گفت‌وگوی «فردا» با احمد بخشایش اردستانی

شوی تبلیغاتی اروپا

کد خبر: 1200123

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا یک شو تبلیغاتی بود که چند سال پیش آقای ترامپ آن را آزمود و به نتیجه ای هم نرسید.

شوی تبلیغاتی اروپا

گروه سیاسی فردا: پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه 29 دی ماه 1401 با صدور قطعنامه‌ای خواستار افزایش تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر شد. در این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته شده بود که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. حال باید دید اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره این دو موضوع چه تصمیمی می گیرد.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا گفت: معمولا پارلمان اروپا حافظ ارزش های غربی مثل حقوق بشر، دموکراسی و حقوق کودکان و زنان است. وقتی این پارلمان قطعنامه ای می دهد، آن موضوع در شورای اروپا مطرح می شود که اگر به تصویب برسد، تازه آن موضوع به پارلمان کشورهای عضو ارجاع می شود، یعنی یک کشور اروپایی زمانی مصوبه شورای اروپا را اجرا می کند که پارلمان کشور خودش آن را به تصویب برساند.

وی با بیان اینکه اروپا بالاتر از آمریکا نیست، افزود: قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا یک شو تبلیغاتی بود که چند سال پیش ترامپ سپاه را در لیست تحریم قرار داد و این راه را آزمود اما به نتیجه ای نرسید. البته این نوع اقدامات منافذ ارتباطی را تنگ تر می کنند چون ایران نیز دست به اقدام متقابل می زند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشورها نمی توانند حاکمیت کشورهای دیگر را زیر سئوال ببرند، اظهار کرد: طبق بند 2 ماده 7 منشور سازمان ملل تنها جایی که این حق را دارد شورای امنیت سازمان ملل است که قطعنامه این شورا نیز ضمانت اجرا ندارد. اروپا این را می داند فقط می خواهد این موضوع را کش دهد تا سوژه رسانه ای ایجاد کند.

وی با اشاره به اعدام ابرجاسوس انگلیسی افزود: این پیام روشن ایران به جاسوسان خارجی بود تا هزینه اقدام خیانت بار خودشان را متوجه شوند و به این امید نباشند که اگر دستگیر شدند، عقوبت نمی بینند و در نهایت معاوضه می شوند. در مقابل انگلیس به بهانه اعدام علیرضا اکبری حرکت های ضدایرانی را شروع کرد تا سیگنال دلگرم کننده ای به اغتشاشگران داخلی و بقیه جاسوس های خودش بدهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی در مقابل قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا را مطابق عرف بین الملل خواند و بیان کرد: اگر فردا انگلیس نیروی نظامی اش را به خلیج فارس بفرستد و این نیروها توسط ما دستگیر شوند، برخوردی که با آنها انجام می شود، همان برخوردی است که با تروریست ها خواهد شد.

بخشایش اردستانی افزود: برای ایران این قطعنامه پارلمان اروپا اهمیت ندارد چون تجارب گذشته نشان می دهد که چنین اقداماتی اعتباری ندارند. مثلا آلمانی ها در قضیه میکنوس جلو افتادند و اروپایی ها سفرای خودشان را از ایران فراخواندند اما رهبر معظم انقلاب فرمودند «سفرای اروپایی اگر خواستند برگردند اما سفیر آلمان اجازه بازگشت ندارد»، در نهایت سفرای اروپایی برگشتند و سفیر آلمان چند وقت بعد با خفت به تهران آمد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها