حسینی: همواره خود را بدهکار نظام می‌دانم

کد خبر: 1194445

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: رئیس جمهور انتظار دارد سوالات و ابهاماتی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود بلافاصله مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ مناسبی به افکار عمومی داده شود.

حسینی: همواره خود را بدهکار نظام می‌دانم

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: رئیس جمهور انتظار دارد سوالات و ابهاماتی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود بلافاصله مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ مناسبی به افکار عمومی داده شود.

سید محمد حسینی در بیست و یکمین جلسه شورای معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با قدردانی از زحمات و فعالیت‌های ارزشمند آنان گفت: در ۱۶ ماه گذشته تلاش شد تا همگرایی و تعامل حداکثری بین دولت و مجلس که در دوره گذشته به شدت آسیب دیده بود، احیا و تقویت شود.

معاون رئیس جمهور ایجاد تعامل با نمایندگان بر مبنای دوستی و همکاری متقابل را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بر این باوریم که با تعامل متقابل و همدلی بر مبنای دوستی و رفاقت با نمایندگان مجلس که دغدغه مشکلات مردم و پیشرفت کشور را دارند، می‌توان بسیاری از امور را بخوبی پیش برد و بی تردید با توجه به تجربیات گذشته، رفتاری خارج از این چارچوب نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

حسینی گفت: همواره خود را بدهکار نظام می‌دانم و بر این اعتقاد هستم که مسوولیت بار امانتی است که بر عهده ما گذاشته می‌شود که باید آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.

معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد: روند همکاری و همگرایی خوبی بین معاونین پارلمانی با یکدیگر و با نمایندگان مجلس آغاز شده و امیدوارم با قوت هرچه بیشتر ادامه یابد.

حسینی اظهار داشت: جایگاه معاون پارلمانی رئیس جمهور به منظور اثر بخشی هر بخش بیشتر آن باید ارتقا یابد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است طبیعتا نمایندگان انتظار دارند که اقدامات بیشتری از طرف دستگاههای اجرایی در حوزههای انتخابیه شان انجام شود لذا معاونان امور مجلس کار سختی در پیش دارند اما با درک مشترک از امکانات کشور و تعامل و دوستی می توان امور را مدیریت کرد.

حسینی گفت: دولت شبانه روز و بدون وقفه مشغول رفع مشکلات بجا مانده و گره گشایی از گرفتاری‌های مردم و کشور است. رئیس جمهور انتظار دارد سوالات و ابهاماتی که از سوی نمایندگان مطرح می شود بلافاصله مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ مناسبی به افکار عمومی داده شود لذا باید تلاش کرد تا قبل از اینکه این گونه سوالات به صحن علنی مجلس راه یابد در تعامل و گفتگو با نمایندگان نسبت به حل و فصل آن اقدام کرد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با قدردانی از انسجام و همگرایی مفیدی که در جریان استیضاح وزیر صمت شکل گرفت، اظهار داشت: بسیاری بر این اعتقاد بودند که تلاش معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در جریان استیضاح فاطمی امین به جایی نخواهد رسید اما با برنامه ریزی و تقسیم کار توانستیم بسیاری از نمایندگان را با فعالیتها و دستاوردهای وزارت صمت آشنا کرده و اعتماد مجدد آنان را جلب کنیم.

حسینی در بخش دیگری است سخنان خود با گرامیداشت یاد مرحوم دکتر عباس شیبانی گفت: متاسفانه در معرفی شخصیت‌ها و مدیرانی که بدون هیاهو در کمال ساده زیستی وظایف انقلابی خود را انجام می دهند و مشغول خدمت و مجاهدت هستند کوتاهی شده و اقدامات چندانی انجام نشده است.

وی ادامه داد: مرحوم شیبانی می تواند الگویی برای مدیران کشورمان باشد. مرحوم شیبانی همواره در رکاب امام راحل و رهبری عزیز بوده است و هیچگاه از مسیر راستین انقلاب منحرف شد.

حسینی گفت : مرحوم شیبانی با اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در مناصب بالای نظام، حضور داشت اما هیچگاه دلبسته و شیفته امکانات مادی اغوا کننده ای که مربوط به این حوزه ها است، نشد. مرحوم شیبانی انسانی وارسته و پاکباخته بود که درکمال ساده زیستی در مسیر نهضت اسلامی و انقلاب انقلاب اسلامی قرار داشت و در این راه به راحتی از اعتبار و حیثیت خود نیز هزینه کرد و امروز وظیفه داریم که این شخصیت مجاهد فی سبیل الله را برای نسل جوان و مردم معرفی کنیم.

در ابتدای این جلسه قاسم جعفری معاون نظارت وهماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، گزارشی از فعالیت‌های معاونت امور مجلس در حوزه نظارت و هماهنگی ارائه کرد و گفت: برگزاری سه نشست مشترک دولت و مجلس و دیدار رئیس جمهور محترم با ۳۱ مجمع استانی که با هماهنگی و پیگیری معاونت امور مجلس در سال نخست دولت سیزدهم اتفاق افتاد، یک نمونه از رویکرد تعاملی حداکثری است. این در حالی است که رئیس دولت قبل در تمام چهار سال دولت گذشته حتی یک جلسه با مجامع استانی برگزار نکرد و در دولت یازدهم نیز جمعاً تنها با ۲۱ مجمع استانی جلسه تشکیل شد. همچنین آیت الله رئیسی در طول ۵۰۰ روز نخست دولت ۹ بار در مجلس شورای اسلامی حضور یافته است که این تعداد برای دولت قبل پنج بار بوده است.

جعفری خاطرنشان کرد: طی ۵۰۰ روز نخست دولت سیزدهم ۴۷۲ بار نمایندگان برای پیگیری مصوبات سفرهای استانی با معاون اول رئیس جمهور و معاون اجرایی دیدار داشته اند، در حالی که این تعداد در دولت دوازدهم در مدت مشابه تنها ۶۹ نفر و در دولت یازدهم تنها ۵۲ نفر بوده است.

معاون امور نظارت و هماهنگی افزود: در حالی که در ۱۶ ماهه نخست دولت سیزدهم ۳۹۶ بار وزرا در مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان حضور یافته اند، این میزان در مدت مشابه دولت دوازدهم و یازدهم به ترتیب ۱۵۴ و ۱۶۵ بار بوده است که مجموع دو دولت از میزان دولت فعلی کمتر است. در ۵۰۰ روز نخست دولت سیزدهم جمع ۸۳۸۴ بار نمایندگان با وزرا دیدار حضوری داشته اند که بالغ بر هزار مورد آن در مجلس و مابقی در وزارتخانه ها بوده است.

جعفری گفت: یکی از کار ویژه‌های معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در دوره اخیر ایجاد هماهنگی و تحرک بخشی به معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها است، در همین راستا ۲۱ نشست مشترک با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار گردیده است که ۲ برابر تعداد جلسات در دولت قبل است.

وی افزود: همچنین معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ۱۶۱۲ بار از بابت تقویت تعامل و پیگیری سوالات نمایندگان در مجلس حضور داشته اند که این نسبت در مدت مشابه دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۶۸۰ و ۵۰۵ بار بوده است که افزایش تعامل سه برابری را نشان می‌دهد که البته این عدد غیر از حدود ۸۰۰ بار حضور مدیران کل پارلمانی در مجلس بوده است.

جعفری خاطر نشان کرد: به لحاظ رویکرد نظارتی، در نتیجه تحرک معاونت پارلمانی ضمن حفظ وظیفه نظارتی مجلس شرایط قابل قبولی در روابط دولت و مجلس شکل گرفته است، به عنوان مثال در موضوع استیضاح در ۱۶ ماهه اخیر فعالیت دولت تنها یک مورد اعلام وصول شد که همان هم با پیگیری‌های انجام شده با اقناع نمایندگان منتفی شد، در حالیکه در مدت مشابه دولت قبل ۵ استیضاح اعلام وصول و دو مورد آن با رای عدم اعتماد نمایندگان مواجه شد.

معاون نظارت و هماهنگی گفت: به لحاظ تعداد سوالات نمایندگان در حالی که ابتدا به ساکن ۳۰۴۰ سوال از سوی نمایندگان ثبت شده بود اما با سعی معاونت امور مجلس برای اقناع نماینده‌ها و پاسخگویی فعال در مجموع ۹۹.۴ درصد این سوالات یا مختومه شده و یا تاکنون امکان راه پیدا کردن به صحن علنی را نیافته است و در واقع تنها ۱۹ سوال از این تعداد به صحن علنی راه پیدا کرده و از این تعداد تنها شش مورد با عدم اقناع نمایندگان در صحن مواجه شده است. این در حالی است که در دولت قبل از ۱۲۵۴ مورد سوال اولیه ۶۵ مورد آن به صحن راه یافته و ۱۲ مورد آن به کارت زرد منتهی شده است.

جعفری در ادامه افزود: در مورد تذکرات نمایندگان به دولت هم ۳۸۰۰ مورد ثبت شده است این در حالی است که تعداد تذکرات دولت یازدهم ۵۳۴۷ مورد و در دولت دوازدهم نیز ۳۲۴۰ مورد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که میزان تذکرات نسبت به دولت یازدهم ۴۲ درصد کاهش صورت گرفته است و نسبت به دولت دوازدهم افزایش معناداری دیده نمی شود.

وی با اشاره به آمار تحقیق و تفحص خاطرنشان کرد: در مورد تحقیق و تفحص در ۱۶ ماهه نخست دولت سیزدهم تنها ۱۷ مورد بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی به تصویب نمایندگان رسیده است درحالیکه در مدت مشابه دولت قبل این تعداد ۸۵ مورد بوده است.

جعفری افزود: یکی از نتایج درخشان تعامل معاونت پارلمانی با نمایندگان مجلس برای برونداد همکاری متقابل دو قوه، توجه به بیانیه‌های نمایندگان مجلس است آمار نشان می‌دهد که از ۵۴ بیانیه قرائت شده در ۵۰۰ روز نخست دولت سیزدهم ۴۸ مورد اعلام حمایت از مواضع دولت و عملکرد وزارتخانه های دولت مردمی صورت گرفته است که حمایت ۲۸۱ نماینده از خدمات یک ساله دولت عدالت محور سیزدهم و حمایت ۲۶۰ نماینده از زحمات و حسن تعامل معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دو نمونه از این بیانیه‌هاست.

ادیانی معاون امور تقنینی نیز در ادامه گزارشی از اقدامات معاونت امور مجلس در حوزه تقنینی ارائه کرد و اظهار داشت :حوزه تقنینی یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی عملکرد این معاونت است. بررسی عملکرد دولت نشان می‌دهد که شعار تقدم لایحه بر طرح که مطالبه مقام معظم رهبری هم بوده است در این حوزه تحقق یافته است.

ادیانی گفت :مجموعه لوایح ارسالی دولت به مجلس شامل معوقات و تقدیمی ۱۷۹ مورد بوده که در زمان های مشابه دولت قبل این عدد ۱۱۱ مورد بوده است. با کسر لوایح معوق، مجموعه لوایح تقدیمی دولت سیزدهم ۵۲ مورد بوده است که در قیاس با ۳۷ لایحه دولت قبل در مدت مشابه افزایش معناداری نشان می‌دهد.

معاون امور تقنینی افزود: نکته بسیار مهم این که از مجموع لوایح ارسالی دولت ۲۸ مورد تبدیل به قانون شده ولی به رغم افزایش طرح‌های نمایندگان به ۲۵۲ مورد تنها ۸ مورد آن به قانون تبدیل شده است، یعنی آنکه ۱۵.۶ درصد لوایح ارسالی دولت با تصویب مجلس به قانون تبدیل شده در حالی که این نسبت برای طرح های نمایندگان تنها ۲.۳ درصد بوده است که موید لایه محوری می باشد.

ادیانی یاد آور شد: در ۱۶ ماهه اخیر ۱۱۸ بار معاون تقنینی معاونت پارلمانی در مجلس به دفاع از لوایح و ارائه نظر کارشناسی در مورد طرح های مجلس پرداخته که ۸۰.۵ درصد این اظهارات مورد موافقت نمایندگان و تایید نظر دولت شده است که کارکرد مثبت و موثر معاونت پارلمانی را در مجلس نشان می دهد.

وی افزود: تدوین و تهیه کتاب «روند نما (فلوچارت) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» توسط معاونت امور تقنینی، نخستین بار در کشور یکی از کارویژه های معاونت است که به زودی منتشر خواهد شد.

معاون امور تقنینی در ادامه با تاکید بر اینکه، سید محمد حسینی با اشراف به امور مربوط به مجلس و دولت، ابتکارات و نوآوری‌هایی سازنده ای در راستای ایجاد و تقویت تعامل دو قوه داشته است که باید بعنوان یک رویه مثبت استمرار یابد، اظهار داشت: با نگاه کارشناسی و برای اهل فن و تحقیق عملکرد این ۱۶ ماه موفق و قابل مقایسه با ادوار مشابه نیست.

در این جلسه همچنین تعدادی از معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از ایفای نقش بی بدیل حسینی در روند تعامل دولت و مجلس و اقدامات و فعالیت های ارزشمند وی تجلیل و قدردانی کردند. تقویت چشمگیر تعاملات دولت و مجلس، ایجاد انسجام و هم افزایی بین معاونان پارلمانی وزارت خانه‌ها و دستگاههای اجرایی، اعتقاد به خرد جمعی، مدیریت و تدبیر در رای اعتماد به وزرا، حسن سلوک، حوصله و صبوری در مدیریت امور، عملکرد مثبت و متفاوت در ۱۶ ماه گذشته به گواه آمار در حوزه های نظارتی و تقنینی، پیشتازی در جهاد تبیین، احیای رابطه دولت و مجلس، تدین و انقلابی گری از جمله مواردی بود که معاونان پارلمانی در توصیف سید محمد حسینی به آن اشاره کردند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها