«فردا» گزارش می‌دهد:

بایدن و یک معمای بزرگ؛ ادامه سیاست نه جنگ نه صلح در اوکراین

کد خبر: 1204739

رئیس جمهوری آمریکا احتمال ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد کرد اما همتای فرانسوی او چنین امری را منتفی نمی‌داند.

بایدن و یک معمای بزرگ؛ ادامه سیاست نه جنگ نه صلح در اوکراین

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: جوبایدن هنوز در صدد پیشبرد سیاست «هم  جنگ هم  صلح» در اوکراین است بدون آنکه چشم اندازی روشن برای تحقق ابعاد روشن و ثوابت ماجرا داشته باشد! بسیاری از استراتژیستها و تئوریسنهای عرصه سیاست خارجی ایالات متحده امریکا مانند هنری کسینجر معتقدند که رئیس جمهور آمریکا باید تا قبل از پایان سال 2023 میلادی ( سالی که تازه آغاز شده است) بحران اوکراین را حل و فصل کند زیرا در صورت کشیدن شدن دامنه جنگ به سال 2024، این جمهوریخواهان هستند که از فضای منازعه به سود منافع خود بهره خواهند گرفت! در چنین شرایطی، مقامات آمریکایی از یک سو بر "تجهیز نظامی اوکراین" وحتی ارسال "سامانه های پدافند موشکی" به کی یف تاکید کرده  و از سوی دیگر، سیگنالهای مذاکره با مسکو برای پایان دادن به جنگ را از مجاری دیپلماسی پنهان به کاخ کرملین مخابره می کنند.

اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر عملکرد وحشتناک بایدن در جنگ اوکراین و طولانی شدن نبرد به واسطه رویکرد سلبی مطلق دموکراتها نسبت به روسیه، می تواند در سال آینده میلادی به نوعی نقطه قوت انتخاباتی برای جمهوریخواهان تبدیل شود، خصوصا آنکه جمهوریخواهان اکنون اکثرت نسبی مجلس نمایندگان را در دست گرفته و قصد دارند موانعی را در پروسه ارسال تسلیحات ادعایی بایدن به اوکراین ایجاد کنند.

رئیس جمهوری آمریکا احتمال ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد کرد اما همتای فرانسوی او چنین امری را منتفی نمی‌داند. پیشتر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند تانک تهاجمی پیشرفته در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.جو بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد آمریکا برنامه‌ای برای ارسال جنگنده‌های نوع اف۱۶ به اوکراین در دستور کار ندارد. رئیس جمهوری ایالات متحده شامگاه دوشنبه، ۳۰ ژانویه (دهم بهمن) به این پرسش که آیا او از ارسال جنگنده‌های اف۱۶ به اوکراین حمایت می‌کند پاسخ منفی داد.هفته گذشته برخی مقام‌های آمریکایی، از جمله معاون شورای امنیت ملی اعلام کرده بودند ایالات متحده ارسال هیچ "سامانه خاص" تسلیحاتی به اوکراین را به طور اصولی رد نمی‌کند.پس از موافقت برخی کشورهای غربی با ارسال تانک‌های تهاجمی پیشرفته به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور و شماری از مقام‌های ارشد آن خواستار دریافت هواپیماهای جنگنده شده‌اند.با این حال بایدن در ماورای انچه "حمایت از اوکراین "در جنگ با روسیه می خواند، پازلهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی را با خود مرور می کند! در این پازل پیچیده، وی تنها به دنبال مهار بازی جمهوریخواهان است،حتی به قیمت از بین رفتن کل اوکراین و قربانی کردن زلنسکی!

درمقابل، مقامات اوکراینی نسبت به بازی خاص بایدن در قبال جنگ شدیدا نگران هستند! این نگرانی با توجه به سوابق خاص دموکراتها و جمهوریخواهان کاخ سفید در "معامله با بازیگران رقیب" بر سر" نقاط نبرد" قابل درک است! در جریان سفر اخیر زلنسکی به واشنگتن،وی نتوانست نگرانی های خود درخصوص "حمایت ناقص آمریکا از اوکراین"در میدان نبرد یا "چرایی برگزاری مذاکرات پنهان میان واشنگتن -مسکو" بر سر سرنوشت جنگ را کتمان کند. با این حال، بایدن قطعا در تنظیم رفتار خود در قبال جنگ اوکراین حساب ویژه ای بر روی نگاه عمومی شهروندان آمریکایی نسبت به این جنگ باز خواهد کرد.در این میان، یک نکته بدیهی است: اینکه ترامپ و جمهوریخواهان تلاش می کنند جنگ اوکراین را به یکی از سوژه های داغ انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 تبدیل نموده و بازی دوگانه بایدن ( در سایه همان راهبرد هم جنگ هم صلح ) در قبال این پدیده است. درچنین شرایطی ، احتمال دارد بایدن طی ماههای آتی با سرعت بیشتری به سوی پایان دادن به جنگ اوکراین حرکت کند، هر چند که تلاش خواهد کرد این کشور جنگ زده راحتی در صورت انعقاد پیمان صلح  به یکی از نقاط کور استراتژیک در جهان مبدل نماید.....

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها