در گفتگو با فردا مطرح شد؛

اصلاح‌طلبان می‌خواهند از نام هاشمی بهره‌گیری انتخاباتی کنند

کد خبر: 1198962

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اصلاح طلبان در دهه اول و دوم انقلاب نه تنها روش هاشمی رفسنجانی را قبول نداشتند بلکه کاملا با او دشمنی کردند این در حالی است که در دهه سوم با روش هاشمی یک اتحاد تاکتیکی برقرار کردند و در دهه چهارم آن را تبدیل به اتحاد استراتژیک کردند.

اصلاح‌طلبان می‌خواهند از نام هاشمی بهره‌گیری انتخاباتی کنند

گروه سیاسی فردا: اصلاح طلبان سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را بهانه کردند و در قالب یادآوری خاطرات یا تحلیل منش سیاسی او به نقادی سیاسی می پردازند. گفتگوی مشروح خبرنگار فردا با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

*چرا اصلاح طلبان دوباره یاد مرحوم هاشمی رفسنجانی افتاده اند؟

-اصلاح طلبان به دلیل تقسیم کار بین جناح تندرو و میانه رو در انتخابات مجلس دوازدهم به فکر بهره گیری از نام مرحوم هاشمی رفسنجانی افتاده اند. جناح تندروی اصلاح طلب در همراهی با پلن بی آمریکا سعی دارند موضوع براندازی و تجزیه ایران را به اعتراض برخی از زنان و دانش آموزان تقلیل دهند تا آنکه آرای آنها را به طرف جناح میانه رو سوق دهند، زیرا برآورد آنها این است که می توانند در چارچوب حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران؛ آن هم حول محور آقای علی لاریجانی به یک فراکسیون قابل اعتنا در مجلس دوازدهم دست یابند. در این میان بخش میانه رو ی اصلاح طلب تلاش دارد مبانی تئوریک خود را تحت عنوان صلح طلبی هاشمی رفسنجانی در سه موضوع قطعنامه 598 در سال 1367، نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1392 و همچنین امضای مذاکرات فروردین  1394هسته ای در لوزان سوئیس دنبال نمایند.

 

*اصلاح طلبان چقدر روش آقای هاشمی را قبول دارند؟

-اصلاح طلبان اساسا روش آقای هاشمی را فقط در دهه چهارم انقلاب قبول دارند. به عبارت بهتر آنها روش هاشمی را در دهه اول و دوم و سوم انقلاب قبول ندارند. آنها حتی تحمیل قطعنامه 598 به امام خمینی (ره) را در راستای  به قدرت رسیدن آقای هاشمی رفسنجانی در ریاست جمهوری دوره چهارم و پنجم تحلیل می کنند. آنها روش دهه دوم انقلاب آقای هاشمی رفسنجانی را که مقارن با دولت های چهارم و پنجم بود نیز قبول ندارند آنها آقای  هاشمی رفسنجانی را به عنوان رهبر جریان تکنوکرات به شدت مورد انتقاد می دادند اما از آنجا که جریان اصلاح طلب که آن زمان تحت عنوان چپ اسلامی فعالیت می کردند در مواجهه با فروپاشی شوروی دچار تغییر مبانی شده بودند. آنها با کمک آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات دوم خرداد 1376 به پیروزی غیرقابل تصوری رسید اما اصلاح طلبان با بی چشم و رویی تمام هاشمی رفسنجانی را عالیجناب سرخپوش نامیدند و تلاش کردند او را در مجلس ششم ردصلاحیت یا بی آبرو کنند، لذا هاشمی رفسنجانی در مجلس ششم مجبور به استعفا شد اما از آنجا که هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان متوجه شده بودند در مقابله با احمدی نژاد چاره ای جز اتخاذ استراتژی همسو ندارند، ابتدا با اتحاد تاکتیکی در فتنه 1388 به شدت فعال شدند. اوج این وضعیت در دهه چهارم انقلاب است که باتوجه به دو واقعه از سه واقعه ذکر شده باعث اتحاد استراتژیک جناح اصلاح طلب با آقای هاشمی رفسنجانی شد. واقعه اول با نامزدی آقای هاشمی در سال 1392 رقم خورد که معتقدند ردصلاحیت آقای هاشمی بسترساز موفقیت حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد. واقعه دوم در امضای هسته ای لوزان سوئیس در فروردین 1394 بود که بسترساز امضای برجام در تیرماه 1394 شد.

درنتیجه می توان گفت اصلاح طلبان در دهه اول و دوم نه تنها روش هاشمی رفسنجانی را قبول نداشتند بلکه کاملا با او دشمنی کردند این در حالی است که در دهه سوم با روش هاشمی یک اتحاد تاکتیکی برقرار کردند و در دهه چهارم آن را تبدیل به اتحاد استراتژیک کردند. اصلاح طلبان می خواهند این اتحاد استراتژیک را تحت عنوان روند صلح ساز به مردم معرفی کنند و با اتهام جنگ طلبی به جبهه انقلاب در عدم پذیرش برجام مورد خواست بایدن به مجلس دوازدهم راه یابند.

 

*چرا اصلاح طلبان همیشه سر بزنگاه ها یاد هاشمی رفسنجانی می افتند؟

-جریان های سیاسی کنونی در ایران عمدتا هم زمان با انتخابات فعال می شوند از این رو در ایام انتخابات اقدام به سناریوسازی می کنند که به نظر می رسد سناریوی اصلاح طلبان برای مجلس دوازدهم دو سویه است. آنها از یک طرف اغتشاشات اخیر را نتیجه عملکرد جبهه انقلاب در عدم پذیرش شروط جو بایدن در برجام می دانند و از طرف دیگر با اعتراض نامیدن جنگ ترکیبی سه ماهه پاییز 1401 دنبال بهره گیری از آنها در انتخابات مجلس آینده هستند.

 

 

 

*برخی می گویند اصلاح طلبان اساسا مخالف آقای هاشمی هستند اما با طرح نام می خواهند به خودشان هویت ببخشند، آیا واقعا اصلاح طلبان به علت بی هویتی سمت آقای هاشمی می روند؟

-هویت سازی اصلاح طلبان در دهه پنجم انقلاب کاملا براساس سناریوی ورود به مجلس دوازدهم تنظیم شده است که دارای دو وجه است یک وجه در هماهنگی با پلن آمریکا تعریف می شود. این در حالی است که وجه دیگر آن بر مبانی سه واقعه ای است که در مطالب بالا ذکر شد وآقای محسن هاشمی به نقل از پدرش آن سه واقعه را هفته قبل در روزنامه جمهوری اسلامی نقل کرد یعنی پذیراندن قطعنامه۵۹۸به امام راحل ، نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات 1392 و ترغیب آقایان حسن روحانی وظریف در امضای مذاکرات هسته ای لوزان استراتژیک بود که فصل مشترک این سه واقعه دنبال تئوری سازی تحت عنوان صلح طلبی هاشمی رفسنجانی در دفع جنگ از طریق پذیرش قطعنام 598 ، دفع جنگ داخلی با نامزدی در سال 1392 و امضای مذاکرات هسته ای  در فروردین  1394به عنوان جلوگیری از جنگ خارجی است. این در حالی است که آقای هاشمی در پذیراندن قطعنامه 598 متهم به دادن جام زهر به امام راحل است و در سال 1392 موجب روی کارآمدن حسن روحانی و در سال 1394 با امضای و اجرای یک‌طرفه برجام ،متهم به نابودی اقتصادی ایران باخروج ترامپ از برجام است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها