کنعانی: به دنبال رفع تمامی تحریم‌ها هستیم/ به مسیر مذاکرات برجام پایبندیم / درباره تبادل زندانیان با آمریکا حسن نیت نشان داده‌ایم

کد خبر: 1204730

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفر رئیس جمهور به کشور چین گفت: این سفر در راس هییت عالی رتبه ایران به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه است.

کنعانی: به دنبال رفع تمامی تحریم‌ها هستیم/ به مسیر مذاکرات برجام پایبندیم / درباره تبادل زندانیان با آمریکا حسن نیت نشان داده‌ایم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره سفر رئیس جمهور به کشور چین گفت: این سفر در راس هییت عالی رتبه ایران به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه است. این سفر در پاسخ به دعوت رئیس جمهور چین صورت می‌گیرد و موضوعات مهم دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری فرهنگی و … مورد تبادل نظر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این سفر حائز اهمیت ویژه است و تاکیدی بر عالی ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور در حوزه موضوعات دو جانبه است. طبیعتا وجود اراده سیاسی میان دو کشور برای توسعه روابط زمینه را برای گسترش روابط دو کشور در دیگر حوزه‌ها فراهم می‌کند. ظرفیت‌هایی که میان دو کشور وجود دارد بسیار حائز اهنیت است.

ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را پیش از این امضا کردیم و سفر آقای رئیس جمهور می‌تواند جهشی را در اجرای این برنامه داشته باشد. در این ارتباط توافقات متعددی هم آماده شده و در دست نهایی شدن است. برنامه جامع دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه داشته است. جهش در مناسبات تجاری دو کشور با وجود تحریم‌ها دارد.

ما در سال 1400 بالغ بر 14 میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که 58 درصد رشد داشته است. چین مقصد اول صادراتی ایران است. در سال گذشته 7 سند با ماهیت اقتصادی با هدف تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تسهیل صادرات میان دو کشور امضا کردیم. امیدواریم با انجام این سفر مذاکراتی که انجام می‌شود ما شاهد برداشتن گام‌های بلندتری باشیم.

ایران نقش مهم و غیر قابل انکاری در حوزه امنیت بین‌المللی دارد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ گفت: به نظر میاد غرض و مرضی صورت گرفته است. اگر قرار است این کنفرانس کمک به تعمیق امنیت جهانی شود، عدم دعوت برخی از کشورها نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد. چنین اقدامی مغایر با اصل بی طرفی است، به ویژه کشوری در قامت ایران که نقش مهم و غیر قابل انکاری در حوزه امنیت بین‌المللی دارد، عدم دعوت از چنین کشوری نشانه استمرار رویکرد غلط است.

درباره تبادل زندانیان حسن نیت نشان داده‌ایم

وی در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ما بارها تاکید کردیم برای این موضوع به صورت غیر مشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و حسن نیت خودمان را هم عملی نشان دادیم با آزاد کردن یک زندانی دو تابعیتی. ایران نشان داد آماده است در این بحث در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را با نگاه انسانی انجام دهد اما ما اقدام متقابل از سوی آمریکا را شاهد نبودیم.

تاکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورها است

کنعانی درباره افزایش تعداد رایزن‌های اقتصادی ایران در دیگر کشورها گفت: تاکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورها و اهمیت اقتصاد در مناسبات با دیگر کشورهای دوست و نزدیک و غیر نزدیک بود. در دولت تاکید بر نگاه ویژه بر تقویت دیپلماسی اقتصادی بود. در بحث رایزنان بازرگانی قرار بر این بود همکاری مشترکی با وزارت صمت صورت گیرد. تاکنون در ارتباط با برخی کشورها چنین اتفاقی رخ داده و تعدادی از رایزنان بازرگانی تعیین شده و در حوزه خود مستقر شدند. درباره دیگر کشورها نیز تعیین شده‌اند.

با دولت آمریکا رابطه مستقیمی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با مذاکره برجام گفت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی ایران روشن است، التزام به مسیر و میز مذاکره با اولویت مورد نظر ایران و رفع تمامی تحریم‌های ظالمانه. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود با حسن نیت انجام دادیم. جمهوری اسلامی ایران به مسیر مذاکره پایبند است. امیدواریم طرف‌های مقابل در اجرای عملی آنچیزی که اعلام می‌کنند حسن نیت خود را نشان دهند. ما با دولت آمریکا رابطه مستقیمی نداریم و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تحقق منافع ایران به ویژه در بحث رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند، ما از این تلاش‌ها استقبال کردیم و خواهیم کرد.

فعالیت موشکی، فعالیت دفاعی و مبتنی بر حقوق ایران است

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه علیه ایران گفت: اینگونه اظهارنظرها هیچ تاثیری در رفع سوء تفاهمات ندارد. فعالیت موشکی، فعالیت دفاعی و مبتنی بر حقوق ایران است و ارتباطی با موضوعاتی که طرف های غربی مطرح می کنند ندارد.

وی با توجه به تظاهرات در فرانسه گفت: مثل اینکه برخی از دولتمردان آنقدر که به مسائل ایران اهتمام نشان می‌دهند از مردم خود غافل شده‌اند. این فقط در ارتباط با فرانسه نیست. امیدواریم که کمی از مهر و محبت خودشان را برای مردم خودشان انجام دهند.

قوه قضائیه در ارتباط با عفو رهبری درخصوص اتباع بیگانه تصمیم می‌گیرد

کنعانی در خصوص عفو رهبری برای اتباع بیگانه گفت: موضوع بازداشت اتباع خارجی در ایران به دلیل نفض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است، بنابراین به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات چنین افرادی دستگیر شدند. چنین افرادی از همه حقوق قانونی و کنسولی خود برخوردار هستند و در ارتباط با عفو رهبری در این زمینه قوه قضائیه مبتنی بر قوانین و صلاحیت خودش تصمیم می‌گیرد.

ایران در ارتباط با تهدیدات با جدیت برخورد خواهد کرد

وی در خصوص رزمایش‌های انجام شده توسط رژیم صهیونیستی گفت: ایران در ارتباط با تهدیدات با جدیت برخورد خواهد کرد. در هر زمان اثبات شود یک رژیمی در ارتباط با امنیت ملی ایران اقدام نابخردانه‌ای انجام داده طبیعتا ایران با قاطعیت برخورد خواهد کرد. در ارتباط با تهدید و اقدام تجاوزی حتما دست متجاوز را قطع خواهیم کرد. در ارتباط با اقدامات رژیم صهیونیستی طبیعتا ادبیات ما واضح است. هرگونه اقدام امنیتی که از سوی رژیم صهیونیستی انجام شود، با توجه به اینکه دولت آمریکا متحد این رژیم است باید پاسخگو باشد. هرگونه اقدام از هر منشائی علیه امنیت ایران با قاطعیت پاسخ داده خواهد شد.

رژیم صهیونیستی باید به فکر شرایط نابسمان داخلی خود باشد. رژیم صهیونیستی اگر همت کند با اقدامات آزادی خواهانه ملت فلسطین مقابله کند.

دوگانگی در موضوعات انسانی غیرقابل قبول است

کنعانی در ارتباط با موضوع کمک به زلزله زدگان سوریه گفت: یک بار دیگر با ملت‌ها و دولت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی می‌کنم و به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم.

دوگانگی در موضوعات انسانی غیرقابل قبول است، انتظارات از جامعه جهانی این بود در کمک به زلزله زدگان با نگاه انسانی برخورد کنند. متاسفانه سوریه تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا شرایط سختی را تجربه کرده و در این شرایط انتظار این بود، این تحریم‌ها برداشته شود تا کمک‌ها به مردم گرفتار سوریه رسانده شود. متاسفانه کشورهای مسئول به مسئولیت خودشان دقیق عمل نکرده و شروطی را وضع کردند که تاثیر بر کمک‌های ارسالی گذاشته است. ایران وظایف خودش را تاکنون انجام داده و علی رغم آن رایزنی‌های سیاسی متنوعی را انجام داده‌ایم. از جمله وزیر خارجه هم با دبیر کل سازمان ملل و هم صلیب سرخ گفتگو کرده برای ایجاد شرایط مناسب جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه. در بحث سوریه متاسفانه ما شاهد اقدام به موقع نبودیم.

در ارتباط با ترکیه هم ایران مبتنی بر روابط برادرانه توام با همسایگی حداکثر تلاش خودش را انجام داد و علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، تیم های فنی جست و جو ارسال کرد.

تاکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط ایران و عربستان

وی در پاسخ به تسنیم در خصوص آخرین تحولات مذاکرات ایران و عربستان گفت: نگاه ما تاکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی خودش است. در همین چارچوب با ضرورت و توجه به مسیر سیاسی از نقش عراق استقبال شده بود و ما در تکمیل روند گذشته به نقش دولت عراق و اهتمام مسئولانه‌ای که دارد احترام قائل هستیم. امیدواریم در چارچوب نقش آفرینی کشورهای دوست بتوانیم شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات ایران و عربستان باشیم.

دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مامن حضور جنایتکاران شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حضور پرویز ثابتی (شکنجه‌گر ساواک) در آمریکا گفت: دولت‌های مدعی حقوق بشر متاسفانه تبدیل به مامن حضور جنایتکاران شده‌اند. فرد جنایتکاری با این سابقه در قلب کشور مدعی دموکراسی حضور دارد. در مجموع این هم یکی دیگر از نمادهای دشمنی آمریکا علیه ایران و پناه دادن به جنایتکاران است.

کشته شدن دو افسر اسرائیلی

کنعانی در خصوص کشته شدن دو افسر اسرائیلی گفت: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد فهرست دشمنان خودش را نگاه کند لیست عریض و طویلی است. من اطلاعی ندارم این دو افسر در چه رخدادی کشته شده‌اند اما رژیم صهیونیستی باید انتظار داشته باشد بر اساس جنایات انجام شده منتظر اقدامات دیگر کشورها و گروه‌ها باشد.

سفر علی باقری به لبنان

وی در خصوص سفر آقای باقری به لبنان گفت: سفر به لبنان در تکمیل سفرهای منطقه‌ای معاون سیاسی و برای انجام مشورت‌های سیاسی صورت گرفته است. سفر به لبنان در تکمیل چنین سفرهایی است. لبنان جزو کشورهای دوست ما به شمار می‌رود و هم تحولات سیاسی لبنان و مشورهای دو طرف حائز اهمیت است. ما دائما با دوستان لبنانی گفتگو و تبادل نظر داریم و فرصتی شد تا جناب باقری در مراسم افتتاح سفارتخانه جدید ایران حضور داشته باشند.

مشورت‌های‌ ایران و آژانس ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه در بحث سفر گروسی به تهران اظهار کرد: زمانی که در حوزه فنی گفتگوها اتجام شود این سفر نیز انجام خواهد شد، در این زمینه مشکلی نداریم. در ارتباط با آژانس مشورت‌های ما از طریق مجاری تعریف شده برقرار است و استمرار دارد. ما همچنان که تاکید کردیم ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان است و انتظار داریم آژانس با نگاه مبتنی بر همکاری با ایران از چارچوب فنی به روابط نگاه کند و از این مسیر خارج نشود و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی کاری به ذهن متبادل می‌کند، دوری کند. امیدواریم که زمینه انجام سفر در آینده نزدیک فراهم شود.

وی در خصوص اروپا گفت: توسعه روابط با اروپا از جمله سیاست‌های ماست، اما روابط همواره یک مسیر دو طرف است. طبیعتا اگر اراده سیاسی مشترک شکل گیرد می‌توان در خصوص برداشتن گام‌های رو به جلو صحبت کرد. تعدادی از کشورهای موثر اروپایی با محاسبه غلط سیاست نادرستی را در ارتباط با ایران در پیش گرفتند. احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی دیگران و عدم استفاده از ابزارهای فشار و اعمال زور جزو اعراف و اصول شناخته شده بین‌المللی است.

احترام به استقلال و تمامیت ارضی اصول شناخته شده بین‌المللی است و اروپایی‌ها هم در شعار این مبانی را تکرار می‌کنند. انتظار ما هم این است که به این مبانی عمل کنند. اروپایی‌ها می‌توانند چشم خود را ببندند و نبینند و واقعیات ایران را نبینند و نشنوند. ما معتقدیم که اروپا باید تصمیم درست بگیرد. سئوال ما این است که اروپا از کدام مردم دفاع می‌کند؟ آیا آنان به رسانه‌های خود گفتند که قریب به 30 میلیون از مردم ایران در حمایت از انقلاب خودشان و استقلال خودشان بعد از 44 سال در میدان حضور دارند! آیا اروپایی‌ها اینان را دیدند! اروپا باید تصمیم بگیرد که در کدام قسمت است. آیا دموکراسی در حوزه اروپا هم رعایت می‌شود؟ یا به نظر می‌آید تعدادی از کشورها نظرات خود را بر کل اتحادیه تحمیل می‌کنند.

ما به عنوان دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌ها استفاده کردیم و گفتگوها در تمام سطوح با اروپا انجام شده است. ما در این زمینه شفاف عمل کردیم و آمادگی برای گفتگو جهت رفع سوءتفاهم را مطرح کردیم و منتظر پاسخ اروپا هستیم.

روابط با مصر

وی در خصوص روابط با مصر اظهار کرد: آخرین گفتگوها، گفتگوی آقای وزیر با رئیس جمهور مصر در نشست بغداد 2 بود و در خصوص برنامه برای گفتگوهای جدید اطلاع ندارم.

نقش آمریکا در منطقه ثبات ساز نبوده است

کنعانی با اشاره به سفر رابرت مالی به عربستان گفت: ما در ارتباط با روابط میان دیگر کشورها عموما مداخله نمی‌کنیم. اما آنچیزی که مرتبط با موضوعات منطقه‌ای است طبیعتا مورد توجه ایران است. مواضع  و دیدگاه‌های ایران روشن است. نقش آمریکا در منطقه ثبات ساز نبوده است. متاسفانه ‌آمریکا به دنبال استفاده از دیگر هراسی و موضوعات بین‌المللی برای اعمال فشار و حتی مداخله در امور دیگران است. آنچیزی که ما می‌توانیم خطاب به دولت‌های منطقه عرض کنیم، بهترین راهکار همکاری‌های منطقه‌ای میان کشورهای منطقه است.

امنیت در سازوکار روابط منطقه به دست خواهد آمد. ما به عنوان ایران مبتنی بر اصل عدم مداخله دیگران، مبتنی بر سیاست همسایگی آمادگی داریم به کشورهای منطقه گفتگو کنیم و سازوکارهای منطقه را تحکیم کنیم. توصیه ما به برادران ما در کشورهای منظقه این است که دچار محاسبات غلط نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف‌های غیر منطقه‌ای از جمله آمریکا نکنند.

شرایط ایرانیان در ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص شرایط ایرانیان در ترکیه گفت: از اولین ساعات وقوع این حادثه تلخ علاوه بر کمک رسانی به ملت ترکیه، کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایرانیان و کمک به انتقال آن دسته از ایرانیانی که مایل بودند به کشور برگردند جزو اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی بوده است. کمیته ویژه‌ای که در این رابطه شکل گرفته و دیگر اقدامات همه منتهی شد به اینکه بالافاصله زمینه‌های پیگیری از شرایط ایرانیان انجام شود. مساعدت‌های لازم به افرادی که در مناطق زلزله زده بودن انجام شد. تسهیلات کنسولی و حمل و نقل فراهم شد.

در ارتباط با دانشجویانی که مایل بودند برگردند با هماهنگی‌های انجام شده با نظام وظیفه تسهیلاتی فراهم شد. در ارتباط با مفقودان به ویژه سه ورزشکار ایرانی که متاسفانه دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند، اقدامات جدی و مستمری انجام شد و پیکر این عزیزان امروز به ایران منتقل شده و یا در شرف انتقال است و جا دارد به خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض کنم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها