هشدار نماینده مجلس به آثار گرانی‌ها بر سفره مردم

کد خبر: 1200969

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای، با هشدار تغذیه نامناسب کودکان گفت: هوشمندسازی خرید کالا به واسطه کالابرگ الکترونیکی می‌تواند کمک بزرگی در جهت کنترل تورم و گرانی های بازار باشد.

هشدار نماینده مجلس به آثار گرانی‌ها بر سفره مردم

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای، با هشدار تغذیه نامناسب کودکان گفت: هوشمندسازی خرید کالا به واسطه کالابرگ الکترونیکی می‌تواند کمک بزرگی در جهت کنترل تورم و گرانی های بازار باشد.

فاطمه محمدبیگی در مورد ضعف امنیت غذایی در برخی از استان‌های کشور و  برخی از شهرهای محروم گفت: زنگ خطر سوء تغذیه، در پی گرانی‌های دنباله‌دار و کمرنگ شدن کالاهای اساسی همچون برنج، گوشت، مرغ و تخم مرغ در سبد خانوار، به صدا درآمده است و متاسفانه لایحه موثری از طرف دولت در این زمینه نرسیده و طرح‌های حمایتی معیشتی مجلس در پیچ و خم دولت دوازدهم و در کش و قوس ابتدای کار دولت سیزدهم و فقدان ۶ ماهه وزیر رفاه سفره مردم را کوچک کرده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: سوء تغذیه در برخی از  استان‌های محروم کشور نگران کننده است چون عمده رشد کودکان در ۶ سال اول اتفاق می‌افتد، به همین دلیل تغذیه درست و سالم نقش مهمی دارد. اگر بخواهیم به زبان آمار و ارقام سخن بگوییم؛ طبق گزارش وزارت بهداشت، به طور میانگین ۱۵درصد از کودکان کشور تغذیه نامناسب دارند و در مجموع ۸۰۰ هـزار کودک ایرانی در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و همچنین کمبود ریزمغذی‌ها روبرو هستند.

دولت سیزدهم با شعار حمایت از محرومان پای کارآمده است

محمدبیگی با هشدار آثار گرانی‌ها بر سفره مردم تاکید کرد: این آمار در شرایطی است که ایران به جهت موقعیت انرژی و ذخایر نفت و ثروت خدادادی این سرزمین در کنار جمعیت جوانان تحصیلکرده آن، جزو کشورهای قدرتمند منطقه قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه دولت سیزدهم با شعار حمایت از محرومان پای کار آمده است انتظار می‌رود هرچه زودتر بهره‌مندی دهک‌های پایین از حمایت‌های تغذیه‌ای افزایش یابد.

در اجرای قانون جوانی جمعیت کم کاری شده است

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای با اشاره به حمایت‌های قانون جوانی جمعیت از معیشت مردم، یادآور شد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دولت مکلف شد، مادران شیرده و کودکان زیر ۵ سال که در سه دهک پایین جامعه قرار دارند با در نظر گرفتن بسته بهداشتی، درمانی و تغذیه‌ای حمایت شوند تا مشکلات تغذیه اقشار ضعیف جامعه را کنترل گردد؛ متاسفانه تاکنون در اجرای این قانون کم کاری شده است.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن مرتضوی به عنوان وزیر کار درخواست داریم این قانون در اسرع وقت اجرایی شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید به اینکه این بسته‌ها از قبل وجود داشته است، تصریح کرد: ارائه بسته‌های معیشتی بیش از قانون جوانی جمعیت توسط کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای دیگر ارائه می‌شد اما امروز این بند قانونی شکلی جدیدتر به خود گرفته که اختصاص این بسته‌ها از طریق فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده پیگیری شده است، ما به دنبال ارتقاء سلامت کودک و مادر در تمام استان‌ها هستیم.

وزارت بهداشت و درمان مسئول اجرای بندهای حوزه سلامت قانون جوانی جمعیت مبنی بر حمایت از اقشار ضعیف جامعه براساس بسته‌های حمایتی و تغذیه ای است که تاکنون این مهم اجرایی نشده؛ بخشی از عدم اجرای آن به تعلل وزارت کار مرتبط می‌شود

وی ادامه داد: دولت اقدام به تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با مفاسد اقتصادی کند، تنظیم بازار که امروز وزارت کشاورزی مسئولیت بخش عمده آن را پذیرفته نیازمند نظارت‌های هوشمندانه است، این نظارت در سطوح مختلف و میدانی از تولید، خرید، عرضه و بسته بندی کالاها و اقلام خوراکی مردم را شامل می‌شود، با هوشمندسازی بازارچه‌ها می‌توان حمایت‌های لازم و کافی از اقشار ضعیف جامعه را رقم زد.

آثار منفی گرانی‌ها طی چند سال گذشته خود  را نشان می‌دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: دو وزارتخانه صمت و کشاورزی مسئولیت سنگینی در کنترل بازار اقلام خوراکی دارند که کوتاهی این دو وزارتخانه بر بدنه سلامت کشور آسیب وارد کرده است، امروز گروه‌های اصلی تغذیه از سبد سفره خانوارهای ایرانی همچون شیر، گوشت، پروتئین و سایر حبوبات ضعیف شده است، این آسیب در چند سال آینده آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت دولت در کنترل هوشمند، عملکرد سریعی داشته باشد که متاسفانه شاهد کندی روند این موضوع هستیم، هوشمندسازی خرید نان اقدام موثری از سوی دولت بود تا از قاچاق آرد و نان در کشور جلوگیری می‌کند. هوشمندسازی خرید کالا به واسطه کالابرگ الکترونیکی می‌تواند کمک بزرگی در جهت کنترل تورم و گرانی های بازار باشد.البته نباید  نقش تحریم‌ها در افت شرایط اقتصادی جامعه  نیز غافل شد./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها