بهانه جدید اروپا برای ایران‌هراسی

کد خبر: 1201618

امیرعبداللهیان تأکید کرد که حمله اخیر به سفارت باکو در تهران تروریستی و سازماندهی شده نبوده است

بهانه جدید اروپا برای ایران‌هراسی

 شماری از کشورهای اروپایی در بیانیه‌هایی شتابزده نسبت به ماجرای حمله مسلحانه صبح جمعه به سفارت باکو در تهران در حالی واکنشی سیاسی نشان داده و خواستار تحقیقات در این رابطه شدند که فرد حمله‌کننده بطور واضح در دفاعیات خود از انگیزه شخصی در این اقدام خبر داده بود و شواهد نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که ساعاتی پس از این حادثه در بیمارستان شهدای تجریش حضور یافت تا از نزدیک جویای آخرین وضعیت مجروحان باشد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حمله مذکور سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است. به گفته او بنابر گزارش‌هایی که از سوی وزیر کشور، وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات خارجی این وزارتخانه، سازمان اطلاعات سپاه و فرماندهی کل فراجا دریافت شده است، مهاجم در همان دقایق اولیه توسط عوامل نیروی انتظامی فراجا دستگیر شد و از ظهر همان روز بازجویی‌ها انجام شده و ادامه یافته است. امیرعبداللهیان با اعلام اینکه یافته‌های بخش قضایی و امنیتی تا این لحظه نشان می‌دهد ضارب صرفاً انگیزه شخصی داشته است، در توضیح بیشتر افزود: «انگیزه شخصی آن به وضعیتی برمی‌گردد که برای همسرش پیش آمده است. راجع به اینکه آیا همسرش در آذربایجان به سر می‌برد و ماه‌هاست این فرد نتوانسته با همسرش تماس بگیرد یا وضعیت دیگری دارد، بخش‌های ذی‌ربط ما در حال پیگیری موضوع هستند». او نحوه عملیات از نظر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی را تأییدکننده این واقعیت دانست که این یک عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است. وزیر خارجه با اعلام اینکه آخرین وضعیت و یافته‌ها پیرامون فرد مهاجم از سوی سرویس‌های امنیتی کشور به مقامات جمهوری آذربایجان منتقل شده است، تأکید کرد که تهران همه ظرفیت خود را به کار خواهد گرفت که دو طرف بدون آنکه بهانه‌ای دست دشمنان بدهند، بتوانند از این مرحله بخوبی عبور کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه مشابه این وضعیت در سال‌های گذشته برای دیپلمات‌های ایران در لندن، عراق و پکن پیش آمده است و نمونه آن نیز وضعیت مشابهی است که برای دیپلمات عالیرتبه روسی در یک کشور همسایه ما رخ داد، تأکید کرد: «از طریق دستگاه‌های ذیربط امنیتی و دستگاه قضایی براساس دستور رئیس‌جمهور و براساس مسئولیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشور دارد، اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است». امیرعبداللهیان پس از آن نیز در پیامی توئیتری تصریح کرد که جمهوری اسلامی آماده همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است.

موضع‌گیری هدفمند اروپا

با این‌حال که تحقیقات شفاف، گسترده و بموقع از سوی مراجع ذیصلاح امنیتی جمهوری اسلامی و نتایج اولیه تحقیقات از شخصی بودن این ماجرا حکایت می‌کند، شماری از کشورهای غربی نیز فرصت این حادثه را برای اهداف ضدایرانی خود مغتنم شمرده و در پیام‌هایی خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه شدند. «پیتر استانو»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی ابراز امیدواری کرد که تحقیقات و پاسخگویی کاملی در این زمینه صورت گیرد. همچنین وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های کشورمان خواسته که به عنوان بخشی از مسئولیت خود در حفاظت از دیپلمات‌های خارجی حاضر در خاک خود، جزئیات این حمله را روشن کند. از سوی دیگر «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا ضمن ابراز اظهاراتی ضدایرانی در بیانیه‌ای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

کشورهای غربی درحالی نسبت به حمله اخیر در تهران واکنشی عجولانه داشتند که به نظر می‌رسد آنها نسبت به عملکرد خود در حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک دیگر کشورها از جمله سفارتخانه‌های ایرانی در کشورهای اروپایی ردی از فراموشی نقش کرده‌اند. هنوز فراموش نشده است که مهرماه گذشته یک مهاجم مسلح با سلاح سرد به راحتی وارد سفارت ایران در بلژیک شد و سفیر کشور را مورد تهدید قرار داد. این حمله در حالی صورت گرفته بود که پیشتر پلیس دانمارک هشدارهای قبلی متعددی را از احتمال وقوع چنین حملاتی دریافت کرده بود و با وجود دستگیری ضارب هیچ اطلاعاتی از سوی کشور میزبان مبنی بر رسیدگی به این پرونده صورت نگرفت. بنابراین موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه مبنی بر درخواست رسیدگی فوری به ماجرای اخیر در تهران در حالی صورت گرفته که نقش کشورهای اروپایی به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در حملات سازماندهی شده به نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران به اثبات رسیده است و آنها حالا می کوشند از حادثه اخیر در تهران به‌عنوان فرصتی جهت پیگیری اهداف و امیال سیاسی خود علیه دولت و ملت ایران بهره گیرند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها