«فردا» گزارش می‌دهد:

سیاست‌ورزی با طعم ترامپ هراسی

کد خبر: 1194574

بایدن در صدد است از ضعف ترامپ برای رقم‌زدن یک پیروزی بدون دردسر دیگر در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند.

سیاست‌ورزی با طعم ترامپ هراسی

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری:  پایگاه اطلاع رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا اخیرا به انعکاس نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» در این کشور در خصوص محبوبیت سیاستمداران این کشور پرداخته است. در این نظرسنجی، نکات قابل تاملی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها، افزایش بی دردسر محبوبیت بایدن درنظرسنجی های صورت گرفته پس از انتخابات میاندوره ای کنگره است. این نظرسنجی نشان داد که محبوبیت شغلی جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، در حالی که هنوز زیرمرز  است، به بالاترین رتبه خود از سپتامبر 2021 رسیده است.تنها 43 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که رویکرد اقتصادی و شغلی بایدن را تایید می کنند، در حالی که 49 درصد با وی مخالفت کردند - افزایشی نسبت به نظرسنجی ماه گذشته کوینیپیاک، که نشان داد میزان تایید شغلی او 36 درصد و مخالفت او 55 درصد است. این افزایش محبوبیت درحالی صورت می گیرد که در شاخصه های اقتصادی و شغلی داخلی امریکا اتفاق خاصی رخ نداده و در بسیاری از ایالات آمریکا، نارضایتی نسبت به وضعیت شغلی و اقتصادی به قوت خود باقیست.

بایدن از «آرای سلبی شهروندان آمریکایی به ترامپ»، بیشترین استفاده را در جریان رقابتهای انتخابات میاندوره ای کنگره کرد. او با گردش در آوردن همین ارای سلبی ، بدون آنکه در عمل اقدامی در راستای بهبود وضعیت عمومی جامعه آمریکا صورت داده باشد، توانست پیروزی های بدون دردسری را به دست بیاورد. از همه مهم تر اینکه بایدن این نتایج را به نام خود سند زد! موضوعی که حتی نارضایتی برخی دموکراتها و رای دهندگان مستقل را نیز برانگیخت. بایدن که در سال 2020 ترامپ را شکست داد، هنوز اعلام نکرده است که آیا در سال 2024 مجدداً نامزد خواهد شد یا خیر، هرچند که نشان داده است که مایل به تمدید چهار ساله حضور خود در کاخ سفید می باشد. اکثر پاسخ دهندگان رای دهنده ثبت نام شده به کوینیپیاک گفتند که دوست ندارند ترامپ یا بایدن را به عنوان نامزد ریاست جمهوری 2024 ببینند زیرا از رقابت و گردش قدرت میان این دو خسته شده اند!

نظرسنجی  Quinnipiac جدیدترین مورد از یک رشته نظرسنجی اخیر است که نشان می‌دهد در پی انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، حمایت عمومی از ترامپ کاهش یافت. ترامپ پس از شکست بسیاری از نامزدهای منتخب وی در رقابت‌های برجسته، مورد انتقاد برخی از جمهوری‌خواهان قرار گرفت و به دموکرات‌ها کمک کرد تا اکثریت سنا را در چرخه‌ای که انتظار می‌رفت به نفع جمهوری‌خواهان باشد، گسترش دهند.در همان زمان، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، ستاره نوظهور حزب جمهوری خواه که به راحتی در انتخابات مجدد در ماه گذشته پیروز شد، در برخی از نظرسنجی های اولیه انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال 2024 پیشی گرفته است.

برای مثال، نظرسنجی وال استریت ژورنال در اوایل روز چهارشنبه گذشته نشان داد که دیسانتیس در میان رای دهندگان احتمالی حزب جمهوری خواه با 52 درصد به 38 درصد ترامپ را با دو رقمی شکست داد. این نتیجه که حاشیه خطای مثبت یا منفی 6 درصدی را به همراه داشت، حتی در شرایطی به دست آمد که دی سانتیس ادعایی مبنی بر حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 نکرده و به تازگی براییک دوره چهار ساله دیگربه عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شده است. اما در مقابل، نظرسنجی «مورنینگ کانسولت» نشان می دهد که ترامپ حمایت 49 درصد از رای دهندگان جمهوریخواهان را در برابر دی سانتیس (با کسب 31درصد آرای) در اختیار دارد. در این میان، بایدن در صدد است از ضعف ترامپ و رویکرد منفی به وجود آمده درمیان برخی جمهوریخواهان نسبت به وی، برای رقم زدن یک پیروزی بدون دردسر دیگر در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند. در این معادله، بایدن حتی تصمیم غیر رسمی خود مبنی بر عدم حضوردوباره در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را زیر پا گذاشته و حتی احتمال دارد در ماه ژانویه سال 2023 میلادی رسما حضور خود در انتخابات را اعلام کند. در این صورت کسی از سران حزب دموکرات نمی تواند مانع بایدن شود زیرا طبق قوانین انتخاباتی شناخته شده در ایالات متحده ، رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید می تواند به صورت خوکار برای یک دور دیگر( پس از طی شدن دوره اول ریاست جمهوری)  در انتخابات شرکت کند و نیازی به برگزاری انتخابات درون حزبی دوباره برای شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد بود. با این حال بایدن هنوزتصمیم نهایی خود را نگرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها