۳ پیشنهاد کمیسیون صنایع برای کنترل گرانی خودرو

کد خبر: 1194533

کمیسیون‌های تخصصی مجلس عصر امروز جلسه داشتند که موضوعات مختلفی از جمله افزایش قمیت خودرو و بودجه فرهنگی را بررسی کردند.

۳ پیشنهاد کمیسیون صنایع برای کنترل گرانی خودرو

کمیسیون‌های تخصصی مجلس جلسه داشتند که در این جلسات با حضور مسئولان دولتی مباحثی را بررسی کردند که در این گزارش می‌خوانید:

*3 پیشنهاد کمیسیون صنایع برای کنترل افزایش قیمت خودرو

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس در تشریح جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: نخستین دستورکار امروز کمیسیون بررسی بازار خودرو و دلایل افزایش قیمت خودرو بود؛ کمیسیون معتقد بود که باید 3 رویکرد برای موضوع خودرو اتخاذ کرد؛ کوتاه مدت و سریع، میان مدت و بلندمدت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقداماتی که باید به سرعت و بدون تعلل و بدون فشار به منابع ارزی کشور انجام داد، افزود: می‌توان تعداد واردات خودرو را در همان سقف یک میلیارد دلار افزایش داد؛ پیشنهاد کمیسیون این بود که می‌توان با واردات خودروهای کارکرده 3 تا 5 ساله تعداد خودروهای وارداتی با یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط دولت را چند برابر کرد در واقع تعداد واردات آن‌ها بیشتر می‌شود در نتیجه تعادل ایجاد خواهد شد؛ این موضوع در بازه زمانی کنونی به دلیل عرضه بیشتر نیاز است.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات امروز این بود که می‌توان سقف ارزی پیش‌بینی شده برای واردات خودرو را افزایش داد در واقع برای اعتبارات این موضوع باید از محل‌هایی که ضرورت ندارد، تامین شود به طور مثال برای واردات گوشی‌های بیش از یک هزار دلار، منابعی وجود دارد که می‌توان به صورت موقت برای امسال یا چند ماه آن را قطع کرد و اعتبارات آن را به واردات خودرو تخصیص داد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارز ایرانیان خارج از کشور را یکی دیگر از راهکارهای تامین ارز موردنیاز برای وردات خودرو دانست.

وی با بیان اینکه برای راهکار میان مدت باید سریعتر اقدامات لازم برای سرمایه گذاری در حوزه افزایش تولید داخل انجام شود، ادامه داد: ما در این حوزه حداقل به تولید 3 میلیون خودرو نیاز داریم درحالیکه اکنون این تعداد در بیشترین حالت به یک میلیون و 500 هزار دستگاه می‌رسد، بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیق رشد تیراژ تولید را محقق کرد تا با رشد تولید، بخشی از نیاز داخل تامین شود.

طاهری اضافه کرد : کاهش تورم، جبران کسری بودجه، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، ایجاد مانع برای دلالی و.. از جمله راهکارهای بلند مدت است.

*بررسی اعتبارات حوزه فرهنگ

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی میهمان جلسه عصر امروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بودند.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آقای اسماعیلی در این جلسه به بیان اقدامات خود در حوزه فرهنگ طی یک سال گذشته پرداخت، افزود: همچنین در این نشست وزیر ارشاد، مشکلات مربوط به اعتبارات فرهنگی را نیز تشریح کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بررسی موضوعات مربوط به پرسنل و تجهیزات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: تشریح اعتبارات و موضوعات پیش‌بینی شده در حوزه فرهنگ در لایحه بودجه سال 1402 یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در جلسه امروز بود.

*بودجه پیش بینی شده برای فرهنگ و هنر متناسب با تولیدات این عرصه نیست

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری میهمان جلسه عصر امروز اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بودند که گزارشی از عملکرد شش ماهه خود را به استماع اعضای کمیسیون رساندند؛ این سازمان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری از تئاتر و سینما گرفته تا تولیدات فیلم‌های کودک و نوجوانان فعالیت‌ دارند.  

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این جلسه گفت: لازم و ضروری است سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری عملکرد مردمی‌تری در بخش‌های فرهنگی داشته باشند، همچنین نمایندگان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را در این جلسه عنوان کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ضرورت توجه به تولیدات آثار اثربخش در برابر تولید محتوای شبکه‌های معاند، از پیشنهادات مشترک اعضای کمیسیون در این جلسه بود. رئیس سازمان تبلیغات در این راستا اقداماتی از قیبل ایجاد شبکه‌های فرهنگی کنش گرانه در میان جوانان و نوجوان را تشریح کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی خاطر نشان کرد: همچنین در این نشست اعتبارات فرهنگ و هنر که دغدغه مسئولان و اعضای کمیسیون بود، مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه در لایحه بودجه هر ساله به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود؛ با توجه به عملکرد رسانه‌های خارجی لازم و ضروری است در لایحه بودجه سال 1402 توجه ویژه‌ای به اعتبارات فرهنگ و هنر  شود.

*بررسی مسائل دانشگاه آزاد در کمیسیون اجتماعی

رئیس دانشگاه آزاد میهمان اعضا کمسیون اجتماعی مجلس بود که با حضور وی مسائل اخیر در این جلسه بررسی شد.

در ادامه  جلسه کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور میهمان اعضا کمیسیون اجتماعی بود که در رابطه با مسائل و مشکلات هلال احمر مباحثی مطرح شد.

*نمایندگان به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع شدند

همچنین وزیر نیرو و رئیس سازمان توانیر برای پاسخگویی به سوالات چند تن از نمایندگان میهمان جلسه عصر امروز اعضای کمیسیون انرژی بودند.

بیشتر سوالات نمایندگان از وزیر نیور درباره افزایش ظرفیت نیروگاهی در مناطق مختلف کشور بود، همچنین بر ضرورت برق‌رسانی به تعداد اندکی از روستایی -که در کشور هنوز بدون برق هستند- و آب‌رسانی به تعداد دیگری از روستای بدون آب تاکید شد اما طبق گزارش ارائه شده ازسوی وزیر نیرو به‌زودی معدود روستاهای بدون آب و برق نیز از این نعمت برخوردار خواهند شد که در ادامه نمایندگان به وزارتخانه نیرو جهت ارائه گزارش نهایی فرصت دادند.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جلسه عصر امروز با بیان اینکه هیچ سوالی از وزیر نیرو به صحن ارائه نشد، گفت: یکی دیگر از سوالات درباره مطالبات «صندوق توسعه ملی» از پروژه‌های نیروگاهی کشور بود چراکه برخی از عدم تسویه‌حساب‌ها سبب شده صندوق نسبت به نیروگاه‌های جدید نامهرمان باشد به همین دلیل مقرر شد که کمیسیون انرژی نامه‌ای را به این صندوق ارسال کند تا گزارشی از آخرین وضعیت مطالبات صندوق از پروژه‌های نیروگاهی و میزان حمایت آن از نیروگاه‌های جدیدالاحداث ارائه دهند و براساس آن گزارش تصمیم‌گیری شود که آیا نیروگاه‌ها در بازپرداخت مطالبات خود اهمال کاری داشتند یا اینکه صندوق نسبت به پروژه‌های -که در حمایت از بخش خصوصی مسئولیت دارد- کوتاهی کرده است.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها