«فردا» گزارش می‌دهد:

وزارت آموزش و پروش و بی‌برنامگی در اطلاع‌رسانی تعطیلی‌ها

کد خبر: 1204746

عجیب‌ترین اطلاع‌رسانی تعلق می‌گیرد به اطلاعیه شب گذشته که اعلام شده بود دانش‌آموزان به جای ساعت 7.30 در ساعت 9.30 در مدارس حاضر باشند! خبری که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

وزارت آموزش و پروش و بی‌برنامگی در اطلاع‌رسانی تعطیلی‌ها

گروه جامعه سایت فردا: در میان 15 میلیون دانش‌آموزی که در نظام آموزشی ایران مشغول به تحصیل هستند بر اساس آمارهای رسمی 8.4 میلیون نفر آنها در پایه تحصیلی ابتدایی قرار دارند، حالا فکر کنید با بارش سنگین برف چند روز اخیر خانواده نزدیک به 8 و نیم میلیون دانش‌آموز چشم انتظار یک اطلاعیه معمولی و سرراست از سوی این وزارتخانه است تا تکلیف تعطیلی فرزندان خود را متوجه شوند و حتی همین رویه معمول و ساده هم از آنها دریغ می‌شود. نحوه اطلاع‌رسانی در رابطه با تعطیلی دانش‌آموزان در دو روز گذشته آنقدر عجیب بود که حتی برخی از رسانه‌ها با طعنه خواسته بودند کاش رئیس دولت در این زمینه ورود کند! این بلاتکلیفی حتی باعث سرگردانی خود کادر آموزشی و معلمان هم شد و بسیاری از آنها تا ساعات پایانی شب گذشته همچنان نمی‌دانستند قرار است تعطیل باشند یا نه.

خبر اول؛ تعطیلی مدارس مناطق یک تا 5

اولین خبر عصر روز گذشته منتشر شد و حکایت از غیرحضوری شدن دانش‌آموزان منطقه یک تا پنج تهران داشت. این موضوع حداقل با توجه به بارش سنگین برف در تمامی نقاط تهران باعث شگفتی بود. موضوعی که مورد انتقاد عضو شورای شهر هم قرار گرفت. سید احمد علوی در جلسه امروز شورای شهر تهران  به عملکرد استانداری انتقاد کرد و گفت: از دیروز همه می‌دانستیم که امروز سنگین‌ترین برف در کل شهر تهران آغاز می‌شود و علاوه بر مناطق شمالی مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران نیز درگیر خواهند شد.

به گفته عضو شورای شهر تهران، انتظار این بود که استانداری تهران این یک الی دو روز را به دلیل بارش برف مدیریت می‌کردند و امیدوارم فرزندان ما که امروز به دلیل عدم تعطیلی مدارس به خارج از منزل رفته‌اند به سلامت به منزل برگردند.

بی‌برنامگی در اطلاع‌رسانی تعطیلی‌ها

ماجرا تنها به خود شهر تهران هم مربوط نبود و کل این بی‌برنامه‌گی به نوعی به شهرهای دیگر استان هم تسری یافته بود. به عنوان مثال  آموزش و پرورش رباط کریم که پیش تر در اطلاعیه خود مدارس نوبت صبح رباط کریم، پرند و نصیرشهر را تعطیل اعلام کرده بود، در تازه‌ترین اطلاعیه خود این تعطیلی را منتفی اعلام کرد!

بر اساس تازه‌ترین اطلاعیه آموزش و پرورش مدارس نوبت صبح پرند، رباط کریم و نصیرشهر همانند سایر شهرستان‌های استان تهران از ساعت ۹.۳۰ دقیقه به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

برف‌ها تا ساعت 9 وقت دارند آب شوند!

اما عجیب‌ترین اطلاع‌رسانی تعلق می‌گیرد به اطلاعیه شب گذشته که اعلام شده بود دانش‌آموزان به جای ساعت 7.30 در ساعت 9.30 در مدارس حاضر باشند! خبری که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. برخی از کاربران که خود را والدین دانش‌آموزان معرف کرده بودند نوشتند «این اطلاعیه بیشتر از آنکه مناسب خانواده دانش‌آموزان باشد برای برف نوشته شده است و هشدار داده که تا ساعت 9.30 فرصت دارد آب شود!» پس این طعنه‌ها اما حقیقتی هم وجود داشت، اینکه بسیاری از این خانواده‌ها شاغل هستند و این اطلاعیه نشان می‌دهد این افراد در رسیدن به محل کار خود حداقل با تاخیری چند ساعته رو به رو خواهند بود

اصلاح اطلاعیه عجیب

حجم واکنش‌ها به این اطلاعیه که بالا گرفت در بامداد امروز یا بهتر است بگوییم نیمه شب گذشته اظهارنظر تازه‌ای از سوی مشئولان استانداری منتشر شد که قرار بود به نوعی اطلاعیه عجیب وزارت آموزش و پرورش را اصلاح کند. این بار عابد ملکی معاون عمرانی استانداری تهران اظهار کرد: مدیران ادارات همکاری لازم را در تاخیر والدین برای روز دوشنبه داشته باشند.

او گفت بنابر تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر شروع به کار مدارس از ساعت ۹:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۲۴ بهمن به دلیل برودت هوا و یخ‌بندان، مقرر گردید مدیران ادارات همکاری و مساعدت لازم را در پذیرش تاخیر احتمالی حضور والدین در محل کار به عمل آورند.» هر چند در این اظهارات مشخص نیست به عنوان مثال آن دسته از والدین دانش‌آموزان که کارمند نیستند چه باید کنند؟

هشدار به جای اطلاعیه

همین امروز از جمله پربازدیدترین خبرهای رسانه‌های آنلاین مربوط به وضعیت تعطیلی مدارس در نقاط مختلف ایران است، به این معنا که همچنان خانواده 8.5 میلیون دانش‌آموز در پی خبر گرفتن از وضعیت تحصیلی روز فرزندان خود هستند. این موضوع از جایی باعث خشم آنها شده که تنها می‌توان با سنجیدن شرایط آن هم وقتی این شرایط از یک هفته قبل پیش‌بینی شده بود با یک اطلاعیه ثابت حل شود اما این شلختگی در اطلاع‌رسانی همین موضوع ساده باعث سرگردانی و بلاتکلیفی چندین میلیون نفر شده است. اتفاقی که بسیار هشدارآمیز است چرا که نشان می‌دهد در بدیهی ترین اصل در یک وضعیت بحرانی ما از یک اطلاع‌رسانی شفاف و ساده هم عاجز هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها