گفت‌وگوی «فردا» با عباس سلیمی‌نمین

اصلاح‌طلبان هیچ اعتقادی به مرحوم هاشمی نداشتند و ندارند

کد خبر: 1198777

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: گرچه اصلاح طلبان خیلی قادر به بهره گرفتن از آقای هاشمی نیستند اما گه گاهی شاهدیم آنها نه از سر اعتقاد بلکه به دلیل بازی سیاسی به شخصیت آقای هاشمی عنایت می کنند که قطعا برد چندانی در جامعه نخواهد داشت.

اصلاح‌طلبان هیچ اعتقادی به مرحوم هاشمی نداشتند و ندارند

گروه سیاسی فردا: اصلاح طلبان سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را بهانه کردند و در قالب یادآوری خاطرات یا تحلیل منش سیاسی او به نقادی سیاسی می پردازند.

عباس سلیمی نمین در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی حمایت امروز اصلاح طلبان از مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: در عالم سیاست بازی با برگه های مختلف یکی از شیوه های رایج است. با وجود تعارضات بین جریان اصلاحات و آقای هاشمی، برخی نیروهای اصلاح طلب از یک مقطعی تلاش کردند از مرحوم آقای هاشمی برای اهداف کلان سیاسی خودشان بهره بگیرند.

وی افزود: البته آقای هاشمی هم یک شخصیت سیاسی برجسته ای بود و متقابلا از اصلاح طلبان برای اهداف خودش بهره می گرفت؛ به عبارت دیگر فقط این طور نبود که اصلاح طلبان عناصر پیچیده ای باشند و با هنرمندی سیاسی بخواهند یکطرفه از مرحوم آقای هاشمی استفاده کنند. حتی می توان گفت آقای هاشمی از اصلاح طلبان بیشتر بهره می گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: آقای هاشمی شخصیت متغیری به لحاظ سیاسی داشت بنابراین نتوانست یک قشری از جامعه را به صورت مجذوب اعتقادی در خدمت خودش بگیرد. آقای هاشمی گاهی با اصلاح طلبان به شدت بد و گاهی به شدت با آنها خوب بود. این بازی سیاسی گرچه منافعی را برای آقای هاشمی فراهم می ساخت اما مانع از آن شد کسانی که با فکر ارتباطات خودشان را تنظیم می کنند، به آقای هاشمی جذب شوند.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی بعد از وفات نتوانست تبدیل به شخصیت فکری با پایگاه اجتماعی ثابت براساس یک اندیشه ماندگار شود، ادامه داد: امروز گرچه اصلاح طلبان خیلی قادر به بهره گرفتن از آقای هاشمی نیستند اما گه گاهی شاهدیم آنها نه از سر اعتقاد بلکه به دلیل بازی سیاسی به شخصیت آقای هاشمی عنایت می کنند که قطعا برد چندانی در جامعه نخواهد داشت.

سلیمی نمین با بیان اینکه اصلاح طلبان هیچ اعتقادی به مرحوم هاشمی نداشتند، گفت: هم بحران هویت و هم ابزار سیاسی برای تحت فشار قرار دادن جهت امتیازگیری عاملی شده است که اصلاح طلبان بخواهند از نام آقای هاشمی استفاده کنند. در واقع آنها تصور می کردند آقای هاشمی می تواند یک کانال فشاری بر نظام باشد تا آنها از نظام امتیاز بگیرند. در زمان حیات آقای هاشمی چنین اتفاقی رخ نداد، قطعا به طور اولی بعد از فوت ایشان چنین امری ممکن نیست.

وی افزود: بعد از فوت آقای هاشمی جز یکسری جریانات سیاست باز، جریان دیگری اندیشه ایشان را مطالبه گری نمی کند. اگر آقای هاشمی یک پایگاه ثابت سیاسی می داشت، این آقایان می توانست از این پایگاه ثابت استفاده کنند ولی چون آقای هاشمی گاهی در این مسیر و گاهی در آن مسیر قرار می گرفت بنابراین نتوانست یک جریان سیاسی را به خودش پیوند دائمی و ماندگار بزند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به حمله های تخریبی اصلاح طلبان به مرحوم هاشمی در جریان انتخابات مجلس ششم اظهار کرد: اصلاح طلبان هیچ کسی را قبول ندارد بنابراین هیچ گاه نخواستند آقای هاشمی را در رأس جریان سیاسی خودشان تصور کنند، آنها حتی آقای خاتمی را خیلی تحمل نکرده اند، بارها شاهد بودیم وقتی آقای خاتمی حرفی زد که به مذاق آقایان خوش نیامد، در برابرش ایستاده اند و شعار عبور از خاتمی را مطرح کرده اند.

وی افزود: وقتی اصلاح طلبان هیچ گاه آقای هاشمی را قبول نداشتند به طبع نمی توانند نماینده پایگاه اجتماعی آقای هاشمی باشند بنابراین این نوع مانورهای اصلاح طلبان وقتی پایگاه اجتماعی ندارد، نمی تواند آورده ای برای آنها به ارمغان بیاورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها