فواد ایزدی در گفتگو با فردا:

نتیجه آن همه مذاکرات این شد که آمریکا برای کارهای امروزش بهانه پیدا کرد

کد خبر: 1199443

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: غربی ها پی بردند که پرونده ایران در حال بسته شدن است به نفع ایران بنابراین ناراحت هستند.

نتیجه آن همه مذاکرات این شد که آمریکا برای کارهای امروزش بهانه پیدا کرد

گروه سیاسی فردا: این روزها از واشنگتن مواضعی درباره ایران شنیده می شود که با چند ماه پیش بسیار متفاوت است. مقامات کاخ سفید این طور نشان می دهند که برجام را فراموش کردند و دغدغه شان روابط ایران و روسیه است.

فواد ایزدی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره رویکرد جدید آمریکا نسبت به ایران گفت: بایدن چند روز پیش اعلام کرد «اتفاقاتی که در 6-7 سال آینده می افتد، مسیر دنیا را برای 30-40 سال آینده مشخص می کند»، البته همین موضوع در راهبرد امنیت ملی آمریکا چند ماه پیش منتشر شد.

وی افزود: بعد از آغاز جنگ اوکراین، خیلی از کشورهای غربی متوجه شدند روند شکل گیری جهان چندقطبی تسریع شده است. آنها همچنین متوجه شدند که در دوره گذار به جهان چند قطبی ایران فضای تنفسی پیدا می کند چون قطب های دیگری به تدریج شکل می گیرد و دوره تنش بین این قطب ها بیشتر می شود؛ در چنین فضایی کشورها برای پیدا کردن جایگاه بهتر ریسک بالاتری می پذیرند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سیاست های ضدایرانی 44 سال گذشته آمریکا دارد با چالش جدی مواجه می شود، اظهار کرد: اگر ایران بتواند در فضای جدیدی که بعد از جنگ اوکراین شروع شد، استفاده کند و روابط خودش را با کشورهای غیرغربی تأثیرگذار بر دنیای جدید افزایش دهد، آن وقت فشارهای قبلی ناکارآمد می شود.

وی افزود: ماه گذشته صادرات نفت ایران به صادرات زمان اجرای برجام نزدیک شد. یعنی بدون هزینه هایی که برجام برای کشور ایجاد کرد، ایران امروز نفتش را می فروشد. با دیدن چنین نشانه هایی غربی ها درک کردند که کارکردهای تحریم های ضدایرانی در حال از بین رفتن هستند بنابراین فاز جدیدی از هجمه علیه ایران را به بهانه همکاری با روسیه و حقوق بشر شروع کردند. قطعا اگر این دو مورد هم نبود آنها بهانه دیگری پیدا می کردند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این طور نیست که چون آمریکا بگوید «ایران به روسیه پهپاد فروخت، فروش پهپاد ما را ناراحت کرد حالا ما داریم وارد فاز جدیدی می شویم». واقعیت این است که غربی ها دنبال بهانه هستند و اگر هم موضوع پهپاد نبود، بهانه دیگری جور می کردند.

وی افزود: اگر آمریکا می خواست به برجام برگردد همان هفته نخست دولت بایدن این کار را انجام می داد و بعد از ایران نیز می خواست که به همان سطح تعهدات برجامی قبل از دولت ترامپ برگردد اما دولت بایدن این کار را نکرد چون در هیأت حاکمه آمریکا نسبت به برجام شک و شبهه وجود داشت.

ایزدی گفت: از اشتباهات دولت آقای روحانی ورود به مذاکراتی بود که اصلا نیاز نبود؛ دوباره رفت و آمد به وین آغاز شد در حالیکه اصلا آن همه مذاکرات لازم نبود؛ نتیجه آن همه مذاکرات وضعیت فعلی شد که آمریکایی ها برای کارهای امروزشان بهانه پیدا کردند. آمریکایی ها از 44 سال پیش تا به امروز می خواهند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند اما آثار تسریع روند چند قطبی شدن جهان آنها را نگران کرده است.

وی با اشاره به مواضع تند آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران افزود: آمریکا ناراحت است چون سیاست 44 ساله تغییر نظام سیاسی در ایران دارد شکست می خورد. برای همین ناراحت هستند و تقلا می کنند. غربی ها پی بردند که پرونده ایران در حال بسته شدن است به نفع ایران بنابراین ناراحت هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها