«فردا» گزارش می‌دهد:

تازه‌ترین بازی گروسی در زمین آمریکا

کد خبر: 1203537

گروسی در آستانه سفر خود به ایران در صدد است به صورت همزمان سیگنال‌های متنی و فرامتنی بازدارنده‌ای را علیه کشورمان مخابره کند.

تازه‌ترین بازی گروسی در زمین آمریکا

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری، دکترای روابط بین‌الملل: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدعی شده است  که توافق هسته‌ای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی «در وضعیت بسیار بدی» قرار دارد. گروسی در یک جلسه در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفته است: «سخت است که بگوییم توافق هسته‌ای ایران مرده است یا خیر اما در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. ایران از محدودیت های پیش بینی شده در توافق برجام عبور و موارد منع شده در آن را بارها نقض کرده است. ایران در سطح مورد نیاز تسلیحات، اورانیوم غنی شده دارد و نظارت آژانس بر فعالیت های اتمی ایران کم است و این مسیرخوبی نیست!»

رمزگشایی از مواضع گروسی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد! او درآستانه سفر خود به ایران در صدد است به صورت همزمان سیگنال‌های متنی و فرامتنی بازدارنده‌ای را علیه کشورمان مخابره کند. این رویکرد گروسی، ناظر بر نگاه غیرحقوقی وی در قبال پرونده هسته ای ایران و موارد ادعایی مطروحه (در گزارشهای مربوط به اماکن سه گانه) است. واقعیت امر این است که رافائل گروسی یک بار درماه مارس 2022 میلادی( اسفند ماه سال گذشته) بهترین فرصت ممکن جهت اجرایی ساختن توافقات اولیه با ایران بر سر مختومه سازی پرونده های ادعایی را از بین برد و بازی در زمین واشنگتن و تروییکای اروپایی را نسبت به عمل به تعهدات خود ترجیح داد.

در نیمه امسال نیز مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر به تهران و توافقاتی که با کشورمان در خصوص به روزرسانی تاسیسات نظارتی آژانس در «موارد مشخص شده» صورت گرفت، بار دیگر دبه کرد! او خواستار به روزرسانی دوربین ها و تجهیزات نظارتی آژانس در تاسیسات «تسا» شد. متعاقبا، آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز بیانیهسفارشی گروسی را به دستمایه ای برای هجمه به کشورمان تبدیل کردند.فراتر از آن،مدیرکل آژانس در جریان تصویب قطعنامه‌های انتقادی شورای حکام علیه ایران، تبدیل به کاتالیزورو عاملی تسریع گر در بازی سیاسی و ضد ایرانی غرب شد. اکنون گروسی بار دیگر از وضعیت بد و آشفته برجام سخن می گوید بدون آنکه به نقش مخرب و سلبی آژانس در شکل گیری این روند اشاره کند. واقعیت امر این است که بازگشت ایران به همکاری های فراپادمانی و حتی احیای برخی نظارتهای پادمانی آژانس، مرهون احیای برجام و رفع عملیاتی تحریمهای ضد ایرانی می باشد.بنابراین، دو شعبه کردن مسیر مذاکرات احیای برجام (آژانس و اعضای 1+4)، نوعی تاکتیک خاص جهت کنترل بیشتر صحنه از سوی واشنگتن و تروئیکای اروپایی محسوب می شود. قرار است رافائل گروسی به زودی به تهران سفر کند تا در خصوص نقاط اختلافی (بر سر مختومه سازی پرونده های ادعایی تا قبل از احیای برجام)،با مقامات کشورمان وارد مذاکره شود. در آخرین سفر نمایندگان آژانس به ایران، آنها در اقدامی غیر حقوقی حل این پرونده را منوط به احیای برخی نظارتهای آژانس بر فعالیتهای هسته ای ایران کردند که با مخالفت منطقی کشورمان مواجه شدند. اظهارات اخیر گروسی نشان می دهد که وی نیز با همان گارد بسته و رویکرد قبلی به تهران خواهد آمد مگر آنکه دستور کار دیگری از سوی واشنگتن و تروییکای اروپایی در روزهای آتی به وی تحمیل شود! بدیهی است که سازمان انرژی اتمی نیز در پاسخ به مطالبه گروسی و همراهانش مبنی بر جداسازی و تفکیک مسیر مذاکرات برجام از احیای همکاری های پادمانی با آژانس، برموضع صریح خود در خصوص لزوم "مختومه سازی"پرونده های ادعایی مربوط به گذشته علیه کشورمان ( تا قبل از عملیاتی سازی برجام) تاکید خواهد کرد.

بدون شک در مقابل این بازی غیرحقوقی و پارادوکسیکال آژانس نمی توان سکوت کرد.در این میان، بهتر است مقامات سازمان انرژی اتمی و حتی دستگاه دیپلماسی کشورمان، آثار استمرار این سوء رفتار مستمر آژانس را به مدیرکل عهدشکن این مجموعه به صورت آشکار تفهیم کنند. بدیهی است که پیش شرط تعامل موثر با آژانس، استقلال این مجموعه و توجه آن به وظایف اولیه اش خواهد بود.در هر حال، مدیریت یک سازمان بین المللی اقتضائات و لااقل ظواهری را می طلبد که گروسی هنوز آنها را نیاموخته است!

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها