انفعال دیپلماسی ایران نسبت به تحریف نام خلیج فارس

پشت پرده‌ جعل نام خلیج فارس چیست؟

کد خبر: 1197366

با پول پاشى کشورهاى عربى منطقه فیفا هم به بخشى از پازل تحریف مبدل شده و در این بازى به محوریت اینفانتینو نقش آفرینى مى کند.

پشت پرده‌ جعل نام خلیج فارس چیست؟

گروه سیاست سایت فردا: تحریف نام خلیج فارس با پول پاشى کشورهاى عربى خصوصا در حوزه ورزش اتفاق تازه اى نیست همانطور که انفعال دستگاه ورزش کشور و اکتفا به اقدامات نمایشى با مصرف داخلى هم تازگى ندارد.

همزمان به آغاز مسابقات کم اهمیت و غیر رسمى جام خلیج فارس در بصره عراق، ستاد برگزارى این رقابت‌ها، کشور میزبان و البته جیووانى اینفانتینو رییس فیفا به بهانه مراسم افتتاحیه این رویداد از عنوان مجعول خلیج عربى در صفحات مجازى رسمى خودشان استفاده کردند، اقدامى که از جانب دستگاه ورزش و فدراسیون فوتبال ایران پاسخ قابل توجهى بیش از یک بیانیه تشریفاتى شعارزده به همراه نداشت.

فوتبال ابزارى براى تکرار این دروغ تاریخى در سال هاى اخیر بوده از برگزارى یک تورنمنت تشریفاتى با عنوان مجعول خلیج عربى تا مسابقات لیگ باشگاههاى امارات که تا دو فصل پیش با نام لیگ خلیج عربى برگزار مى شد!

مسئولین ورزش و فدراسیون هاى فوتبال کشورهاى عربى در دیدار با همتایان ایرانى خودشان نیز از تکرار این عنوان مجعول ابایى ندارند و در مقابل تنها پاسخ دستگاه ورزش ایران برگزارى لیگ برتر فوتبال با عنوان جام خلیج فارس است!

حالا با پول پاشى کشورهاى عربى منطقه فیفا هم به بخشى از پازل تحریف مبدل شده و در این بازى به محوریت اینفانتینو نقش آفرینى مى کند.

رییس فیفا به خوبى ثابت کرده که به جز دلار و منافع شخصى خودش به هیچ اصولى پایبند نیست.

از افزایش تعداد تیم ها در جام جهانى تا برگزارى جام جهانى در قطر با ماجراهاى میزبانى جنجالى و بى توجهى به حقوق کارگران ، ائتلاف اینفانتینو با اعراب پابرجا مانده است.

مهدى تاج مدعى ارتباط نزدیک و سازنده با رییس فیفا است اما این رابطه مورد ادعا تا کنون هیچ خروجى براى فوتبال ایران به جز حمایت اینفانتینو از ریاست تاج در فدراسیون به همراه نداشته است!

تصمیمات یک جانبه، زورگویى و اعمال فشار همراه با نامه هاى تهدید آمیز و البته عدم پرداخت میلیون ها دلار مطالبات فوتبال ایران به دلیل تحریم تنها بخشى از اقدامات و مواضع سیاسى اینفانتینو علیه فوتبال ایران است.

در حوزه ایران ستیزى سال گذشته رییس فیفا عامل برگزارى مسابقه نمادین سازش اعراب و اسرائیل در حاشیه خلیج فارس و شکل گیرى یک ائتلاف ضد ایران و اسلام در زمین فوتبال با حضور مربى و بازیکنان اسرائیلى بود و حالا با افتخار در صفحه شخصى خودش همچنین صفحه رسمى فیفا از عنوان مجعول خلیج عربى استفاده مى کند.

خلیج، همیشه فارس

تکلیف خلیج فارس و سبقه تاریخى اش که کاملا مشخص است. سال ها پیش از میلاد مسیح نام این پهنه نیلگون به نام ایرانیان ثبت شده بود و. در تمامى نقشه هاى تاریخى مستشرقان نامى غیر از این مشاهده نمى شود.

تاریخچه واژه مجعول خلیج عربى هم به دهه شصت میلادى و اوج گیرى فعالیت هاى جریان هاى نژادپرست پان عربى به رهبرى جمال عبدالناصر بازمى گردد.

خلیجى که از دوره اشکانیان و هخامنشیان تا زمان صفویه و افشاریه از شمال و جنوب در احاطه ایران پهناور قرار داشت و کشورهاى میکروسکوپى عربى حاشیه اش بخش هاى کوچک و کم اهمیتى از جنوب ایران بودند را در این نیم قرن اخیر متعلق به خود مى دانند و از نام مجعول خلیج عربى استفاده مى کنند تا ترس خودشان از اقتدار و نفوذ ایران قدرتمند را در پس واژه ها پنهان کنند.

فدراسیون فوتبال در مقابل این اقدام بى شرمانه بیانیه خفیف اللحنى منتشر کرده و مدعى شده در قبال این جسارت تاریخى سیاسى اعتراض رسمى و شکایت خودش را به فیفا اعلام کرده اما رسانه ها با توجه به رابطه ارباب و رعیتى حاکم بین فدراسیون و فیفا که همواره منافع فوتبال ایران را قربانى کرده این ادعا را باور نکرده و خواستار ارائه مدرک رسمى و مستندات این اعتراض و شکایت قانونى شدند.

انتظار مى رود در مقابل اقدام ناپسند صورت گرفته با توجه به ضعف مشهود وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و عدم وجود اراده کافى در این بخش دستگاه دیپلماسى و وزارت خارجه کشور دست به کار شده و پاسخ شایسته اى به توهین آشکار فیفا، اینفانتینو و کشورهاى عربى حوزه خلیج فارس بدهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها