مورد بحث قرار گرفت و حداقل از مردادماه این موضوع در حال بحث و بررسی است، مگر آیین نامه اجازه می‌دهد که بودجه سالیانه بدون برنامه پنج‌ساله تنظیم شود.

تذکرات و اخطارهای نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی، نشان دهنده این است که وکلای‌ ملت بر اجرای قانون مصّر هستند و تاکید دارند که ابتدا لایحه 5 ساله برنامه هفتم توسعه برای بررسی به مجلس ارسال شود و پس از آن لایحه بودجه سال 1402 جهت رسیدگی در دستورکار مجلس قرار گیرد.

شنیده‌ها حاکی از این است که در همین باره و بر اساس ماده 180 آیین‌نامه داخلی مجلس، قالیباف تاکنون 2 نامه به رئیس‌جمهور  نوشته که در آن بر ارسال و اولویت بررسی لایحه برنامه 5 ساله هفتم تاکید شده  و  اخیرا نیز نامه سوم در همین رابطه به رئیس جمهور ارسال شده است.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها