لزوم تنوع در سبد انرژی و ذخیره سازی گاز

کد خبر: 1199037

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد تنوع در سبد انرژی و ذخیره سازی گاز در کشور تاکید کرد.

لزوم تنوع در سبد انرژی و ذخیره سازی گاز

مصطفی نخعی یکشنبه شب با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر سیما اظهار کرد: شرایط فعلی در خصوص بحران گاز را که در بعضی از مناطق کشور به وجود آمده است را اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خوبی رصد می‌کنند و با مسئولان مربوط هم در ارتباط هستیم و در اولین فرصت این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس بررسی خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با گلایه از اجرا نشدن رویه‌های موجود در شرایط فعلی در همه استان‌های کشور، افزود: رویه‌هایی برای استان‌ها در شرایط موجود تعریف شده که باید در همه استان‌ها رعایت شوند اما براساس گزارش‌های موجود این رویه‌ها در استان‌های انتهای خط انتقال گاز رعایت و در استان‌های بزرگ رعایت نمی‌شود.

نخعی با بیان اینکه بعضی از مناطق روستایی خراسان جنوبی با افت فشار گاز مواجه شده اند، گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص در این استان وجود ندارد.

ناترازی در انرژی

وی با اشاره به اینکه نا ترازی در بحث انرژی گاز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: همه ۲۵۰ میلیارد متر مکعب تولید گاز کشور در سال مصرف می‌شود که اگر در سال‌های آینده مصرف گاز افزایش یابد شاهد ایجاد مشکلاتی در این زمینه خواهیم بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای رفع ناترازی فصلی گاز باید برنامه ریزی کنیم، ادامه داد: در زیرساخت‌های انتقال انرژی در کشور ضعف داریم.

وی اظهار کرد: منابع عمده انرژی در جنوب کشور است اما مصرف عمده آن در شمال و شمال شرق بوده که ضعف در زیرساخت انتقال انرژی سبب ایجاد مشکلاتی در کشور شده است.

ضرورت ایجاد خط انتقال انرژی

به گفته نخعی، بر اساس ظرفیت قانونی موجود باید خط انتقال انرژی به شرق کشور ایجاد و ذخیره سازی گاز هم در کشور انجام شود که در حال حاضر این ذخیره سازی در ایران تنها ۵/۱ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه سبد انرژی کشور را باید متنوع‌تر کنیم، افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت پیشنهادات در این زمینه ارائه کرد که با کمک مجلس اعتباری برای این منظور مصوب شد.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی با اظهار گلایه مندی از دولت که به این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ توجه نکرده است، گفت: در مجلس تلاش می‌کنیم تا مانند سال گذشته این موضوع در بودجه سال آینده تقویت و زمینه تنوع در سبد انرژی کشور فراهم شود.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها