در گفتگو با فردا مطرح شد؛

تأثیر تحولات جدید اوکراین بر معادلات ایران و غرب

کد خبر: 1185714

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: کسانی که سعی می کنند مناسبات بین ایران و روسیه را به تفاهمات پشت پرده مرتبط کنند، معلوم نیست چه مبنایی دارند.

تأثیر تحولات جدید اوکراین بر معادلات ایران و غرب

گروه سیاست نامه‌نیوز: غربی‌ها در هفته های اخیر شانتاژ تبلیغاتی وسیعی را علیه ایران تدارک دیدند و علاوه بر موضوع هسته ای، پای تهران را به جنگ روسیه و اوکراین باز کردند تا جایی که حتی شایعه حذف ایران از جام جهانی نیز مطرح شد. حالا از اوکراین خبر می رسد که روسیه در حال عقب نشینی از مناطق اشغالی است. در این میان مشاور زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که «ایران ارسال موشک به روسیه را متوقف و روند تحویل پهپاد به مسکو را کٌند کرده است». از طرفی برخی تحلیلگران معتقدند این موضوع می تواند معادلات بین ایران و غرب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیرپذیری روابط تهران و مسکو از تحولات جدید در اوکراین گفت: روابط ایران و روسیه همواره رو به جلو بوده است و این رابطه روز به روز گسترش بیشتری در ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی پیدا می کند، حال آنکه مسئله اوکراین یک بخشی از روابط ایران و روسیه است.

وی افزود: غربی ها دارند مسئله اوکراین را بزرگ می کنند تا ایران روابطش را با روسیه به خاطر اوکراین دچار مشکل کند که این اتفاق نمی افتد. چه ایران به روسیه پهپاد بدهد چه ندهد، روابط تهران و مسکو بسیار عمیق است. به ویژه بعد از اعمال تحریم ها علیه روسیه، توجه مسکو به تهران بیشتر شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تأثیرپذیری روابط تهران و مسکو از تحولات جدید در اوکراین بیان کرد: برخی تحلیلگران در ایران معتقدند «روسیه می خواهد ایران را به دام جنگ اوکراین بیاندازد»، معنای این تحلیل آن است که ایران مستعمره روسیه است و نشسته تا ببیند مسکو چه دستور می دهد، در حالیکه تمام قرائن و شواهد نشان می دهد ایران چنین مناسباتی با روسیه ندارد.

وی افزود: روابط ایران و روسیه همواره تحت تأثیر مولفه های بسیاری قرار داشته است اما با این وجود دو کشور سعی کردند روابط رو به گسترشی داشته باشند. در سال جاری روسای جمهوری ایران و روسیه در مناسبت های مختلف چهار مرتبه با هم ملاقات کردند و این نشان می دهد دو کشور می خواهند با کمک هم تحریم ها را دور بزنند و همچنین در حوزه دفاعی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

بهشتی پور گفت: کسانی که سعی می کنند مناسبات بین ایران و روسیه را به تفاهمات پشت پرده مرتبط کنند، معلوم نیست چه مبنایی دارند. ایران چندین مرتبه در قبال جنگ روسیه و اوکراین اعلام بی طرفی کرد و خواستار پایان یافتن هرچه سریعتر این جنگ است و حتی می خواهد به پایان جنگ کمک کند. حتی تهران پیشنهاد تشکیل کمیته ای دوجانبه برای بررسی موضوع پهپادها داد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اصرار غرب بر ایران هراسی تأکید کرد: غربی ها صرفا می خواهند علیه ایران خبرسازی کنند بنابراین نباید تحت تأثیر این خبرسازی ها قرار گرفت بلکه باید براساس واقعیت ها تحلیل کرد نه آنکه یکسری بافته های ذهنی و اخبار بی پایه و اساس را کنار هم بگذاریم و نتیجه بگیریم ایران قربانی سیاست های روسیه است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها