پاسخ سخنگوی قوه قضاییه به ادعای دروغین درباره زنان زندانی / پرونده شهید سلیمانی ۱۵۴ متهم دارد

کد خبر: 1196366

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه عاملان و آمران ترور شهید سلیمانی تحت پیگرد قانونی قرار دارند، گفت: در این پرونده ۱۵۴ متهم که ۹۶ نفر از آنها از اتباع آمریکا هستند، شناسایی شده و روند تحقیقات ادامه دارد همچنین تاکنون برای ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال شده است.

پاسخ سخنگوی قوه قضاییه به ادعای دروغین درباره زنان زندانی / پرونده شهید سلیمانی ۱۵۴ متهم دارد

سعود ستایشی روز سه‌شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: شهید سلیمانی در عرصه بین‌المللی نماد استکبار و استعمار جهانی در سال‌های اخیر بود که در راستای سیاستهای ظلم ستیزانه جمهوری اسلامی و عمق نقش استراتژیک ایران را در کشورهای جبهه مقاومت افزایش داده است و هدف دشمن تأثیرگذاری بر این مسیر پرشتاب و بالنده بود.

وی ادامه داد: به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، نقض صریح‌ترین حقوق بین‌الملل و زیر پا گذاشتن مقرراتی است که دشمن خود را ملتزم به آنها می‌داند.

ستایشی اضافه کرد: نفس پرونده فقط مسأله ترور شخص این شهید نیست بلکه محل ارزیابی صحت ادعای آمریکا و مبین خوی استکباری و قانون ناپذیری این دولت تروریستی است.

وی گفت: قوه قضاییه در دادگاههای داخلی و بین‌المللی به دنبال حق ملت ایران در این پرونده است.

ستایشی تاکید کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل بی عدالتی، ظلم و اجحاف در حق همه انسان هاست. اگر از سوی قدرت‌ها اجحافی صورت بگیرد، اگر قصور و تقصیر و مقاومتی در داخل و خارج وجود دارد، وظیفه داریم که با آن تا تحقق کامل عدالت مبارزه کنیم و شهید سلیمانی نشان داد که این مقاومت مثمر ثمر است.

۴ عنوان اتهامی برای عاملان ترور شهید سلیمانی

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پیگری ابعاد حقوقی و  کیفری پرونده شهید سلیمانی، افزود: تاکنون چهار عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین داخلی و موازین بین المللی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه متهمان پرونده به ۲ بخش عاملان و آمران ترور تقسیم بندی شده است، اظهار داشت: بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراجع حقوقی و اداری تهیه و ارسال شده و در راستای پیگیری عاملان این جنایت به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال و به برخی از کشورها ۲ نیابت قضایی ارسال شده است همچنین برای ۹۶ نفر از متهمان آمریکایی به نشانی‌های آنها ابلاغیه قضایی ارسال شده است.

ستایشی ادامه داد: پیگیری‌های بسیار دقیقی در مورد پایگاه‌های امریکایی کشورهای منطقه و کشورهای دیگری همچون آلمان و انگلستان در راستای کمک فنی و اطلاعاتی برای انجام ترور صورت گرفته است.

صدور اعلان قرمز برای ۷۳ نفر از مقامات آمریکایی

ستایشی افزود: درپیگیری‌ها از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمز برای متهمان با دستور قضایی صادره از سوی شعبه بازپرسی مربوطه برای ۷۳ نفر از مقامات امریکایی عامل ترور از جمله رئیس جمهور سابق امریکا صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد:سه دوره نشست تفصیلی مقامات ایرانی و کشور عراق انجام شد که در آن توافقات جامعی صورت گرفت و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۱۴ نشست فنی، تخصصی، حقوقی و قضایی با حضور مسئولان مربوطه برای تحقیق در این پرونده برگزار شده است. در خصوص بحث حقوقی و کیفری ترور شهید سلیمانی و همراهان وی اقدامات مختلفی صورت گرفته است، از جمله بررسی تفصیلی که طی آن راهکارهای حقوقی در راستای صلاحیت جهانی در پرتو حقوق بین الملل با استناد به نقض حقوق بشر، مجکومیت تروریسم اماده و محیا شده است.

ستایشی گفت: حدود ۲ هزار صفحه تحقیقات قضایی و ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخواست برای این جنایت تنظیم شده است.

 

۹ دی سیلی بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سالروز یوم‌الله نهم دی اظهارداشت: در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد و هرچه در این مهم اهتمام کنیم، کم است.

وی ادامه داد: این روز، روز تجلی اراده ملت غیور ایران در برابر دشمن و طبقه خاصی از وابستگان دشمن بود که سعی داشتند ارزش‌های انقلاب را مورد تهاجم قرار دهند.

ستایشی افزود: مردم نشان دادند که دلبستگی آنها به کلمه الله و خط سرخ عاشورا در زیر سایه ولایت فقیه تعرض‌پذیر نیست و این اجازه به احدی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ۹ دی نشان داد مردم ایران با وجود خواست دشمن، حافظ انقلاب و ارزش‌های انقلابی و ارزشی هستند و این یوم‌الله نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و مردم اگر بخواهند همچون ۹ دی کار را با ارزش‌ها تمام کنند، خواهند توانست.

ستایشی گفت: اهمیت نهم دی آنجاست که با گذشت ۱۳ سال از آن روز تاکنون، سیلی ۹ دی بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن تا چه اندازه سخت و عبرت‌آموز بوده است.

پاسخ سخنگوی قوه قضاییه به ادعای دروغین آزار جنسی برخی زنان زندانی

سخنگوی قوه قضاییه درباره ادعای دروغین و بدون سند برخی رسانه‌های معاند و برخی افراد صاحب تریبون در کشور با عنوان آزار جنسی علیه برخی متهمان بازداشتی و زندانیان زن گفت: این ادعا در حالی از سوی برخی رسانه‌های معاند خارجی مطرح شده بود که تاکنون حاضر نشدند در مورد ادعاهای خود نشان یا سندی ارائه کنند.

وی ادامه داد: با اینکه قوه قضاییه بارها اعلام کرده است که روند نگهداری و امور زنان بازداشتی و زندانی کاملا توسط خانم‌ها انجام می‌شود و اساسا مردان حضور ندارند، در طی روزهای اخیر حداقل سه هیات از مجلس شورای اسلامی و معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری از زندان و بازداشت زنان بازدید و با زندانیان زن گفت و گو و مصاحبه حضوری داشتند.

ستایشی گفت: اعضای این سه هیات می‌گویند زندانیان با رد شدید ادعای آزار و تجاوز جنسی خواستار برخورد با مطرح‌کنندگان این ادعا شده‌اند زیرا این ادعاها خانواده زندانیان را نگران کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: مدعیان دروغین ادعای مزبور که متخصصین دروغ‌سازی و دروغ‌پردازی هستند ظاهرا بر همان دور باطل ترویج دروغ خود ساخته هستند اما در مجموع تاکنون هیچکس هیچ مدرکی که دلالت بر صحت ادعای مزبور داشته باشد به هیچ مرجعی ارائه نکرده است و دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است.

ستایشی تصریح کرد: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی بارها اعلام کرده است در راستای ارتقای شفافیت، جبران مشکلات و یا خلاءهای احتمالی همواره با آغوش باز خود درخواست کننده نسبت به دریافت نظرات همگان بوده است. بارها اعلام کردیم هر فرد و جریانی صرف نظر جریانات سیاسی و اعتقادی اگر مشکلی در بخش‌ها مشاهده می‌کند، آن را به قوه قضاییه منعکس کند. نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

وی تاکید کرد: مردم در مقام نظارت، پایش و رصد هستند، مردم مطمئن باشند با دقت در اسرع وقت نتیجه مورد بررسی و دقت واقع خواهد شد. باید در کنار طرح یک ادعا، اندک مستندی ضمیمه آن باشد، با قاطعیت اعلام می‌کنیم تاکنون هیچ فردی هیچ مدرکی در خصوص موضوع فوق به هیچ مرجعی منعکس نکرده است.

قوه قضاییه با رسانه‌های دروغ پرداز برخورد خواهد کرد

سخنگوی قوه قضاییهدر پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شبکه های فارسی زبان ضد ایرانی در اغتشاشات اخیر گفت: بارها اعلام و تاکید کرده ایم که قوه قضاییه با تمسلک و بهره مندی از ظرفیت ضابطین نسبت به رسانه‌های دروغ‌پرداز خارجی چه فارسی زبان چه سایر رسانه‌ها که با انواع و اقسام شیوه‌ها در صدد اغتشاش آفرینی در جامعه بوده، هستند و احتمال اینکه در آینده باشند و تلاش کردند با انحراف افکار عمومی بزرگترین عملیات تاثیر را در کشور پیاده‌سازی و تشویق به خشونت، قتل، تعدی در حقوق ملت، افزایش نا امیدی در میان ملت، تجزیه طلبی و تئوریزه سازی این امور، افزایش ناامیدی و تجزیه طلبی مبادرت به این اقدامات و اقدام به تئوریزه سازی این موضوع داشته اند برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این راستا مستندات در دستگاه های ذی مدخل جمع آوری و تکمیل شده و در آن تدقیق لازم انجام شده و جنبه های حقوقی آن مورد توجه قرار گرفته و در حال نهایی شدن است و به زودی نتیجه کار را اعلام خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده جاسوسان و اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر نقش داشتند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دو جاسوس فرانسوی گفت: برای این دو متهم به اتهام جاسوسی، اجتماع، تبانی علیه امنیت داخلی در کشور کیفرخواست صادر شده است اما هنوز منتج به صدور رأی نشده است.

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری درباره متهم بلژیکی گفت: متهم بلژیکی از تاریخ ۱۸ آبان سال جاری از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مطرح رسیدگی است و به محض حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اتباع بیگانه که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند گفت: این افراد در موقعیت‌های مکانی مختلفی بنا به ارتباطات و اقداماتی که مرتکب شدند، بازداشت شده و اتهامات آنها گوناگون است اما این وعده را می دهیم که نسبت به آخرین سرنوشت این افراد اطلاع رسانی کنیم.

ستایشی اظهارداشت: به عنوان مصداق رچدر حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ، برای ۱۶ نفر در این پرونده کیفرخواست صادر شده است که پنج نفر از آنها به اتهاماتی از قبیل محاربه، افساد فی الار، عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی متهم هستند و کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است که یکی از این افراد تبعه کشور تاجیکستان و چهار تن از متهمان هم تبعه کشور افغانستان هستند.

وی ادامه داد: در این پرونده برای ۱۰ نفر منع تعقیب صادر شده و برای یک نفر هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است و اکنون پنج نفر در بازداشت هستند.

ستایشی توضیح داد: موقوفی تعقیب و منع تعقیب از قرارهای نهایی در دادسرا است در منع تعقیب چند وجه داریم؛ یکی از وجوه این است که جرمی احراز نمی‌شود، یکی از مراحل دیگر فقدان عدله اثباتی کافی یا عدم کفایت دلایل کافی یا حتی فاقد دلیل است. یا موضوع فاقد وصف جزایی است و حتی عدم توجه اتهام به متهم و جرم و اتهام است اما به متهم مورد نظر مربوط نیست. موقوفی تعقیب نیز شقوقی دارد؛ به موجب قانون مثلا گذشت منجر بدون قید شرط شاکی در جرایم قابل گذشت است.

پرونده حادثه تیراندازی جاده بستک در جریان رسیدگی قرار دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حادثه تیراندازی جاده بستک در استان هرمزگان و فوت یک دختر گفت: اولا تأسف و تأثر عمیق خود را نسبت به وقوع این حادثه اعلام می‌کنیم و خلاصه حادثه اینگونه بوده است که در تاریخ چهارم دی سال جاری حدود ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در مسیر بستک، عوامل انتظامی در ۲ خودرو در حین گشت‌زنی به خودروی پژو پارس با شیشه دودی مشکوک می‌شوند و فرمان به ایست می‌دهند اما راکب خودرو به حرکت خود ادامه می‌دهد و ماموران مبادرت به تیر اندازی می‌کنند و یکی از تیرها از صندوق عقب وارد خودرو می شود و این دختر ۱۲ ساله را مجروح می‌کند و در نهایت پس از انتقال به بیمارستان این دختر فوت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه براساس موازین قانونی ملاجا و پناهگاه همه شهروندان است، افزود: فردی که تیراندازی کرده بود، اکنون با صدور قرار بازداشت موقت در زندان است و پرونده به اقتضای شرایط از باب صلاحیت‌ها در دادسرای نظامی هرمزگان ارسال شده و در شعبه دوم بازپرسی ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و فرایند رسیدگی با دقت و توجه کامل توسط مقامات قضایی استان هرمزگان در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پدر متوفی نیز شکایتی را در مرجع قضایی ثبت کرده که این پرونده هم در جریان رسیدگی قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق های امانات بانک ملی گفت: در این پرونده علاوه بر ۲ متهم که پیش از این بازداشت شده بودند، ۲۴ متهم دیگر نیز بازداشت شده‌اند و جرم این ۲۴ نفر تحویل اموال مسروقه و بعضا پولشویی و سایر مواردی است. ۲۰ نفر از این افراد با قرارهای سنگین وثیقه آزاد شدند اما ۲ متهم همچنان در ترکیه به سر می برند و موجبات استرداد آنها تاکنون فراهم نشده که از طریق معاونت امور بین الملل و هم از طرف وزارت امور خارجه و سایر مبادی پیگیری شده است اما هنوز موجبات استرداد آنها فراهم نشده است.

ستایشی درباره اموال مسروقه شامل طلا، مسکوکات و ارزهای خارجی افزود: تاکنون ۹۵ درصد از طلاها و صد در صد مسکوکات و ارزهای خارجی به بزه دیدگان مسترد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش اموال مسروقه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: پنج درصد از اموال کشف شده که هنوز به صاحبان صندوق‌ها بازگردانده نشده است به دلیل اختلاف و تعارض در مالکیت است که میان صاحبان صندوق‌ها ایجاد شده که روند استرداد این اموال نیز در حال کارشناسی است و ظرف یک ماه آینده پایان خواهد یافت.

ستایشی تاکید کرد: پیگیری مجدانه برای بازگشت دو نفر از متهمان اصلی این پرونده که اکنون در ترکیه هستند، ادامه دارد.

وی اضافه کرد: شناسایی بقیه اموال مسروقه همچنان با قوت و قدرت ادامه دارد؛ امیدواریم یا همکاری فراجا و خصوصا فاتب بتوانیم کارها را انجام دهیم و یکسری اموال هم توقیف شده و یک خودروی شاسی بلند و آپارتمان ۱۰۰ متری در یکی از شهرستانهاست که اینها را نیز جمع و جور می کنند تا پاسخگوی مطالبات باشد. آن ۲ نفر اگر برگردند بسیاری از مسائل برای برون رفت از این شرایط روشن می شوند.

آخرین وضعیت پرونده نگین خودرو و ایرتویا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله پرونده‌های خودرویی گفت: پرونده های کثیرالشاکی یکی از جدی ترین دغدغه هایی است که قوه قضاییه به آن توجه دارد و دستورالعمل هایی را در دوره تحول و تعالی برای این مهم ابلاغ کرده است.

رئیس دستگاه قضا نیز تاکیدهای وافری برای تسریع و جمع بندی این پرونده‌ها به طور مستمرا ارائه و ابلاغ کرده است.

وی افزود: در این پرونده ها یکی از کارهای ویژه، ریشه یابی علت شکل‌گیری و جلوگیری از موارد مشابه است و اگر جرمی باشد، پیشگیری از آن و اگر دعوایی باشد پیشگیری از تکرار و تعدد دعوا مدنظر است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در پرونده شرکت نگین خودرو و ایرتویا با بیش از چهار هزار شاکی در دادسرای ناحیه ۲۸ دادسرای انقلاب تهران، اقداماتی انجام شد و ۴۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص و تحویل مشتریان شده است همچنین ۸۰۰ نفر با دریافت مبلغ به همراه نرخ خسارت تاخیر نقلیه با توجه به شاخص بانک مرکزی نسبت به رضایت و تسویه حساب کردند و در مورد بقیه شکات نیز آنچه هماهنگ شده تا پایان سال اقدامات لازم انجام می شود.

آخرین وضعیت پرونده خودرویی مفتاح رهنورد

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده خودرویی مفتاح رهنورد گفت: این پرونده با ۱۶ متهم در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران مطرح بود و منتهی به تصمیم یا صدور حکم شده است و حکم جزای نقدی و رد مال در حد بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن از مالباختگان که در مقام شکایت بودند صادر شده و دادنامه در دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

وی یادآور شد: متاسفانه شرایطی در این پرونده است که نیاز به توجه و سعه صدر دارد و در اجرای احکام صادره مالباختگان باید خویشتنداری کنند تا تمهیدات لازم برای اجرا فراهم شود.

آخرین وضعیت پرونده کینگ مانی

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده کینگ مانی گفت: این پرونده مربوط به شرکت بادران گستران است که با صدور کیفرخواست و صدور قرار دعاوی با اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به دادگاه رفته و دادگاه برای تامین میزان مال از بین رفته، با شکایت پرونده را به دادسرا اعاده داده و یک فرآیند بسیار ویژه توسط کارشناسان متخصص انجام شده و نظریه نهایی کارشناسان به دادگاه فرستاده شده است.

وی ادامه داد: پرونده کینگ مانی ۲ متهم اصلی دارد که با قرار قانونی سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان متهمان در بازداشت به سر می برند.

رسیدگی به شکایت ۱۷ هزار مال‌باخته در پرونده یونیک فایناس

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده یونیک فاینانس گفت: این پرونده مربوط به شرکت یونیک فاینانس با ۱۷ هزار شاکی است و همه اقدامات لازم برای اعزام جلب و شناسایی و ضبط اعمال متهمان انجام شده اما متهمان متواری وخارج از کشور هستند.

ستایشی افزود: شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده اختصاص یافته و تمام وقت روی این پرونده کار می کنند. امیدواریم شکات در سریع ترین زمان ممکن به حقوق قانونی خود برسند. تمهیداتی در مرحله رسیدگی وجود دارد تا شکات به حق خود برسند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده رمز ارزها تصریح کرد: این پرونده در شعبه ۱۲ جرایم اقتصادی مطرح رسیدگی است و ۵۰ هزار و ۴۸۲ نفر شاکی دارد و میزان مطالبات آنها ۴۲ میلیون دلار و ۲۲۵ میلیارد تومان است و ۲۴ هزار نفر از این تعداد تسویه شدند و در باره مابقی ۲۶ هزار نفر در شرف فروش اموال و پرداخت هستند. با اهتمامی که صورت گرفته حدود ۵۰ درصد شکات تعیین تکلیف شده‌اند.

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمایی اوکراینی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران به اعتبار صلاحیت قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون چندین جلسه دادگاه برای این پرونده برگزار شده است و طبق اطلاع رسانی های قبلی که در خصوص این موضوع داشتیم دادگاه به این پرونده نقص گرفت و به دادسرا بازگردانند و پس از رفع نقص توسط دادسرا مجدد به دادگاه فرستاد شد و در نهایت دادگاه جلسات رسیدگی را برگزار می کند.

ستایشی اضافه کرد: به لحاظ تقاضایی که اولیای دم داشتند از باب همکاری و همیاری برگزاری این جلسات به روزهای آتی موکول شده است و جلسه بعدی تشکیل می‌شود و دادگاه تصمیم قانونی لازم را پیرامون پرونده اتخاذ می‌کند.

ادامه دارد...

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها