تمایل انصارالله برای میانجی‌گری عراق و ایران

کد خبر: 1198247

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر اینکه تا کنون میانجیگری عمان بین عربستان و یمن برای حل بحران یمن و ایجاد آتش بس دائم به نتیجه چندانی دست پیدا نکرده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد انصارالله یمن به دنبال این است که ایران و عراق در این زمینه به صورت مشترک پا در میانی کنند.

تمایل انصارالله  برای میانجی‌گری عراق و ایران

حسن هانی‌زاده در مورد آخرین تحولات یمن و سفر هیاتی از عمان به یمن برای پیگیری آتش بس در این کشور، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت در یمن بعد از هفت سال جنگ ظالمانه عربستان علیه مردم این منطقه، حالت نه جنگ و نه صلح است.

وی  با اعتقاد بر اینکه عربستان در طول هفت سال گذشته نتوانسته به اهداف خود در این جنگ دست پیدا کند و از دیگر سو متحمل هزینه‌های سیاسی، انسانی و مالی زیادی شده است، تصریح کرد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با استفاده از فضای منطقه و شرایط عربستان و با توجه به قصدش برای اجرای طرح ۲۰۲۰ به صورت یکجانبه در مقطعی در موضوع یمن آتش بس اعلام کرد و انصارالله یمن نیز مشروط به اینکه روند مذاکرات صلح آغاز شود و عربستان و کشورهای عضو ائتلاف عربی شرایط انصارالله را برای آتش بس و صلح کامل بپذیرند با این موضوع موافقت کرد.

هانی زاده افزود: متاسفانه در طول هشت ماه گذشته و در طول ابتدای سال جاری میلادی وضعیت به گونه‌ای بود که عربستان حاضر نشده که به صورت مستقیم با انصارالله مذاکره کند هر چند محمد بن سلمان در این زمینه اعلام آمادگی کرده ولی گام عملی از سوی عربستان در این زمینه برداشته نشده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به نظر می‌رسد محمد بن سلمان به دنبال بازدید در وقت تلف شده است و می‌خواهد انصارالله را در شرایط نه صلح و نه جنگ نگهدارد و از شرایط کنونی در این منطقه استفاده کند، گفت: این در حالی است که انصارالله بر تحقق یک آتش بس پایدار و انعقاد توافق صلح بین یمن و عربستان تاکید دارد و این موضوع را مطرح کرده که باید یک کمیته تحقیق برای شناسایی متجاوزان به یمن تشکیل شود و از سوی ریاض و کشورهای همسو با آن در جنگ خسارت وارده به یمن داده شود.

وی افزود: در همین چارچوب برنامه انصارالله این است که در آینده انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در یمن برگزار شود، دولت وحدت ملی تشکیل شود و عربستان نیز با نتایج این انتخابات و روند مورد اشاره موافقت کند ولی تا کنون این پیشنهادات عملی نشده است.

هانی زاده در مورد سفر مجدد هیات عمانی به یمن برای انجام گفت‌وگو تصریح کرد: هیات عمانی فعالیت خود را در راستای میانجیگری بین عربستان و یمن آغاز کرده ولی به نظر می‌رسد که تا کنون توفیق چندانی در این زمینه کسب نکرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: به نظر می‌رسد که انصارالله به دنبال این است که ایران و عراق به صورت مشترک در حل بحران یمن پادرمیانی کند و در مذاکراتی که میان عربستان و ایران از سال گذشته آغاز شده هیات یمنی شرکت کند و دیدگاه‌های مورد نظر خود را مطرح کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که یمنی‌ها بخاطر عدم اعتماد به عربستان و محمد بن سلمان ترجیح می‌دهند طرف‌های دیگری غیر از شورای همکاری خلیج فارس مثل نهاد سازمان ملل یا عراق و ایران در این قضیه وساطت کنند تا شاید نتیجه بهتری بگیرند، گفت: البته عمان هم به عربستان و هم به یمن نزدیک است ولی عربستان به طور معمول نشان داده که چندان به توافقات صورت گرفته پایبند نیست.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها