امریکا علاقه مند به امضای توافق هسته ای با ایران

کد خبر: 1194927

سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی ضمن اعلام شکست راهبرد فشار اقتصادی علیه ایران، خبر داد

امریکا علاقه مند به امضای توافق هسته ای با ایران

نهاد امنیتی تل‌آویو بر این باور است که امریکا علاقه‌مند به امضای توافق هسته‌ای با ایران است و پیش‌بینی می‌کند با رخ دادن تحولاتی در چند ماه آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای از سر گرفته شود. بنابر گزارش دیروز روزنامه عبری «هاآرتص»، مقامات امنیتی تل‌آویو بر این باورند که سطوح نظامی در امریکا امضای توافق هسته‌ای با ایران را تأیید می‌کنند و اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا درباره مرگ توافق هسته‌ای را یک «لغزش زبانی» و نه سخنانی الزام‌آور می‌دانند.

به گزارش فارس، براساس این گزارش، اتفاق‌نظری در سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی وجود دارد که می‌گوید خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین امریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ با تشویق‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت تل‌آویو «یک خطای راهبردی» بوده است. به گفته این منابع، ایران از زمانی که کار روی برنامه هسته‌ای را آغاز کرده، اکنون در «بهترین وضعیت» قرار دارد. یک منبع سیاسی صهیونیست با تکرار ادعای همیشگی تل‌آویو در خصوص تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، به هاآرتص در این باره گفت: «کابینه نتانیاهو برای جلوگیری از توسعه یک بمب هسته‌ای توسط ایران اقدامات کافی را انجام نداد. همه اعتقاد داشتند که فشارهای اقتصادی باعث خواهد شد ایران بازگردد؛ اما روشن است که این یک اشتباه بود.»

راز ادعاهای متناقض امریکا

خبر نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی در حالی است که رویکرد دوگانه ایالات متحده امریکا برای بسیاری این سؤال را ایجاد کرده است که بالاخره این رژیم چه برنامه‌ای در خصوص مذاکرات رفع تحریم دارد. آیا همچنان آنگونه که از آغاز ناآرامی‌ها گفته‌اند مذاکرات از اولویت آنها خارج شده و تمرکز غرب بر اغتشاشات در ایران است یا آنگونه که پیام‌آور اروپایی در پایتخت اردن خبر داده ازسرگیری مذاکرات در دستور کار غرب قرار دارد و سخنان اخیر امریکایی‌ها در خصوص اهمیت مذاکرات و همچنین لزوم به سرانجام رسیدن مسأله تبادل زندانیان، تغییر ریل آنها به سمت استفاده مجدد از مسیر دیپلماسی را نشان می‌دهد؟

دوگانه مواضع غربی‌ها حتی باعث شده است نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از سکوت طرف‌های اروپایی در برجام برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها انتقاد کند. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که برجام هیچ جایگزینی ندارد و به سختی می‌توان با آن مخالفت کرد. اما سؤال اینجاست که آیا فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپایی) به‌عنوان شرکت کنندگان در مذاکرات وین هم با دیدگاه آقای بورل موافق هستند؟ همچنان مشخص نیست. آنها سکوت کرده‌اند.»

حقوق بشر؛ اهرم فشار مذاکراتی

در آخرین تحولات روز گذشته، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با دخالت در امور داخلی کشورمان از ایران خواست تا اشخاصی را که طی ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده‌اند، آزاد کند. به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه در توئیتی مدعی شد: «جامعه بین‌المللی در حمایت از زنان شجاع ایرانی، عضویت ایران را در کمیسیون مقام زن لغو کرد. نبرد برای حقوق آنها ادامه دارد. ما خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی کسانی هستیم که به دلیل بهره‌بری مسالمت‌آمیز از آزادی‌های‌شان در ایران زندانی هستند.»

همزمان رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران توئیتی در رابطه با این مسأله منتشر کرد و نوشت: از ماه سپتامبر ایران صدها معترض مسالمت‌آمیز را به حبس در زندان تا سقف یک دهه محکوم کرده است. تاکنون دو نفر اعدام شده‌اند و جان بسیاری در خطر است. مطابق با گزارش‌ها هزاران نفر به دلیل اعتراضات مسالمت‌آمیز حبس شده‌اند. وی در انتهای توئیت خود از هشتگ «برای حقوق بشر بلند شوید» استفاده کرده است.

این اظهارات بیشتر نشان می‌دهد، امریکا با آنکه می‌داند در مسأله هسته‌ای راهی جز تعامل با ایران ندارد تلاش دارد تا از بهانه‌های ساختگی دیگر مانند مسأله ادعایی حقوق بشری و پرونده ساختگی حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین به عنوان اهرم فشاری علیه کشورمان استفاده کند.

امریکا؛ متعارض و سرگردان

در همین ارتباط بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست‌ خبری اخیرش درباره مواضع مقامات خارجی گفته بود: متأسفانه رویکرد دولت امریکا دوگانه توأم با سرگردانی و مواضع منفی است.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال ایرنا در خصوص آخرین تحولات برجامی گفت: توافق همچنان روی میز و پنجره گفت‌و‌گو از سوی ایران باز است، اما دولت امریکا رویکردی سرگردان و متعارض دارد و مواضع آنها منفی است، اما معتقد هستیم که امکان دستیابی به توافق وجود دارد و جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشان‌دهنده این است که آنها باید گام عملی بردارند و بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست‌های خود برای ارتباط با همسایگان را دنبال می‌کند.

متن توافق آماده جمع‌بندی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خبر داد: متن توافق بر اساس مذاکراتی که بین دو طرف صورت گرفته و متن پیشنهادی که از طرف مذاکره‌کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها داده شده، آماده جمع‌بندی است. کنعانی با بیان اینکه طرف امریکایی یک بار به بهانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در امریکا فرصت‌سوزی کرد در حالی که امکان امضای این جمع بندی وجود داشت، افزود: آنها بار دیگر هم با بهانه‌های دیگری مانند تحولات داخلی ایران یا طرح برخی از موضوعات مانند موضوع اوکراین برای جمع‌بندی توافق پای کار نیامدند. کنعانی تأکید کرد: اساساً توپ در زمین طرف امریکایی است و اقدامات غیرسازنده آنها منجر به تأخیر در توافق شده است.

شرط‌‌‌بندی امریکا روی اسب بازنده

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه گفته می‌شود، ناامیدی غرب از نتیجه گرفتن از ناآرامی‌ها در ایران موجب تغییر موضع آنها در مذاکرات شده است، اظهار داشت: دولت‌هایی که روی تحولات داخلی ایران شرط‌‌بندی کردند، روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند. به آنها هشدار داده بودیم منافع خود را قربانی اقدامات بی‌اثر نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خارجی در خصوص سرخوردگی مقامات غربی پس از فروکش کردن اغتشاشات، گفت: آثاری که در حوزه سیاسی می‌بینیم و گزارش‌ها و اطلاعاتی که داریم و اعترافاتی که از سوی برخی مقامات غربی در پاره‌ای از نشست‌ها صورت می‌گیرد، دال بر این است که اطمینان حاصل کردند محاسبات‌شان غلط است. در برخی نشست‌ها دو یا سه بار تأکید می‌کنند که ما اساساً دنبال تغییر نظام در ایران نبوده و نیستیم، البته چنین چیزی را نمی‌توانستند انجام دهند و این حرف از اندازه آنها بزرگ‌تر است و چنین امکانی ندارند. البته نفس این اعتراف یعنی سرخوردگی از آن چیزی که در داخل ایران دارند می‌بینند.

همه شواهد در کنار گزارش هاآرتص نشان می‌دهد، امریکایی‌ها بشدت خود را نیازمند یک توافق با ایران می‌دانند و تنها تلاش دارند با وقت خریدن امتیاز بیشتری کسب کنند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها